Kolmonoxid, hur gardera sig?

föreningar ja, men material var min fråga och jag tänker inte vätskor som material.
Då förstod jag inte din fråga, och får ersänna att jag fortfarande inte gör det.
Har f.ö. preciserat min lite slarviga beskrivnig av "organiska föreningar", och ska man nörda ner sig ännu mer så kan de utöver med väte och syre även vara uppbyggda med svavel, fosfor, kisel, kväve eller någon halogen (fluor, klor, brom, jod); men kol ingår alltid.

Allt som kan brinna i vanlig luft är inte organiskt, tänk t ex svavel och magnesium, men de är ju inte hanterbara som kokbränsle.

Senast ändrad:
KOL-monoxid (koloxid) innehåller KOL så det som förbränns och innehåller kol eller kolföreningar kan bilda koloxid. Fast- gas- eller flytande form.

Då förstod jag inte din fråga, och får ersänna att jag fortfarande inte gör det.
Har f.ö. preciserat min lite slarviga beskrivnig av "organiska föreningar", och ska man nörda ner sig ännu mer så kan de utöver med väte och syre även vara uppbyggda med svavel, fosfor, kisel, kväve eller någon halogen (fluor, klor, brom, jod); men kol ingår alltid.

Allt som kan brinna i vanlig luft är inte organiskt, tänk t ex svavel och magnesium, men de är ju inte hanterbara som kokbränsle.
jag har inget emot beskrivningen "organiskt" utan den känns given, men det är ju ordet "material" som jag själv associerar till nånting som är fast, men jag är ingen fysiker utan bara en som tänker och spånar själv. Det är nog mer en språklig fråga vad som är ett material, men de har nog mer rätt än jag.

men hur kan det ske en ofullständig förbränning av ex t-sprit eller gas? nånting borde väl bli kvar då från förbränningen och varför blir det det?

Hur bildas kolmonoxid?
Kolmonoxid (i dagligt tal koloxid) bildas vid all förbränning som ej är fullständig,
oavsett om man förbränner gasol, ved, bensin, fotogen eller något annat kolhaltigt ämne.
Om bristande ventilation råder ersätts inte syret som lågan förbrukar. Den är mycket
brandfarlig (tändtemp 607º), brännbarhetsområde är mellan 12.5 till 74.2 % i luft.
Kolmonoxid är dessutom helt luktfri, smakfri och färglös. Kolmonoxid är den
brännbara substansen i gengas och ingår i stadsgas.
Vad händer vid en kolmonoxid förgiftning?
För kroppens förbränning krävs syre. Syret upptas i lungorna av hemoglobin som finns
i blodet. Hemoglobinet har ca 250 gånger lättare för att ta upp kolmonoxid än syre.
Vårat känsligaste organ för syrebrist är hjärnan. Då hjärnan utsätts för syrebrist
skadas vävnaden. Hur stor skadan blir beror på hur stor koncentration av kolmonoxid
som finns i luften och hur länge man exponeras för den.
När kolmonoxiden förenas med blodets hemoglobin bildas kolmonoxidhemoglobin. Med
15 % kolmonoxidhemoglobin i blodet kommer illamående, huvudvärk och yrsel.
Några exempel på hur lång tid man kan vistas i ett rum för att uppnå ca: 15 % med
kolmonoxidhemoglobin vid olika mängd kolmonoxid i luften.
Kolmonoxid i luften Exponerings tid
0.02 % = 200ppm 6 timmar
0.04 % = 800 ppm 1 timme
0,2 % = 2000 ppm 10 minuter
Redan vid 0.06 % kommer huvudvärk inom en timme och kan leda till medvetslöshet
efter två timmar. Skulle kolmonoxidhalten vara 0.5 % blir man omgående medvetslös
och dör efter ett par minuter. Det hygieniska gränsvärdet är 35 ppm.
Vad kan vi lära av detta?
Jo, att välja rätt typ av förbrukare till det utrymme som den skall användas i och sörja
för god ventilation, att aldrig stänga/minska/ändra ventilations ventiler eller
avgaskanaler. Tänk på att ett kg gasol kräver 12000 liter luft till förbränningen, en
människa som sover kräver 60 liter/timme. Om du ser att lågan brinner med gula inslag
skall du lämna in den på service.
Har du några ytterligare frågor kontakta oss.
Fogas AB
info@fogas.se
Tele: 08-702 90 29
www.fogas.se

Det är såklart svårt att undvika att få i sig kolmonoxid. Man kan minska mängden genom att ventilera, men att undvika det helt är svårt.

För att undvika att stryka med är mitt stalltip:
Lägg dig aldrig ner för att vila under tiden en kolmonoxidkälla är igång.
Risken att somna är stor och det är då som det är kört.

CO-förgiftning orsakas av ofullständig förbränning av organiskt material, men då räknas alltså gas och sprit som "organiskt material" också då?! Jag associerar det mer med ett fast bränsle som trä eller plast, men det måste va fel då. Är allt brännbart organiskt material?
Det är kol vi pratar om. Finns det kol kan det bli koloxidförgiftning vid ofullständig förbränning.

men hur kan det ske en ofullständig förbränning av ex t-sprit eller gas? nånting borde väl bli kvar då från förbränningen och varför blir det det?

Allting blir alltid kvar, men i en annan form.

Det som avses med ofullständig förbränning är om allt bränsle förbränns som det är tänkt att förbrännas.
Om vi pratar om campinggas så kan för låg tillgång på syre och/eller för låg temperatur göra att gasen inte genomgår de reaktioner som det är tänkt att den ska göra.
Gasen nyttjas då, för sitt tänkta användningsområde, ofullständigt.

Det är mer begripligt om det är ved som brinner ofullständigt, eftersom man alltid kan se spår av den med aska och kolbitar som ryker och glöder, men sprit/gas som brinner lämnar inga rester man kan urskilja med ögat eller andra sinnen. Lätt att tro att allt är borta då.

Men fortfarande är det benämningen "material" som förbryllar mig eftersom jag själv inte kallar sprit/gas för material. "flytande materia" leder i mina tankar på den vägen däremot.

För att undvika att stryka med är mitt stalltip:
Lägg dig aldrig ner för att vila under tiden en kolmonoxidkälla är igång.
Risken att somna är stor och det är då som det är kört.
Javisst. Och det talar väl för att kaminer liksom kök bara ska eldas när de har passning? Jag har med förvåning noterat ett betydande intresse för små tält med lättviktskaminer - visst kan det vara mysigt precis som en lägereld, men deras praktiska nytta verkar högst begränsad. Eller finns det någon som skulle lägga sig att sova med eld i kaminen i ett så litet utrymme? Och då tänker jag nog främst på brandfaran.

Vi är väl några här som har erfarenhet som eldvakt i lumpen. Jag har dock inget minne alls av det då pratades om kolmonoxid. Säkert hade Kronan valt en väldigt pålitlig konstruktion, men med dålig ved kan det väl alltid bli farligt?

Javisst. Och det talar väl för att kaminer liksom kök bara ska eldas när de har passning? Jag har med förvåning noterat ett betydande intresse för små tält med lättviktskaminer - visst kan det vara mysigt precis som en lägereld, men deras praktiska nytta verkar högst begränsad. Eller finns det någon som skulle lägga sig att sova med eld i kaminen i ett så litet utrymme? Och då tänker jag nog främst på brandfaran.

Vi är väl några här som har erfarenhet som eldvakt i lumpen. Jag har dock inget minne alls av det då pratades om kolmonoxid. Säkert hade Kronan valt en väldigt pålitlig konstruktion, men med dålig ved kan det väl alltid bli farligt?
Jag är av samma åsikt.
Främst av brandfaran.
Kamin bör få brinna ut tills man lägger sig. Eldar man hårt när man lägger sig så kan man ändå inte lägga sig i sovsäcken ordentligt (blir för varmt), och då vaknar man och fryser efter ett par timmar.
Eldvakt på två personer är ju ingen höjdare heller.

Glödbädden i kaminen är fortfarande ett teoretiskt hot även om man låter själva elden brinna ut "lagom" tills man lägger sig. Det får dock anses som högst osannolikt att gaserna ska gå bakvägen i en varm kamin med välsotat kaminrör, och en glödbädd i en kamin försvinner väldigt fort. Tror inte heller att ofullständig förbränning, eller dålig ved, har någon betydelse. Gaserna går ut via rökröret.

Min personliga uppfattning är att eldar som brinner ut relativt fort inte utgör någon fara, för livet, i ett normalt ventilerat tält eller kåta.
De olyckor som händer verkar vara avgränsade till kolgrillar och olika syrekrävande kaminer (gas/fotogen) eller kök som stått i flera timmar i utrymmen med undermålig ventilation.

Men den praktiska nyttan med lättviktskamin i lättviktstält tror jag tvärtom är stor.
Det blir snabbt väldigt varmt och skönt så länge som det brinner. Det är ju inte en lösning för att hålla värmen hela natten.

i torpet på landet lämnar vid ofta järnspisen brinnandes på natten under kalla årstiderna. har aldrig slagit mig att det kan bli giftiga gaser. men å andra sidan är ju de där gamla 1800-tals huset rätt dragiga, så kanske vädras ut.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg