Kolmonoxid, hur gardera sig?

Är inte ren syrgas giftig under förhöjt tryck?
Attackdykare med slutna andningssystem, som ju andas ren syrgas, får inte gå djupare än 8 meter om jag minns rätt - eller detta gäller inte vid kolmonoxidförgiftning?

Eller är trycksättnignen måttlig och motsvarar lägre vattendjup än 8 m?

/Patrik

Vet inte vilka tryck och syrgaskoncentrationer i tryckkammaren men funktionellt ute i vävnaden är det syrebrist även om partialtrycket är högt.

Thure

Jag har varit intresserad av att skaffa mig kolmonoxidmätare inför ett par vinterturer, men jag lyckades aldrig hitta någon som skulle fungera i lite kallare temperaturer (då tydligen instrumentens känslighet blir sämre). Om någon känner till en bra mätare för vinterbruk får ni gärna tipsa om den här.
varför inte den som Fjäll-Anders hade i videon här bakom? Han länkade den i kommentarerna såg jag, till amazon.se

Dryga 500 kr

varför inte den som Fjäll-Anders hade i videon här bakom? Han länkade den i kommentarerna såg jag, till amazon.se

Dryga 500 kr
Den har en "operating temperature" på över nollan (och för att använda och testa i mitt vintertält räknar jag med kallare än så). En mätare som har för dålig känslighet ser jag som sämre än ingen mätare alls:)

Är inte ren syrgas giftig under förhöjt tryck?
Attackdykare med slutna andningssystem, som ju andas ren syrgas, får inte gå djupare än 8 meter om jag minns rätt - eller detta gäller inte vid kolmonoxidförgiftning?

Eller är trycksättnignen måttlig och motsvarar lägre vattendjup än 8 m?

/Patrik
Jo, men poängen är inte att fylla tryckkammaren med rent syre, utan att upptaget av gaser ändras. Under tryck löser sig kväve (och syre) i blodet. Så du får i dig mer syre även om syrehalten är samma som i vanlig luft. Sedan kan man förstås tillsätta extra syre också. Alltihop lite förenklat förstås.

Det är de där upplösta gaserna (kväve mest) som ger dykarsjuka. Dekompression måste ske långsamt om kvävehalten i vävnaderna är för hög. Därav de mycket stränga gränserna för tid/djup hos sportdykare, de ska aldrig behöva dekomprimera (även om man gör det ibland som ren försiktighetsåtgärd).

Re-breathersystem kan fyllas med olika gasblandningar beroende på vilken typ av dykning det gäller.

Jo, men poängen är inte att fylla tryckkammaren med rent syre, utan att upptaget av gaser ändras. Under tryck löser sig kväve (och syre) i blodet. Så du får i dig mer syre även om syrehalten är samma som i vanlig luft. Sedan kan man förstås tillsätta extra syre också. Alltihop lite förenklat förstås.

Det är de där upplösta gaserna (kväve mest) som ger dykarsjuka. Dekompression måste ske långsamt om kvävehalten i vävnaderna är för hög. Därav de mycket stränga gränserna för tid/djup hos sportdykare, de ska aldrig behöva dekomprimera (även om man gör det ibland som ren försiktighetsåtgärd).

Re-breathersystem kan fyllas med olika gasblandningar beroende på vilken typ av dykning det gäller.
Ja, dykarsjuka och dess tryckbehandling känner jag till, då vädrar man ut kväveöverskottet snabbare vid högre tryck.

Men min grundfråga är hur tryck påverkar kolmonoxidförgiftade.
Kolmonoxid är ju inte samma som kväve.

Det jag tidigare kände till om kolmonoxidförgiftning var behandling med ren syrgas i normalt lufttryck.
Det nya för mig var att man använder tryck och jag vill förstå mera om detta.

/Patrik

Isbeläggning var orsaken till att min far höll på att CO förgifta oss och det var tragiskt nog oxså fallet med de trevliga flickorna i Colerado.

Ja, dykarsjuka och dess tryckbehandling känner jag till, då vädrar man ut kväveöverskottet snabbare vid högre tryck.

Men min grundfråga är hur tryck påverkar kolmonoxidförgiftade.
Kolmonoxid är ju inte samma som kväve.

Det jag tidigare kände till om kolmonoxidförgiftning var behandling med ren syrgas i normalt lufttryck.
Det nya för mig var att man använder tryck och jag vill förstå mera om detta.

/Patrik
Ah. Hur fysiologin fungerar där är mer än jag kan svara på, men det minskar halveringstiden för kolmonoxidhalten i blodet rejält. Är också nyfiken på hur det funkar, så någon som vet får gärna svara. Svar från den datadrivna killgissarmaskinen undanber jag mig, eftersom jag då måste researcha saken iallafall för att ta reda på vad som stämmer.

Tack, här hittade jag mina svar, kompletterat med här, ren syrgas är steg 1, övertryck steg 5

/Patrik

CO-förgiftning orsakas av ofullständig förbränning av organiskt material, men då räknas alltså gas och sprit som "organiskt material" också då?! Jag associerar det mer med ett fast bränsle som trä eller plast, men det måste va fel då. Är allt brännbart organiskt material?

CO-förgiftning orsakas av ofullständig förbränning av organiskt material, men då räknas alltså gas och sprit som "organiskt material" också då?! Jag associerar det mer med ett fast bränsle som trä eller plast, men det måste va fel då. Är allt brännbart organiskt material?
Gas och sprit är i allra högsta grad organiska föreningar, då de är uppbyggda av strukturer med kol, väte och/eller syre.
(Koloxider och oorganiska karbonater/bikarbonater är enklare föreningar som inte brukar räknas dit).

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg