Kolbulle

Med risk att totalt göra bort mej måste jag bara undra. I kolbullereceptet här på sidan skriver man att halva mängden fläsk skall stekas. Men resten då????
 
Nu kan du nog få lika många svar, från lika många variationer av kolbullar.
Anledningen till att du ska steka fläsket först är så du ska ha nå fett att steka smeten i. Resten av fläsket ska ligga i smeten enligt vissa. Andra steker allt på en gång.
Testa dig fram och följ inga lagar så får du din egen kolbulle.
Det är ju dom hårda nästan friterande kanterna alla vill åt ändå. Och lingon sylten såklart. Att dom helt enkelt smakar godare utomhus är en annan femma.
Många skogshuggare på den tiden drack smeten ostekt. Inte hade dom tid att elda på dagarna för att värma en kolbulle. Dom högg så länge det var ljust och kanske stekte på kvällen om dom inte var för trött.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Receptet är för 2 kolbullar. Alltså använder du halva mängden fläsk och smet till kolbulle nummer 1. Resterande mängd använder du sedan till kolbulle nummer 2. Och det är oavsett hur skogshuggarna gjorde.... ;)
 

Calexico

Avslutat
om kolbulle varit gott på riktigt hade man ätit det hemma också. Släng i några ägg också så blir det fluffigare och godare.
 
Och ska det vara riktigt så ska det nog vara fläsk. Kan inte tänka mig att man använde bacon när det begav sig.
 
Jag steker alltid upp fläsket i en rejäl klick ister så det är krispigt och gött innan smeten hälls i.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
La Col Boule ( ouvrir le feu )

Gå in på den finaste lyxrestaurangen och be krögarn slänga ihop en kolbulle med alla de absolut finaste råvarorna och bästa metoderna att få den riktigt god. Med rårörda lingon till så klart!

Mums.

Krögarn får givetvis även fixa utomhusmiljö-upplevelsen med skogsdoft, huggen tall och kottar.
 
Och ska det vara riktigt så ska det nog vara fläsk. Kan inte tänka mig att man använde bacon när det begav sig.

Ja t.o.m. fett fläsk användes om man vill göra som det begav sig. Fett fläsk kunde t.o.m vara i princip helt vitt och själva köttet fick man leta med lupp efter eftersom grisarna då inte direkt låg i köttprocentgruppen 65 utan snarare nedåt 45. Grisen hade med många gånger betydligt högre slaktvikt än idag varav späcklagret var betydande.

Allt för att få i sig så mycket energi som möjligt. Detta feta salta fläsk åts också rakt av (rått), av skogshuggarna som behövde konsumera uppåt 7000 kcal per dag.
 
Ja t.o.m. fett fläsk användes om man vill göra som det begav sig. Fett fläsk kunde t.o.m vara i princip helt vitt och själva köttet fick man leta med lupp efter eftersom grisarna då inte direkt låg i köttprocentgruppen 65 utan snarare nedåt 45. Grisen hade med många gånger betydligt högre slaktvikt än idag varav späcklagret var betydande.

Allt för att få i sig så mycket energi som möjligt. Detta feta salta fläsk åts också rakt av (rått), av skogshuggarna som behövde konsumera uppåt 7000 kcal per dag.

Jag kan intyga att så var det! Men kaffet var godare också!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.