Kolbullar!

Jag brukar fuska ordentligt men det blir väldigt bra ändå, prövat på rätt många luncher och middagar ute i naturen, med olika konstellationer av matgäster:

Smet: Kungsörnens pannkakspulver. Blandas med vatten i Nalgene för omskakning eller titangryta med spork, båda funkar bra.

"Fläsk": Använder bacon istället, godare med lite röksmak. Valfritt förslutet paket.

Sylt: Bob Lingonsylt på flaska.

Ovanstående setup är enkel att frakta och klarar vanlig rums/utomhustemperatur rätt många dagar.

Först steker man baconet på lagom varm låga, så att fettet smälter i pannan och köttet blir lite krispigt.

Sen är det bara att hälla på smeten, ganska tjockt lager.

Först stekning på halvhög värme för fin gyllenbrun stekyta, sedan lägre värme så att smeten längst upp hinner stelna. Vändning medelst kast upp i luften är snyggast men annars får man lirka åt sidan och flippa över försiktigt om man inte vill riskera att sabba mästerverket.

Äts ur stekpanna och/eller kåsa med massa sylt på.

Fördjäkla gott, nu blev jag hungrig, tur det är torsdag, får bli ärtsoppa & pannkakor tror jag. :)
 
Hur länge håller sig ett paket bacon i sommarvärmen?

Bör man kanske torka fläsket innan man ger sig iväg?

Låter ju väldigt gott detta!
 
Hur länge håller sig ett paket bacon i sommarvärmen?
Bör man kanske torka fläsket innan man ger sig iväg? Låter ju väldigt gott detta!

Beror förstås på. Lägger man ett oöpnat baconpaket på en sten där solen gassar blir det nog förstört ganska snabbt, men vem gör så? I botten på en kajak (="kylskåp") klarar det bra många dagar, isolerat inne i en ryggsäck några dagar åtminstone.

Torkat fläsk kan nog vara en god idé, men då måste man nog ordna stekflott på annat vis kanske, t.ex. olja på flaska.
 
lag mot bacon och lingon

Vill bara uppmärksamma vissa om att det i enlighet med 4 kap. 3§ andra st. lag om matkombinationer i fält (1974:139) är förbjudet att servera bacon tillsammans med lingon. Fläsk och lingon är ju därmot enligt 3§ samma kapitel tillåtet att servera på samma tallrik. Som bekant är ju fläsk i regel rimmat, men bacon dessutom rökt, vilket gör att smakerna i bacon och lingon inte på något direkt uppenbart sätt harmoniera med varandra.
 
Ingen har klagat så här långt, tvärtom har kombon gett idel lovord. Men traditionstyngda bakåtsträvare behöver inte prova.


tro fan det.. bacon e gott, lingon e gott.. klart att det är gott ihop.. jag har hittills inte hittat något som inte kan förbättras med bacon..
 
Första inlägget låter väldigt mycke som en hederlig ugnspannkaka och det är det aldrig fel med. Tror nog att det kan bli något att göra till helgen då man ska ut.

Och vadå: Om man nu har ätit ärtsoppa med pannkaka och sylt i lumpen så borde väl detta funka åsså.
 
tro fan det.. bacon e gott, lingon e gott.. klart att det är gott ihop.. jag har hittills inte hittat något som inte kan förbättras med bacon..
Ungefär som folköl, kaviar och filmjölk då, i en Nalgeneflaska? Kan du förbättra det med bacon?

Nä det där jävla lingongrumsandet i tid och otid förstår jag inte. Måste man nog vara skåning för att uppskatta. Har ni ens egna lingon därnere i smyg-Danmark?
 
Ungefär som folköl, kaviar och filmjölk då, i en Nalgeneflaska? Kan du förbättra det med bacon?

Nä det där jävla lingongrumsandet i tid och otid förstår jag inte. Måste man nog vara skåning för att uppskatta. Har ni ens egna lingon därnere i smyg-Danmark?

om du blandar fegis, kaviar och filmjölk i en nalgeneflaska så kan jag garantera att det blir bättre med bacon..

skåningar mumsar inte lingon i tid och otid, bara när det behövs(vilket kan vara ofta)
 
Pojk!

Slutade vi levera skulle det bli tommt i boden....
//J
Åhhh nej. Ingen spettekaka! Tänk om norrlänningarna var tvugna att importera griskött, socker och spannmål från Tyskland. Eller sitta och äta älg, ren, lax, sill, lingon, jordgubbar och potatis från norra Sverige istället för vatten-uppumpade skånska knölar. Va hemskt! ;)

Kolbullen är definitivt underskattad. Det tidskrävande pinnbrödet har kanske skrämt månget barn från att försöka senare i livet? Pinnbrödsdeg (mjöl+vatten+salt+bakpulver) är faktiskt riktigt fint att tillaga på samma sätt som kolbullar, men kanske inte lika wildmarks-korrekt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.