Kokkaffe för nybörjare

Hej!

Vi är ganska flitiga på att filma när vi är ute på Skåneleden :)
Har lagt upp någon film här, men inte alla och det är kanske inte alla som är intressanta för alla heller.
Men den här tänkte jag att det kanske finns någon som kan bli hjälpt av. Vem vill inte ha en rykande kopp kaffe till frukost ;)

Kaffe på turen

Ps! Bönorna i filmen är Zoegas Dark temptation, hela bönor malda innan turen. Kan även rekommendera Starbucks Verona som kokkaffe. Riktigt fylligt och gott!
 
Ujujuj

Kok kaffe är inget för en barista. Kokkaffe ute i det fria kokar man på en liten kaffeeld med en svartbränd och sotig kaffepanna. Enkelt och lätt.
Koka upp vattnet, häll i kaffet så det blir ett litet berg, sätt på locket och låt det koka upp som hastigast, ställ pannan på sidan och låt det sjunka ner. Ta fram träkosan häll i. Ta sedan en mycket hård sockerbit och stoppa mellan tänderna. Drick. Det går även att dricka det heta kaffet från ett porslinsfat, sörplandes.
Vill man så finns ett trevligt alternativ.
Släng i en 25 öring ( måste väl bli en femkrona numera ) i kaffekoppen fyll koppen med kaffe så myntet inte syns längre. Fyll så på med en skvätt skogsstjärnan så att myntet syns igen. Drick.
😉
 
Kul om det blir bättre mBengtson :)
10 min är ganska lagom, men laborera själv tills du hittar rätt tid för dig.

Mbatikopio: Det finns nog lika många recept på kaffe som det finns vandrare på jorden ;)
Naturkompaniet plockade upp vår kaffefilm på sin facebooksida och reaktionerna lät inte vänta på sig haha. Hur man gör sitt kaffe spelar mindre roll så länge man njuter av det.

Det som påverkar smaken är kornstorleken, vattnets temp och kontakttiden och givetvis vilka bönor man väljer. Gör man som i filmen så får man ett kaffe som är neutralt och jämnt, så kan man testa sig fram därifrån. Vilken smak som är bäst får nog var och en avgöra ;)
 
Nu var kastrullen väldigt full, men jag skulle annars ha föredragit högre värme så att kaffet snabbt hinner koka upp ordentligt och "vända". Har man en kaffepanna, så har man ju också lock, vilket minskar koktiden - även om det oftast är lättast att kolla själva finalen på "uppkokningen" med locket avtaget.

Men lite hårdare uppkok så sjunker även kaffet snabbar, vilken säkert innebär att det blir OK efter högst 5 minuter. Den som önskar ännu snabbare kaffe, samt då också hetare, kan klarna kaffet genom att antingen röra om lite i det kort efter uppkoket, eller genom att hälla upp en kopp som snabbt slås tillbaka i pannan.

Beträffande bönor och malning, så köper jag som regel ett färdigmalt, mellanrostkaffe.
Om man mal bönorna själv så luktar det gudomligt kort efter malningen, och smaken påverkas också en aning, men betydligt mindre än man skulle tro tycker jag. Och har man malt kaffet hemma och tar med dem i en plastpåse så misstänker jag att den nymalda känslan inte märks alls. Men det ger förstås en god möjlighet att välja på mer exotiska bönor. Nu har jag dock sån tur att jag inte gillar specialbönor (mörkrostade), utan jag föredrar faktiskt vanligt COOP-kaffe. Gevalia Mellanros KOK kan vara lite för kraftigt (mörkare kanske) och Löfbergs Lila blir lätt lite svagt om man inte doserar upp lite.
 
Nu var kastrullen väldigt full, men jag skulle annars ha föredragit högre värme så att kaffet snabbt hinner koka upp ordentligt och "vända". Har man en kaffepanna, så har man ju också lock, vilket minskar koktiden - även om det oftast är lättast att kolla själva finalen på "uppkokningen" med locket avtaget.

Men lite hårdare uppkok så sjunker även kaffet snabbar, vilken säkert innebär att det blir OK efter högst 5 minuter. Den som önskar ännu snabbare kaffe, samt då också hetare, kan klarna kaffet genom att antingen röra om lite i det kort efter uppkoket, eller genom att hälla upp en kopp som snabbt slås tillbaka i pannan.

Beträffande bönor och malning, så köper jag som regel ett färdigmalt, mellanrostkaffe.
Om man mal bönorna själv så luktar det gudomligt kort efter malningen, och smaken påverkas också en aning, men betydligt mindre än man skulle tro tycker jag. Och har man malt kaffet hemma och tar med dem i en plastpåse så misstänker jag att den nymalda känslan inte märks alls. Men det ger förstås en god möjlighet att välja på mer exotiska bönor. Nu har jag dock sån tur att jag inte gillar specialbönor (mörkrostade), utan jag föredrar faktiskt vanligt COOP-kaffe. Gevalia Mellanros KOK kan vara lite för kraftigt (mörkare kanske) och Löfbergs Lila blir lätt lite svagt om man inte doserar upp lite.

Du är en klok karl, Mezzner!
 
Packade just kaffepannan igår och fyllde kaffepåsen i renskinn med kokkaffe. På lördag sitter man och njuter på fjället. Jag kör också på devisen med att koka upp vattnet, i med kaffe (tre rejäla nävar till Trangias lilla panna) och snabbt uppkok/sjudning. Beroende på hur häftigt uppkoket blev så häller jag om med kåsan 1-2 ggr. Har nästan aldrig druckit dåligt kaffe ute bara det är tillräckligt starkt. Inget socker eller mjölk för mig.

Så jäkla nöjd med min kaffepåse. http://www.ateljeklea.com/ovrigt_forvaring.php Lär ha den resten av livet. Köpte en till och gav i 30-årspresent till systersonen med glödritat namn i botten.

EDIT: Såg filmen nu utan ljud. Mycket trevligare med svartpanna eller panna i Trangiat i alla fall... Ska se om med ljud också.
 
Har man en kaffepanna, så har man ju också lock, vilket minskar koktiden - även om det oftast är lättast att kolla själva finalen på "uppkokningen" med locket avtaget.

Syntes inte i filmen men vi kokar alltid under lock för att spara gas. Det är också därför det får stå 10 min för att få styrkan vi vill ha. Med spritköket som vi använde innan behövde det bara stå 5 minuter eftersom tiden till uppkoket var längre.
Kan också tänka mig att mer finkornigt kaffe kan stå kortare tid, men då får man kanske mer sump som flyter runt vid servering. Har inte testat än.
Ska absolut prova att koka upp fortare och se om man kan spara in lite tid på det :) Tack för tipset.

Se upp bara med kaffe som kokar länge eftersom brända bönor (vatten runt 97-100°C) smakar beskt, om man nu inte önskar den smaken.

Packa kaffet så lufttätt ni kan så behåller ni mer arom. Jag lägger alltid mina portioner i separata påsar och klämmer ur luften. Det blir inte som nymalet men helt okej. Hemma mår kaffet bra i kylen eftersom det innehåller fetter.
Har ni inte kvarn hemma så vet jag att en del Ica/Coop har kvarn intill Zoegassortimentet. Kaffebutiker kan nästan alltid mala man vill prova något speciellt.

Niklaz: Läcker kaffepåse! Det om något är ju klassiskt.
 
Jag är för lat för at hålla på och "mecka" med kaffet sådär.
Jag kör en variant på "snabbkaffe".

En skopa valfritt vanligt bryggkaffe direkt i kåsan/mugg. Sedan kokar jag upp vatten, ca 2dl för en kåsa/mugg. Där efter häller jag det kokande vattnet i kåsan/muggen och rör sen om några sekunder med kniven eller tesked.
Efter någon minut har all sump sjunkit till bottnen av kåsan/muggen och kaffet är klart att dricka.

Det är viktigt att vattnet kokat upp innan man häller det i koppen. Är vattnet för kallt sjunker inte sumpen.

Har man inte tillgång till något att röra med i koppen så kan man blåsa lite försiktigt så sjunker sumpen ändå.

Ja jag vet jag är lat men det kaffet duger gott för mig.
 
Många sätt

finns det och även ett par äldre trådar om kaffekokning.

Personligen gillar jag i stort sätt alla varianter av svart kaffe. Men det får inte vara för utspätt. Pressokaffe funkar rätt bra för Joones enkla metod.

Med kök typ Etaexpress och Jetboil finns enkla Pressotillbehör om man vill få bort alla sumpkorn.

http://www.amazon.com/Jetboil-COF075-Coffee-Press-Accessory/dp/B000NM8O8U

Thure
 

Bilagor

  • 416z4TDvbzL__SY445_.jpg
    416z4TDvbzL__SY445_.jpg
    15.3 KB · Visningar: 7,624
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.