Kokkaffe för nybörjare

Jag är för lat för at hålla på och "mecka" med kaffet sådär.
Jag kör en variant på "snabbkaffe".

En skopa valfritt vanligt bryggkaffe direkt i kåsan/mugg. Sedan kokar jag upp vatten, ca 2dl för en kåsa/mugg. Där efter häller jag det kokande vattnet i kåsan/muggen och rör sen om några sekunder med kniven eller tesked.
Efter någon minut har all sump sjunkit till bottnen av kåsan/muggen och kaffet är klart att dricka.

Det är viktigt att vattnet kokat upp innan man häller det i koppen. Är vattnet för kallt sjunker inte sumpen.

Har man inte tillgång till något att röra med i koppen så kan man blåsa lite försiktigt så sjunker sumpen ändå.

Ja jag vet jag är lat men det kaffet duger gott för mig.

På flerdagarsturer kör jag snabbkaffe rakt av. Men gott är det inte. Men det är ju koffeinet man vill åt ändå. På dagsturer brukar jag ta med kaffepannan och koka enligt receptet ovan från Mbatikopio. Tveklöst njuter man mer av det än snabbkaffet.
 
Pressokaffe brukar vara bra, men däremot vill man nog inte ha en till pryl med sig, en pryl som man sölar ned i kaffesumpen och måste diska, liksom kokkärlet.

När det gäller kaffepåsar så lär presenten som Niklaz gav bli ett minne för livet - de håller bra.
Jag har ärvt min kaffepåse, som troligen är sydd under första halvan av 1900-talet, och jag har svårt att tro att den kommer att vara utsliten när jag själv är det! Jag räknar kanske med att sonen får ärva den en dag. Inte optimal att bevara aromen kanske, men optimal i många andra avseenden. En kär pryl.
 
Snabbkaffe typ nesskaffe eller annat frystorkat kaffe har jag riktigt svårt för, då krävs nästan vapenhot för att det ska gå att dricka.

Kokkärlet behöver man ju inte diska om man "brygger" som jag gör. Däremot blir det ju sump i botten på kåsan så den måste man ju förståss skölja ur.
 
Har en sån där

pressogrej till mitt lilla gaskök Primus Etaexpress.

Har använt det på paddlingar där vikten och volymen av prylen har mindre betydelse. Diskningen är bara avsköljning och enkel.

För kortare vandringsturer tycker jag också att riktig kaffepetter över öppen eld är en stämningshöjare.

Thure
 
Snabbkaffe typ nesskaffe eller annat frystorkat kaffe har jag riktigt svårt för, då krävs nästan vapenhot för att det ska gå att dricka.

Kokkärlet behöver man ju inte diska om man "brygger" som jag gör. Däremot blir det ju sump i botten på kåsan så den måste man ju förståss skölja ur.

Det förvånar mig att bryggkaffet sjunker på det där sättet. Det brukar vara svårt att få bryggmalet att sjunka alls tycker jag, om man har slut på kokkaffe, och råkar ha bryggmalet så kan det funka om man tar det sista av det kokmalda ihop med bryggmalet, samt kokar upp i kaffepanna tycker jag - men man får då ett grumligare kaffe.
Men jag noterar med glädje och viss förvåning att det går - pressobryggning är ju ett gott exempel på att kokhett vatten ihop med kaffe (utan samtidigt kokning) fungerar smakmässigt.
Jag har "pressobryggt" i vanlig glaskanna och utan pressofilter ungefär som du beskriver, och då har det funkat helt OK, men då har det varit kokmalet kaffe.
 
Jag fuskar lite med plastpåse om kaffet även om det inte känns helt 100%. Händer ingen olycka så bör den överleva mig helt klart. De blir bara finare med tiden. Den här var var precis i min smak och skinnet otroligt mjukt och fint.

När det gäller kaffepåsar så lär presenten som Niklaz gav bli ett minne för livet - de håller bra.
Jag har ärvt min kaffepåse, som troligen är sydd under första halvan av 1900-talet, och jag har svårt att tro att den kommer att vara utsliten när jag själv är det! Jag räknar kanske med att sonen får ärva den en dag. Inte optimal att bevara aromen kanske, men optimal i många andra avseenden. En kär pryl.
 
@Mezzner

Att bryggkaffet sjönk upptäckde vi lite av en slump. Vi bryggde alltid med ibrik, en variant av turkiskt/bosninskt kaffe som egentligen ska vara väldigt finmalet och kokas upp efter att man tömt över vattnet (det går säkert att googla för den som är intresserad av hur det ska göras på korrekt sätt).

Sedan började vi använda vanligt bryggkaffe i "ibriken". Vid något tillfälle fuskade svärmor och hoppade över uppkokningen av kaffet. Min tanke var att om sumpen sjunker i "ibriken" utan uppkokning så borde den kunna sjunka direkt i koppen och det gjorde det. Men vattnet måste vara så hett som möjligt och det underlättar om man rör med en sked. Men det går som sagt även att blåsa ner sumpen. Man ser på skummet när sumpen sjunkit skummet blir ljusare. Jag vet inte om det fungerar i alla vattentyper.

Helt klart godare än snabbkaffe och enklare för den bekväme.
 
Vet inte om det är jag som är klåpare eller inte, men har provat att både koka och brygga kaffe på mina turer men blir aldrig bra :(

Har även investerat i en MSR MugMate (Dock till ett betydligt billigare pris, dock fortfarande överpris...) som nu ligger å skräpar, så om någon är sugen på att prova kan jag gärna skänka bort den, finns att hämta i Uppsala (Dock utan det lilla locket, de har försvunnit).

X_MSR_MUGMATECOFFEETEFILTER.jpg


Så nu håller jag mig till snabbkaffe och tycker att det är helt ok även om jag aldrig skulle dricka snabbkaffe när jag är hemma. Hittade Gevalia Millicano som jag tycker smakar mycket bra för att vara snabbkaffe.
 
Vet inte om det är jag som är klåpare eller inte, men har provat att både koka och brygga kaffe på mina turer men blir aldrig bra :(

Har även investerat i en MSR MugMate (Dock till ett betydligt billigare pris, dock fortfarande överpris...) som nu ligger å skräpar, så om någon är sugen på att prova kan jag gärna skänka bort den, finns att hämta i Uppsala (Dock utan det lilla locket, de har försvunnit).

X_MSR_MUGMATECOFFEETEFILTER.jpg


Så nu håller jag mig till snabbkaffe och tycker att det är helt ok även om jag aldrig skulle dricka snabbkaffe när jag är hemma. Hittade Gevalia Millicano som jag tycker smakar mycket bra för att vara snabbkaffe.

Vi ä som lustiga vi svenskar. Kaffe är egentligen inte den godaste av alla drycker men ändå ska vi promt hälla i oss litervis var eviga dag.
 
Ett bra kokkaffe från butiken är Blå Mocca kok.
En stark tvåa är dock ICA's egna kokkaffe, som dessutom är bra mycket billigare.

Den som läst Yngve Ryds bok Eld, kommer säkert ihåg hur samerna kokar kaffe, de häller i kaffe på en gång, så får det dra sig i vattnet tills det kokar upp. Ett uppkok, låt stå o sjunka och njut.
Kan vara tjorvigare eftersom man måste hålla koll på pannan hela tiden.

Håller med niklaz att det är få saker som slår en kopp kokkaffe ute i skogen under en jaktdag, kokat i en svart panna med kaffet från renskinnspungen.
På söndag går jag och min nobs Bundy ut på premiärjakt av skogsfågel och vi kommer njuta hela veckan lång av kokkaffe och natur.
Att man får jaga på gränsen till Muddus Nationalpark, är inte helt fel, urskogarna är fantastiska!
 
Kaffe är så mycket mer än surt skräp som ljummet runnit igenom en bryggare som aldrig blivit avkalkad eller ens kommer upp i rätt temperatur. Jag var inte speciellt intresserad av kaffe förrän jag testade olika bönor och hittade smakerna som passade mig. Det blir mycket roligare när man kan välja mellan olika bönor och bryggmetoder för att få smaken man gillar :) Det kan vara STOR skillnad!
Min tjej klöktes av tanken på kaffe tills hon fick smaka välgjorda espressoshots med mjölk. Nu är hon nästan mer kaffejunkie än jag ;)

Niklaz: Har du testat Johan&Nyströms Etiopien Hafursa? Sjukt gott att ta som espresso eller cappuccino! Väldigt mjuk smak. Har aldrig provat det som kokkaffe dock.

Starbucks Verona är annars en riktig höjdare som kok :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.