Kokkärl

Vilket kastrull är bäst?
Har nu en Trangia 2.5l med handtag och lock.
Den är gjord av vanlig aluminium.
Men jag tycker den är för känslig. Tex om man
packar den i ryggan och det klämmer lite så
får den lite oval form och sedan passar inte locket.
Locket har förövrigt aldrigt haft speciellt bra passform. Dessutom ser inte bottnen så fin ut efter ett tag när man bränt på den med multifuelkök (den blir bucklig av värmen). Önskvärna egenskaper hos min nya kastrull är

Låg vikt
Stabilt material
Volym runt 2.5-3 liter

Ska användas till snösmältning och allmän
matlagning.

Vad ska jag köpa?

_Erik_; sa:
Vilket kastrull är bäst?
Har nu en Trangia 2.5l med handtag och lock.
Den är gjord av vanlig aluminium.
Men jag tycker den är för känslig. Tex om man
packar den i ryggan och det klämmer lite så
får den lite oval form och sedan passar inte locket.
Locket har förövrigt aldrigt haft speciellt bra passform. Dessutom ser inte bottnen så fin ut efter ett tag när man bränt på den med multifuelkök (den blir bucklig av värmen). Önskvärna egenskaper hos min nya kastrull är

Låg vikt
Stabilt material
Volym runt 2.5-3 liter

Ska användas till snösmältning och allmän
matlagning.

Vad ska jag köpa?

Det enda som är stabilare än tjockbottnad aluminium lär väl vara stål. MSR har ett klassiskt set, Alpine, som innehåller en bytta på ca 2 L och en på ca 1,7 L. Den större kastrullen är utmärkt för snösmältning. Setet är ganska biligt också.

Undvik däremot titan om du inte gillar bucklor...

J

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Priset för låg vikt är nog dessvärre tillbucklade kastruller. Trangiavarianten bänder man lätt till då och då, så locket i alla fall går i utan att trilla ner i kastrullen. Titangrejerna görs ju så tunna att de bucklas de också. MSR gör fina tåliga kastruller, men tunga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips