Kokkärl med grytmysare

Hej,

Fortsätter spamma trådar :)

Har använt en 1.25L Imusa aluminium mug med en Soto Amicus de senaste 7 åren men jag tänkte kolla läget vad folk här brukar använda. Muggen är lite väl stor och handtaget går inte att vika så den är jobbig att packa så jag skulle gärna hitta något som är kring 0.75l stort och stor bonus skulle vara en grytmysare som kunde säljas separat. Har försökt göra några egna under åren men de har aldrig dugit till nånting. Såg att Trangia har en Micro serie som även har grytmysare som skulle vara perfekt om den var lite större... Brukar äta en Knorrs pastarätt till middag(fast fått intresse för en billig dehydrator!) och gillar att äta ur kokkärlet så 0.5l känns lite för litet..
 
Trangias enliters HA-gryta från 27-köket + tamoj från Minitrangian + lock av pajform. Har hittills inte sett någon gryta i den storleksklassen med bättre förhållande mellan vikt och innesluten volym, inräknat alla titankärl.
Känns den för stor så finns en 0,8-liters till Minitrangian, men den är faktiskt tyngre, konstigt nog. Breda grytor är mer bränsleeffektiva.

Ullfilts-mysarna var ju gulliga, men svindyra, tunga och inte så isolerande som den du enkelt fixar själv av ett uttjänt billigt liggunderlag i skumplast. Bara skär ut två cirklar med trangiagrytans öppning som mall (den ena blir lock), och en remsa lika hög som grutans höjd och lika lång som dess omkrets. Sen är det bara att tejpa ihop dem hur slarvigt som helst. Nedan till vänster på fotot ser du en som har bottenplattan fasttejpad med den vita idrottstejp jag råkade ha framme :)
Mitt kökskit 2016-08-23 001 062.jpg
 
(...) Brukar äta en Knorrs pastarätt till middag(fast fått intresse för en billig dehydrator!) och gillar att äta ur kokkärlet så 0.5l känns lite för litet..
OT om mattork
De billiga med inblåsning i botten är inte värda pengarna. Du torkar otroligt mycket mer, fortare och jämnare i en vanlig ugn. Jag lärde mig detta den hårda vägen i höstas, när vi översvämmats av rekordstor äppelskörd kring min särbos sommarstuga, och jag, som torkat oändliga mängder mat i min gamla ugn, trodde jag kunde öka kapaciteten med en mattork. Det blev den här, som ändå inte är minst eller billigast.
Resultatet blev att 90% av äpplena ändå hann torka i ugnen, när jag körde bägge parallellt. Och då körde jag bara ETT ugnsgaller åt gången - se bilder.
DSC_0466.JPG

DSC_0468.JPG
 
Trangias enliters HA-gryta från 27-köket + tamoj från Minitrangian + lock av pajform. Har hittills inte sett någon gryta i den storleksklassen med bättre förhållande mellan vikt och innesluten volym, inräknat alla titankärl.
Känns den för stor så finns en 0,8-liters till Minitrangian, men den är faktiskt tyngre, konstigt nog. Breda grytor är mer bränsleeffektiva.

Ullfilts-mysarna var ju gulliga, men svindyra, tunga och inte så isolerande som den du enkelt fixar själv av ett uttjänt billigt liggunderlag i skumplast. Bara skär ut två cirklar med trangiagrytans öppning som mall (den ena blir lock), och en remsa lika hög som grutans höjd och lika lång som dess omkrets. Sen är det bara att tejpa ihop dem hur slarvigt som helst. Nedan till vänster på fotot ser du en som har bottenplattan fasttejpad med den vita idrottstejp jag råkade ha framme :)
Visa bilaga 43845
Det som har hållit mig borta från Trangia tidigare är att jag av någon anledning gillar att ha köket i en sidoficka på väskan och det känns som att alla Trangia grytor är så pass breda att jag har behövt förvara dem inne i väskan. Något som Gramjakts titan pots är mera i min smak men är i slutändan dubbla priset...

Mina tidigare försök att göra egen grytmysare har inte varit så effektiva men kanske man kan ge det ett nytt försök :)
 
OT om mattork
De billiga med inblåsning i botten är inte värda pengarna. Du torkar otroligt mycket mer, fortare och jämnare i en vanlig ugn. Jag lärde mig detta den hårda vägen i höstas, när vi översvämmats av rekordstor äppelskörd kring min särbos sommarstuga, och jag, som torkat oändliga mängder mat i min gamla ugn, trodde jag kunde öka kapaciteten med en mattork. Det blev den här, som ändå inte är minst eller billigast.
Resultatet blev att 90% av äpplena ändå hann torka i ugnen, när jag körde bägge parallellt. Och då körde jag bara ETT ugnsgaller åt gången - se bilder.
Visa bilaga 43847
Visa bilaga 43848
Jo kanske jag ger ugnen ett försök detta år, har också självt tyvärr fått lära mig läxan att för billigt i början gör att det istället blir dyrare i slutet...
 
jag har inte sett några grytmysare som är lika bra som de man gör själv av tejp och cellplast.

Vad har du använt för material och vad är det som inte har fungerat?
 
jag har inte sett några grytmysare som är lika bra som de man gör själv av tejp och cellplast.

Vad har du använt för material och vad är det som inte har fungerat?
Vet inte vad man kallar det men sådant material man lägger på fönster i bilen för att blockera solljuset testade jag först med och senare med ett väldigt tunt liggunderlag. Antingen så isolerade det inget alls eller så föll den isär väldigt snabbt och silvertejpen jag använde fungerade inte bra. Det var under tiden som en fattig IT studerande som inte visste man höll på med så kanske det skulle gå lite bättre nu :)
 
Det finns väl risk att man smälter liggunderlaget / grytmysaren, om det kommer i kontakt med en 100-gradig kastrull ? Eller ?
 
Vet inte vad man kallar det men sådant material man lägger på fönster i bilen för att blockera solljuset testade jag först med och senare med ett väldigt tunt liggunderlag. Antingen så isolerade det inget alls eller så föll den isär väldigt snabbt och silvertejpen jag använde fungerade inte bra. Det var under tiden som en fattig IT studerande som inte visste man höll på med så kanske det skulle gå lite bättre nu :)
Silvertejp finns ju i många olika versioner och kvaliteter. Vindruteskydd har jag hört att många använder men jag har alltid använt tunn cellplast, det isolerar bra och faller inte isär, allt är ju gjutet i ett stycke liksom. Det är bäst om man drar tejpen ett helt varv runt så att kanten av tejpen klistrar några cm över sig själv liksom. Men det går att göra på många sätt.

Silvertejp av bra kvalitet och en bit från ett tunt liggunderlag kanske är värt att prova nästa gång du får feeling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.