På köpet så orkar jag le då o då mot mina färdkamrater...o terra dem med mina dåliga historier...![]()
Du tar inte med dig en laptop och målar lite i paint för dem då?
På köpet så orkar jag le då o då mot mina färdkamrater...o terra dem med mina dåliga historier...![]()
Var i Sverige kan du gå en dag utan att hitta vatten då?
Så man kan ta vatten från i stort sett vilket vattendrag som helst och bara koka det i 3 min o sen använda det utan fara??
ut och det inte är spillvattnet från lokala reningsverket.....brukar det fungera utmärkt. Men som sagt börja med att läsa kartan.....
Även skabbigt vatten går att få hur bra som helst med ett enkelt filter.
Man kan med fördel köra detta på även hyfsat rent sjövatten som man skulle kunna dricka direkt för att slippa humusdoften.
En tomburk med nedmosat kol från elden.
Tunna jack i botten med en kniv.
Koka och filtrera det.
Tillbaka i civilisationen har inte polare kunnat känna skillnad på det och kranvatten.
Fast det legat kvar i dunken en vecka efter hemkomst.
I princip ja, om det inte är en massa kemikalier i vattnet. Men är vattnet förorenat av kemikalier så befinner man sig oftast nära civilisationen.
Vad tror du djuren i naturen dricker för vatten?
3 minuters kokning dödar i stort sett alla virus och bakterier.
Jo det är ju sant men vattnet är väldigt rent och kan drickas direkt från dom flesta ställen - risken är väldigt liten att man blir dålig.
Jag har ju tom sörplat ur regnvatten pölar på berg me fågelskit, sumpmark och så omgiven av fågelskit i skarpa lägen..ansåg att risken att bli sjuk var värd det - men de hände inget alls.
Men koka och kör genom ett enkelt kolfilter - då har du i stora drag tillgång till hur mycket väldigt rent
vatten som helst och kan ha ganska små vattenförådd med dig - typ för ett dygn.