Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge.

Hej!

Köpte nyligen kartor från http://www.utekartan.se/ då jag läst här att manga varit nöjda med trycket och livslängden/slitstyrkan.

Blev dock lite besviken när jag får hem kartorna (over Goteborg samt Jämtlandsfjällen) och inser att åtminstånde kartorna över Goteborg (har inte hunnit utvärdera fjällkartorna än) är mer än 10 år gamla.

Visst höjdkurvor, större vägar, sjöar stammer ju fortfarande men sankmarker, öppna ytor mm. saknas eller är felaktiga.

Förhoppningsvis stammer fjällkartorna bättre då vi människor har en tendens att förändra nature I betydligt store omfattning där vi bor/vill bo och fjällen är, som tur är, än så länge inte lika exploaterad.

Mvh!
// Niklas
 
Det är ett enormt arbete att hålla kartor uppdaterade. Lantmäteriet kör (enligt uppgifter i andra trådar) idag enbart med data från flygfotografering.

De kartor som hålls mest uppdaterade är väl vägkartor (där tillverkarna av GPS:er betalar för jobbet) och orienteringskartor (där klubbarna själva håller kartorna uppdaterade).

Sen är de communityskapade kartorna, som OpenStreetMap, också rätt bra, men där varierar det väldigt mycket mellan olika områden.

Men trenden går helt klart mot att "ideella" kartor är mer uppdaterade än "kommersiella".
 
Det är nog ungefär samma med fjällkartorna. Glaciärer, permanenta snöfält, sjöar, leder/broar, landskred m.m ändras över tiden och saknas på kartorna.
 
Det är nog ungefär samma med fjällkartorna. Glaciärer, permanenta snöfält, sjöar, leder/broar, landskred m.m ändras över tiden och saknas på kartorna.

"Lantmäteriet uppdaterar sina fjällkartor ungefär vart fjärde år, och fokuserar framför allt på leder och stugor."

”Vår glaciärinformation är från 80-talet, och flera glaciärer har försvunnit sedan dess”, säger Hans Aurell på Lantmäteriet

http://www.dn.se/nyheter/sverige/glaciarer-i-svenska-fjallen-smalter-bort/
 
Tycker inte detta skall överdrivas. Fel finns alltid i kartor men extra byggnader o d får man alltid räkna med. Kommunens kartor brukar vara mera uppdaterade.

Inzomning i https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ går ner på mkt mer detaljer avseende byggnader än den tryckta 1/50 000 topografiska kartan från Lantmäteriet.

Thure
 
Tycker inte detta skall överdrivas. Fel finns alltid i kartor men extra byggnader o d får man alltid räkna med. Kommunens kartor brukar vara mera uppdaterade.

Inzomning i https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ går ner på mkt mer detaljer avseende byggnader än den tryckta 1/50 000 topografiska kartan från Lantmäteriet.

Thure

Självklart, byggnader förändras med sådan hastighet I ett tättbebyggt område som expanderar att det är orimligt att räkna med att en tryckt karta skall vara felfri.

Jag tyckte bara att en uppdateringsfrekvens på > 10 år var i längsta laget. Var van vid "Grönsaksblad" från tiden med gröna kläder (80-talet) som var ganska bra up-to-date.

// Niklas
 
Man ska nog inte ”skylla på” Utekartan.

Jag köpte några gånger en bok som heter Kartplan där det stod när Lantmäteriverket uppdaterade sina kartor. Om jag minns rätt så det 8-10 år mellan det att Lantmäteriverket uppdaterade sina kartor.
Jag har nog boken stående någonstans i mina överfulla bokhyllor, men jag ids inte leta efter den nu.

Jag var på affär i går och dom sålde sjökort från 2013 och 2014 till fullpris. ¨När jag var på båtmässan/vildmarksmässan förra veckan så var dom sjökort jag såg från i år (2016)

Han som jag åkte med till båtmässan/vildmarksmässan har en Garmin GPS i bilen och om jag förstod det hela rätt så hade han köpt livstids uppgraderingar tillsammans med GPSen, och det kom nog flera uppgraderingar om året.

Per
 
Jag var på affär i går och dom sålde sjökort från 2013 och 2014 till fullpris. ¨När jag var på båtmässan/vildmarksmässan förra veckan så var dom sjökort jag såg från i år (2016)

Att sjökorten är trycka 2016 behöver ju inte betyda att de är baserade på nyare data än de som är tryckta 2013.


När det gäller GPS-kartor så brukar datat vara 2-3 år gammalt (det är i princip omöjligt att hålla uppdaterat i realtid, datat måste ju bearbetas och granskas och det tar tid).
 
Enligt dom som ger ut sjökorten är dom färskvara. Prickar flyttas/dras in och nya grund upptäcks. Det är nog inte för att lura oss konsumenter som sjökorten uppdateras ofta (nog vartannat år).

Per
 
Som sagt var, det är inte säkert det är nyreviderat bara för att det är nytryckt.

Ändringar i sjökorten publiceras i Ufs (underrättelser för sjöfarten?) vill man hålla sjökortet uppdaterat så prenumrerar man på den och ritar själv in ändringarna.

Det brukar stå på tryckta sjökort nåt i stil med "Ändringar införda t.o.m. Ufs 2014/09". Senare Ufs än så får man alltså rita in själv.
 
Kartor och Sjökort är färskvara, men beakta senast revisionsdata. Begär inte att trycksaker skall vara dagsfärska.
Vid skillnad mellan terräng och karta gäller terrängen.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JET Köpte Gröna kartan på CD-ROM... Navigering 6
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.