Köpt Everest regnstäl 3000mm. Lurad? Dåligt köp?

Testade dessa två, men ska kolla om det finns storlek XS i deras egen butik, som kanske passar bättre än de som jag testade (båda i S), annars blir det Marmot.

Haglöfs har inga fickor och ingen dragkedja vid benen.
Marmot har en bakficka och dragkedja vid benen, inte hela vägen upp dock.

Haglöfs L.I.M Proof Pant - Vattenpelare: 10.000 mm - 180 gram - 849kr

Marmot Essence Pant - Vattenpelare: 10.000 mm - 162 gram - 895kr

Det är märkligt att det ska vara så krångligt nu. Hade Helly Hansens lätta regnställ, köpt i mitten-slutet på 70-talet nån gång. Det höll tätt hur mycket det än regnade. Inte bildades några mängder kondens heller. Dessutom var det slitstarkt. Inga nötningar av ryggsäcken eller i bak och på knän och då både satt jag på stenar och kröp på knäna i det. Det ser fortfarande fint ut. Det är bara det att det tycks ha krympt så jag får inte på mig det. ;)

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Har Marmot Precip jacka och byxor, de har inte läckt någon gång. Då jag har blivit blöt är det pga ansträngande aktivitet i skitväder, dvs svett inifrån.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.