Köpt Everest regnstäl 3000mm. Lurad? Dåligt köp?

Hej!

Inför vår kommande kommande fjällvandring och sommarvistelse i nordnorge så var jag inne på stadium och frågade efter ett passande regnställ.

En ung och något vilsen tjej i personalen rekommenderade mig ett everest-ställ på rea som jag nu använt ett par gånger här hemma. Vattentätheten angavs till 3000mm.

Eter att ha läst på detta forum känner jag mig nästan lurad. Är mitt ställ ens riktigt vattentätt som hon garanterade? Det måste ju tåla spöregn i timtal.

Bör jag försöka reklamera eller kan jag känna mig nöjd? När jag använt det hemma har jag blivit dyngsur, vet ej om det var svett eller regn men det var under hård fysisk aktivitet.

Stället kostade ca 700kr.

Tack på förhand

Kanske bäst att byta

Inte för att jag på något sätt är någon expert på området, men om jag inte är helt fel ute så brukar regnställ, skalplagg etc ha mellan 10000-20000 mm vattenpelare. Och inte ens då kan man vara säker på att vara torr är min erfarenhet. Det låter mer som om du fått något som klarar lättare skurar hemma i storstadsdjungeln.

Om du vill vara någorlunda säker på att hålla dig torr under några timmar så satsa på något robustare.

Men som du säger kan det vara svett också, särskilt om du anstränger dig. Då är det till och med troligt att det är så. Även om man inte tycker att man svettas så avger ju kroppen fukt. Att plaggen andas är ju en sanning med modifikation. Jag är en ganska varm person som svettas relativt lätt och mycket. Ofta föredrar jag att vara blöt under tiden jag utför aktiviteten vad det nu kan vara. Det betyder att jag har mindre kläder på mig som jag inte bryr mig om ifall dom blir blöta inifrån eller utifrån. Jag ser till att ha torrt med mig som jag kan ta på när jag stannat.

Exempel på plagg jag har på mig är underställ + vindskydd, handskar och mössa. När jag kommer fram har jag torr mössa, torra vantar och ser till att få upp tältet fort så man kan komma in och byta om.

Du säger att du vill att stället klarar regn i timtal. Där kan du också bli besviken även med dyraste och finaste märket. Om det regnar mycket och länge så blir allt blött förr eller senare på ett eller annat sätt. Det gäller att ha bra rutiner för hur man gör med klädombyten etc. Packa bara upp det du vill ha torrt när det är torrt runt omkring dig osv.

Och se framförallt till att du har sovsäcken och sovkläder torra. En vecka i fjällen med regn alla dagar blir inte rolig om allt är blött hela tiden utan möjlighet att avbryta vandringen. Klarar du av att hålla det torrt så kan däremot en vecka regn faktiskt bli en resa att komma ihåg det också. På ett positivt sätt alltså.

Jag har haft ett av everests billigare regnställ i TCS3000 som också var köpt på rea.

Det kan ju ha varit ett måndagsex, men mitt exemplar var inte så vattentätt. Efter 10 minuter i spöregn var jag genomblöt. Söker du något som ska hålla i timmar så skulle jag rekommendera något annat.

cake

edit: mindre än 10 min

Ta på dig regnstället och ställ dig en bra stund i duschen.. Där rör du dig minimalt och bör således se hur bra regnstället är... Det är ju dock kanske lite tråkigt att stå där i timtals :)

Mvh // Johannes

Du kan inte förvänta dig att ett ställ med 3000 mm vp skall hålla för regn dygnsvis. Min Montanejacka deklareras för 20000 mm vp och det har ändå hänt att den börjat släppa in vatten efter en dags ihållande kraftiga regn, fr a där ryggsäcken trycker/gnider tyget mot kroppen.
Du kan inte heller förvänta dig att du inte blir svettig inifrån, i något regnställ värt namnet. Är detta ett stort problem och du inte tänker hålla dig uppe på kalfjället i blåst, hugga dig med machete genom videsnår ;), eller scrambla runt i högalpin terräng, så är regnponcho + holkar en gammal och sympatisk lösning. Det tyget kan vara heltätt, eftersom ventilationen sker på annat sätt.

Det där med att kunna slå läger utan att allt blir blött, och ha ett torrt ombyte när man väl är där, är helt centralt. Då behöver inte regnstället hålla mer än just en dagsetapp, men det krävs nog som sagt mer än de 3000 mm för att komma så långt.

Du tycks ha köpt ett gå ut med hunden regnställ.
Ute behöver du bättre grejor. Samt som tidigare nämnt rutiner för att göra dig torr igen om det fortsätter regna. Mitt rekord i Sv fjäll var 15 dagars regn i rad.
PU-kläder är helt torra/täta åt båda hållen. Med ventilation som t ex under en poncho och lårings går det hyfsat. Sydväst är ett bra toppskydd.
Lätta tunna ventilerande regnställ brukar inte ventilera nog under marsch utan man blir även fuktig inifrån av den egna svetten.
Tricket är att klä på sig lagom lite och ha torrt att ta på sig när tältet är uppe.
Du får nog göra om och gå ut och öva, regn brukar vi ju inte sakna annars finns som sagt duschen.
go tur

Jag har ett regnställ från Everest, även det 3000mm. Jag upplever att det fungerar väldigt bra för vardagsbruk i stan. Köpte det på rea mest för att det går att packa ned i sin egen ficka, något jag var sugen på då det lätt kan tas med till och från jobbet om det riskerar att bli regn när jag ska cykla hem. Däremot skulle jag nog inte välja det som regnställ för en längre vandring. I och för sig så ska jag i ärlighetens namn också säga att jag faktiskt aldrig testat det under längre perioder än max 2 timmar.

Tack för alla svar!

Eftersom jag sysslar med fiske under långa heldagar bör det verkligen vara tätt.

Kan bli svårt/onödigt att reklamera utan att ha provat riktigt. Jag får väl ställa mig i duschen :) återkommer med resultat!

Jag har ITABs lättviktsregnjacka. Den har funkat tillräckligt bra för mig på vandring med ihållande regn i dagar. Det som beskrivs i den här tråden låter inte godkänt.
Om du ska stå mycket still och fiska i ösregn skulle jag kanske ändå rekommendera ett kraftigare ställ.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Hej,
Fortsätter på denna gamla tråd istället för att skapa en ny.

Har också köpt regnbyxa Everest (Vattenpelare 3.000mm) från Stadium, har mest använt den till blåbärsplockning för att inte bli smutisg, och har inte testat den i regnväder.

Skulle vilja köpa en ny regnbyxa nu när man vet att den från Stadium inte tål så mycket.
Ska ha den till vandring upp till Kebnekaise och Trolltungan en vacker dag.
Har tittat på dessa, men inte gått till butik och testat än:

Haglöfs L.I.M Proof Pant - Vattenpelare: 20.000 mm - 180 gram - 849kr
http://www.outnorth.se/haglofs/l-i-m-proof-pant#TrueBlack

Marmot Essence Pant - Vattenpelare: 10.000 mm - 162 gram - 895kr
https://www.addnature.com/marmot-essence-pant-men-black-485750.html

Marmot PreCip Full Zip - Vattenpelare: 10.000 mm - 377 gram - 995kr
https://www.addnature.com/marmot-ms-precip-full-zip-pant-black-001-449555.html

Marmot PreCip Pant - Vattenpelare: 10.000 mm - 255 gram - 895kr
https://www.addnature.com/marmot-ms-precip-pant-black-001-449548.html

Har nyligen köpt Marmot PreCip jacka, kanske ska man köra på samma märke :)
Eller är Haglöfs L.I.M Proof Pant så mycket bättre med sina 20.000 vattenpelare?

Dessa recensioner är gamla, har säkert förbättrats sen dess:
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/klader/byxor/marmot-precip-full-zip-pant_2934

Några tips?

Tack på förhand

Byxholkar är bra.

Att gå i högt gräs eller annan undervegetation t ex vide och andra buskar är det man blir mest blöt av på benen och i såna förhållanden så lät du bli blöt oavsett vilka av ovanstående byxor du använder.
Kraftigare byxor typ seglarställ kan funka med är tunga och obekväma vid vandring.

Går man på stigar eller kalfjäll är det inte lika viktigt att ha optimalt på benen så länge man är i rörelse.

Viktigare att ha jacka med vettiga prestanda.

Undvik byxor som drar åt sig mkt väta. Tights är jag personligen rätt förtjust i.

Thure

(...) Eller är Haglöfs L.I.M Proof Pant så mycket bättre med sina 20.000 vattenpelare? (...)
De enda på din lista jag tittat närmare på är Haglöfs LIM. OBS att Haglöfs själva specar byxorna till 10 000 vp, så där finns ingen fördel gentemot de övriga. Jag var personligen lite skeptisk till det matta stretchtyget; man tänker spontant att vatten inte rinner av lika lätt som på blankare ytor. Men jag kanske bara är fördomsfull. Om du sen behöver, eller tvärtom vill undvika, sidoblixtlås beror på hur du tänkt använda byxorna. Det är praktiskt med långa blixtlås, både för enkel av- och påtagning och för att ventilera ut kroppsfukten, men då ska de vara riktigt vattentäta, om man tänkt använda byxorna till enklare vad.
Finns det inga blixtlås är det ju praktiskt om byxorna ändå är så pass vida, att de går att dra av/på med kängor/skor på fötterna, men det var LIM-byxorna alldeles för smala för.
Passformen är ju också individuell; de flesta byxor tycker jag själv är alldeles för tajta om benen vilket gör att de stramar och suger extra energi i uppförsbackar.

Inför förra säsongen bytte jag, efter fantastiskt god hjälp av Utsidan-medlemmar, mina Montane Minimus mot Berghaus Light Hike Hydroshell och de har fungerat ypperligt i heldags ösregn och enklare vad.Jätteskönt med de långa blixtlåsen, fast hllånga hade varit ännu mer praktiska. Även dessa byxor har tyvärr alldeles för avsmalnande ben i förhållande till rump/magvolymen, men jag har gett upp och accepterat att lösa problemet med extremt "oversized" storlek.
Se denna tråd för mer info.

Precip-byxorna på din lista är IMHO på gränsen till onödigt tunga.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg