köpråd till min första kajak

asd.jpg

Jag paddlade 5 mil med den här gamla kajaken i somras och tycker det var ett riktigt roligt sätt att transportera sig och få se saker. Därför är jag nu sugen på att köpa en begagnad som jag även kan ha lite packning i då det är en gedigen utmaning med denna (0-2dagar). Jag kommer paddla större delen i åar där det kan vara väldigt grunt men vill även paddla lite längst östkusten. Den kajak jag har idag har inget roder och jag upplever att det är ganska tufft att hålla kurs när man kommer ut på sjöar och kan tänka mig att det är mindre roligt att paddla vid kusten. Vet däremot inte hur hållbart det är med roder om man paddlar där det är väldigt grunt?

Att kunna transportera den på land är också något jag behöver kunna göra enkelt då det är många kraftverk där jag tänker paddla.

Hade uppskattat er hjälp enormt mycket då jag inte riktigt har någon i min närhet som har någon kunskap inom området. Budget runt 15k för kajak o paddel (o annan eventuell utrustning som krävs). Gärna tips på modeller som ni vet brukar finnas begagnat då jag gärna inte vill köpa nytt.
 
I mina öron låter det som du frågar efter en rotationsgjuten havskajak i polyeten. Det finns många sådana, att hitta en begagnad under 10kkr borde inte vara så svårt. Utan eller med roder är en smaksak. Att ha ett kan göra manövrering enklare ibland, men med bra paddelteknik kan man lära sig hålla stabil kurs även på öppet hav. De flesta roder går att fälla upp från sittbrunnen, så har man lite tid på sig kan man ta upp dom ifall det börjar bli grunt.
 
Såhär på hösten kan du kanske få till köp av flera begagnade kajaker för den summan. En polyeten för åar gärna relativt lätt för lyft ur och i.
Och en lite längre med roder för kusten. Att hålla rak kurs dit du vill på slör i vågor kan vara nästan omöjligt utan roder.

Thure
 
Formen på kajaken är också viktig för hur kursstabil den är. Jag har två kajaker som är helt utan roder och skädda, jag har bland annat paddlat Solna-Gävle med en av dem och det var görbart (men en utmaning). Men om jag var tvungen att ha roder eller skädda så skulle jag föredra skädda - men det är väldigt olika vad man gillar... Skrovformen på min kajak är väl inte optimal för små åar då den gärna går rakt och är rätt lång.
 
Tack för att ni tog er tid att svara, uppskattas enormt. Jag tror ni har helt rätt att det behöver vara en i polyeten då det kan vara rejält stenigt.
Jag läste lite gamla "köpråd till min första kajak" på forumet och inser att jag behöver nog försöka testa lite olika slags kajaker för att få en bättra känsla vad jag vill ha. Jag har aldrig t.ex. testat en kajak med roder eller skädda eller för den delen en kajak som byggdes den här sidan av millenniumskiftet.
Jag har försökt kontakta lite uthyrningsställen runt Kalmar i hopp om att kunna testa men tyvärr är jag lite sen på bollen då mycket är stängt för säsongen.
Tack än en gång för att ni tog er tid med tips!
 
Såhär på hösten kan du kanske få till köp av flera begagnade kajaker för den summan. En polyeten för åar gärna relativt lätt för lyft ur och i.
Och en lite längre med roder för kusten. Att hålla rak kurs dit du vill på slör i vågor kan vara nästan omöjligt utan roder.

Thure


Haha gillar att du vill att jag ska köpa två på en gång och kanske har du rätt... Kanske blir det för mycket kompromissande att det inte går att få ihop det till en kajak.
 
Jag går också i kajakköpartankar och har tittat lite på Point 65 Jack. Hur tänker ni som har en sådan kring den? Tar även tacksamt emot synpunkter på andra kajaker i samma prisklass (7-12000,-) som tex Seahawk Expedition, Havspaddeln, Vento Arc och Seabird Expedition.
 
Jag går också i kajakköpartankar och har tittat lite på Point 65 Jack. Hur tänker ni som har en sådan kring den? Tar även tacksamt emot synpunkter på andra kajaker i samma prisklass (7-12000,-) som tex Seahawk Expedition, Havspaddeln, Vento Arc och Seabird Expedition.

Ingen som vågar sig på att ge ett omdöme?
 
Har en Seabird Discovery 430 som jag är väldigt nöjd med. Lagom stor för att få med lite packning. Går att hantera själv relativt lätt. Roder (uppfällbart). Paddlar dock endast i insjöar/åar, även om den ska fungera som havskajak med. Kostar runt 8 tusen ny.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Jamr Köpråd pendlarkajak Paddling allmänt 15
Skullbone Köpråd Plastkajak Paddling allmänt 10
thureb Köpråd vattentät kamera Paddling allmänt 14
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
aksello köpråd gällande ihopfällbar kajak Paddling allmänt 4
resqual Köpråd - Kajak Paddling allmänt 4
Timo M Köpråd kajak Paddling allmänt 8
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
Ace 374 Köpråd Paddling allmänt 20
oloff Köpråd: Havspadel Paddling allmänt 16
hs Köpråd Paddling allmänt 3
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...