Köpråd för första riktiga cykeln.

Utifrån ditt svar verkar det som du endast har tittat på bilden och helt struntat i att läsa texten, inte ens de citerade raderna under bilden.
" even when the chain is perfectly aligned in the 48 X 18-tooth, 53 X 19-tooth, and 39 X 25-tooth gears—hence no frictional losses due to cross-chaining—the 1X system consumes more power than the 2X on either chainring."

Jissus, jag skummade igenom texten. Fastnade för att testet kom fram till en medelförsämring på 3 watt. Att ha en för stor och fladdrig jacka kan göra lika stor skillnad.


3W är medelförsämringen under testets förutsättningar.
Tex för en cyklist med annan vikt ändras förstås även effektförlusten.

Ja, precis. Vikt kopplat till kraftutveckling är helt avgörande i prestationsorienterad cykling.

Hur kan du vara så säker på det?
Särskilt utan någon som helst källa, dessutom utan att ange vilken viktskillnad det krävs

Det enda obestridliga faktumet verkar vara din egen oförmåga

Du, jag träningscyklar runt 1000 mil om året. Tävlar även en del samt följer proffscykling på TV. Jag vet att det finns mängder av info om vikt på cykel och cyklist utifrån olika perspektiv. Eftersom du verkar vara så förträfflig kan du säkert söka upp den informationen själv. Eftersom du verkar vara mycket cykelintresserad så tror jag att du säkert egentligen känner till och förstår vad jag menar.

För övrigt kan jag slå ett slag för en grusvägscykel eller cykelcross. Gärna med 1x klinga. Låter som att det skulle passa TS.
 
Senast ändrad:
Jag och min sambo ska köpa cyklar.
Budget: 10 - 15000:- / Styck

Användningarområdet är:
dra cykelvgn med 1 barn på de flesta turerna
Cykla till och från förskolan.
Cykla till och från förskolan.
Motions/Utflyktscykla.
Vi bor på landet så blir asfalt, dålig cykelväg / Grusväg.
Vi kommer inte köra på stigar men kommer cykla på grusvägar.



De jag då undrar är vad man behöver.
Dämpare fram?
Ska man välja ett eller flera drev fram?

Tar gärna emot tips på modeller.

Även jag avråder från att skaffa er cyklar med dämpning fram i den prisklassen, bra dämpade gafflar är dyra, att köpa en kostar från 3,5k - 5kSEK! Billiga gafflar fungerar dåligt och är onödigt tunga(!).
Breda och bra däck räcker långt för att ge bekväm och trygg cykling på även dåliga vägar, se dessutom gärna till att det åtminstone finns fästen för skärmar på cyklarna.

Problemet med att rekommendera specifika modeller är att pga pandemin är tillgången på cyklar dålig och samtidigt är intresset för att skaffa cykel väldigt stort.
Det är alltså svårt att få tag på passande cyklar.
Har ni inte koll på vare sig vilka strl eller vilken utrustning ni vill ha på cyklarna det bästa rådet det som andra redan har rekommenderat
Gå till en duktig välsorterad cykelhandlare, helst flera, och låt dem hjälpa er hitta passande cyklar.
Om de öht har några cyklar att sälja till er..
Visst går det att köpa cykel på nätet, men även hos dem är mkt slutsålt, dessutom kräver det att man själv vet vilken strl och utrustning man vill ha, eller ned det "jobb" som krävs för att ta reda på det.
Det är förstås ingen omöjlighet men långtifrån lika enkelt som att låta den lokala cykelhandlaren få ens pengar.
Personligen har jag ingen som helst koll på vilka cyklar som skulle vara bäst för er, men jag har kollat på cyklar <15kSEK hos ett par näthandlare
Gavia Terra AL GRX400 för 15kSEK, finns tyvärr inte i lager verkar det som https://bikeshop.se/gavia/gtea08/gavia-terra-al-grx400-gravelbike-str-m
Marin Four Corners för 11.595 SEK inte bara billigare utan enklare på alla sätt, tex tycker även jag att angiven vikt är onödigt hög (den väger mer än min MTB med dämpad gaffel), kassetten på 11-34 med 9-delat ger onödigt stora steg, osv, osv. Men den kostar<15kSEK och verkar finnas i lager
https://www.bikester.se/marin-four-corners-M894495.html
Andra kan säkert länka till fler modeller som finns i lager, är bättre och även snyggare utan att kosta för mkt, men inte jag.
 
Angående växlar. Ska man dra en cykelkärra med barn uppför är det riktigt, riktigt tungt. Något man som "vanlig" cyklist lätt missar om man inte provat. För mig skulle det direkt utesluta 1 klinga om cykeln samtidigt ska kunna användas utan kärra och i högre hastigheter. Jag skulle kolla på en cykel som mer motsvarar MTB i växlarna än racer.
 
Jag skulle rekommendera något i stil med detta
Då får du pengar över till en dämpad sadelstolpe också som går att hitta för ca 1500 kr.

Du får skärmar, pakethållare och belysning. Allt som sagts om 1 klinga fram är sant, precis som de med 3 klingor men det går att byta vid senare tillfälle om man är nyfiken.

Vill du ha minimalt med underhåll kanske en cykel utan dämpare, dynamo och hydraliska bromsar är bättre. Det hade kanske varit en fördel om bromsarna på denna cykel drevs med vire och inte hydralik. Är enkelt att byta vid senare tillfälle.

Beträffande billiga framgafflar så är det skillnad på det som gjordes förr och nu. En enklare gaffel som på denna kräver inte lika mycket underhåll som en dyr framgaffel som ska fungera bättre i terräng.

lycka till.
 
Senast ändrad:
Å andra sidan.
Utflykter, barnskjutsning, till och från förskolan, lite grus lite asfalt...

Allt det där går ju alldeles utmärkt med en klassisk trepetare.
Visst är det kul med en mer avancerad cykel, eller två... eller tre. Men då ska du inte fråga dig vad du *behöver* cykeln till utan vad du skulle tycka vara roligt att göra med den.
 
Nu råden om trepetare som var toppen för 60 år sen, 22 förefaller i mina ögon vida FLEXIBLARE! baknav med inbyggda skulle jag välja och helst R men 11 duger väl.
 
Å andra sidan.
Utflykter, barnskjutsning, till och från förskolan, lite grus lite asfalt...

Allt det där går ju alldeles utmärkt med en klassisk trepetare.
Visst är det kul med en mer avancerad cykel, eller två... eller tre. Men då ska du inte fråga dig vad du *behöver* cykeln till utan vad du skulle tycka vara roligt att göra med den.

Med cykelvagn och en klassisk "jobbiga backen" så kommer en treväxlad vara riktigt jobbig. Prova gärna att dra en cykelvagn med ett barn och lite packning så kommer du förstå. När det är platt går det hur bra som helst men uppför blir det riktigt tungt med vagn.
 
Nu råden om trepetare som var toppen för 60 år sen, 22 förefaller i mina ögon vida FLEXIBLARE! baknav med inbyggda skulle jag välja och helst R men 11 duger väl.
Med cykelvagn och en klassisk "jobbiga backen" så kommer en treväxlad vara riktigt jobbig. Prova gärna att dra en cykelvagn med ett barn och lite packning så kommer du förstå. När det är platt går det hur bra som helst men uppför blir det riktigt tungt med vagn.
Jotack jag har prövat :) Det är inte optimalt, men det går.

Hur som. Min poäng är inte att en klassisk trepetare är "bättre" än en mer avancerad cykel.
Poängen är att även en sådan cykel löser behovet.
Sedan är det klart att man gärna köper en "bättre" cykel om man har råd. Men då är frågan alltid "bättre till vad?"

Själv har jag tre cyklar. Alla är väl helt klart "bättre" än en klassisk treväxlad på det hela taget, men inte på allt. Och ingen av dom är "bäst". Det beror helt på syftet.

Så (riktat till trådstartaren): Vad är det viktigast att cykeln ska vara bra på?
 
Jag har ganska lika krav som du, även om det var mer fokus på på pendling 2*10km/dag före pandemin då jag köpte. Men vill också kunna dra cykekärra/påhängscykel. Absolut viktigast med tung last (som kärra) är skivbromsar. Tyvärr är mina skrikiga (utom med nya skivor och belägg) som du ser i annan tråd. Mina borde inte kallas skivbromsar utan skrikbromsar :)
Den är odämpad då jag oftast cyklar på hyfsat bra väg/stig. Köper du dämpare så välj en som går att låsa men jag kan annars inte mycket om dämpare.
Mitt val blev dennes föregångare som har 21 växlar:

Jag har mest bytt slitdelar som däck/slang, drev/kedjor samt bromsskivor/klossar pga ljud (inte slitage).

Det enda jag kommer på som skeppshult levererat som rostat är låset (ja, kedjan också kanske).

Har kompletterat cykeln med styrkrokar eller vad nu "bar-ends" kan heta på svenska, flaskhållare, kombitrampor (vanlig + korgar på ena sidan och clips-fäste på andra) samt fäste för cykelkärra. Även hastighetsmätare och inplastad mobilhållare. Tyvärr har superextraljuset från phillips lagt av (finns också i en tråd), då de föll i golvet vid laddning hemma.

Jag kör på hyfsat jämna och inte alltför leriga stigar med den även om det inte är en terrängcykel. Inte perfekt i lera eller över rötter, stock och sten. Tror däcken är 37 eller 40 breda.

Har inte haft dubbdäck vintertid utan kört försiktigare och peppar peppar klarat mig från skador även om jag gått omkull några få gånger på is.

Gillar det automatiska framlyset (navdynamo och ljussensor samt "efterglödning" om man stannar).

Använder ofta Vaudes galoncykelväskor på pakethållarens sidor.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.