Köpa tält från USA

Jag har läst flera trådar om folk som importerar tält från USA, bland annat från MoonTrail. Jag tyckte detta verkade intressant, men när jag kollade upp tullsatsen för tält från USA såg jag att den var på hela 12%.

Även om ursprungspriset är väldigt lågt så äts så gott som hela vinsten upp av 25% moms, 12% tull + frakt. Ni som beställt från USA, hur har ni fått det att bli lönsamt?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo man måste nog få runt 20% rabatt om det ska bli tillräckligt billigt för att det ska vara värt det... Men det kanske inte är omöjligt att komma upp i om man beställer mycket?

Det kan helt klart löna sig att beställa tält från andra länder, t.ex. USA. Jag beställde ett Exped Sirius Extreme från Moontrail (outlet delen) för några veckor sedan. Skriver en liten ekonomiredogörelse så kanske den hjälper dig...

Ett styckte tält á 299$ + frakt 65$. Eftersom de har ett käckt bonussytem fick jag plocka ihop lite småprylar utan kostnad. Det blev två par smartwool mountaineering sockor (c:a 225 kr/par i Sverige) och en liten nyckelrings-LED lampa.

Det man kan göra när man beställer från företag utomlands (icke EU-länder) är att man snällt frågar dem om de har möjlighet att skriva ned värdet på paketet och samtidigt bibehålla försäkringsvärdet. Inte alla företag vill/kan ställa upp på detta, men det håller ned moms-priserna.

Tältet kostade i slutändan ~2900kr inkl. alla avgifter- helt ok för ett tält som i sverige kostar strax under 4000kr.

Kan f.ö. rekomendera moontrails service. De svarade snabbt på mail och transporten tog bara 5-6 dagar från staterna.

Lycka till!

Jo om det skiljer så mycket mellan priset i USA och Sverige som i ditt fall så blir det ju värt det trots höga avgifter.Om priset är motsvarande 2000:- i USA och 4000:- i Sverige så är ju USA-priset 50% av Sverige-priset...

Sen vet jag väl inte om det känns helt rätt att be dem sänka värdet på paketet, jag tycker nog regler är till för att följas... Men då får man ju å andra sidan vara beredd att betala också...

Det blir nog att köpa från Naturkompaniet för min del trots allt, har nästan bestämt mig för ett Nammatj 3. Synd att de bara hade gröna kvar bara...

Har just fått ett Tarptent Contrail från USA. Priset $199 blir bara drygt 1300 kr med nuvarande kurs. Till detta kom 455 kronor i postens avgifter (100 SEK inkl moms) och tull 355 SEK inkl moms varav 106 kr i "tull på industriprodukter".

Ca 1800 kr känns synnerligen hyfsat.

Jörgen

Precis som Jörgen säger... Dollarn är nu på rekordlåga nivåer (6,91 är lägsta) och det är lägligt att beställa om man ska beställa från USA och andra dollar-länder.

Vi ska dra iväg en beställning (ska äntligen "få" min Garmin 60CSx).

// Jocke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips