Köpa sovsäck

Läste just frågan om dun och syntet ... och sovsäckarna i svaren där verkar inte riktigt vara i min prisklass. Ska ha den för att båtluffa och bo i tält i sommar, men vill också kunna fjällvandra på hösten.
Tidningen Vår bostad ger just High Colorado (Team sportia 499 kr) bäst i test ... Däremot står det inte vilka temperaturer den klarar (men den här varma sommaren lär den väl klara?). Är det enklast att köpa en billigare syntetsäck för sommaren och sedan, när det blir dags för fjällvandringen, köpa något dyrare? Är lite rädd för att köpa en för varm säck som jag inte står ut med i sommar.

Jag tycker det låter som om du borde köpa en billigare säck nu, och sedan komplettera med en varmare när det blir dags för fjällvandring. På båt och i tält i södra Sverige borde en billigare syntetsäck räcka till, men ska du upp i fjällen i höst så bör du ha en sovsäck som klarar minst 5 minusgrader (är det sent på hösten så är det säkrast att ta till ytterligare några grader). Sen är det ju som vanligt en fråga om hur bra tillverkarens temperaturangivelse stämmer med verkligheten och dina egna krav.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det kan vara idé att kika efter och fråga efter utgångna modeller av haglöfs säckar med gamla loggan. Min bror köpte i vintras en -15/-25 säck för 500:- :)
Helt ok! När haglöfs bytte till sitt sytem med medium och large säckar och komfort och extremtemp köpte jag en av modellen innan och gav kanske 300:- fast det var ett tag sedan nu.

Jag har en camplite som nu är specad som 0/-5 och den har varit bra på sommarfjäll. Den väger dock lite mycket. Ett svalare alternativ för sommaren är ju travelliten som man ofta kan se på reor. den har extrem temp -5 om jag minns rätt. Den borde vara lättare att hitta.

Fråga personalen! Ibland har de gamla grejer undanstoppade på lagret som bara ligger....det kan bli billigt. Halva priset är bra att åtminstone försöka med om det är gamla loggan. I alla fall om det är en utgången modell. Då kan man även smita under halva som min bror gjorde....en ultra pro -25/-15 kostar idag 1700:- ny...

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips