Köpa och sälja begagnat säkert år 2022?

tråkigt att du blivit lurad! inte kul alls.

själv har jag köpt och såld grejer på utsidan/freeride och liknande i mer än femton års tid, och av hundratals köp och sälj har jag blivit snuvad två tre gånger max. (medans jag var annan gång får betala ett dyrare pris på tåget än om jag köpt biljetten dagen innan, det är inte ok!).

så jag vill inte förminska det tråkiga i att bli snuvad på ett köp eller på pengar men jag tror det viktigaste är att skapa och fortsätta skapa en kultur där vi litar på varandra och förväntar oss det bästa från folk, och sen vara beredd på att det ibland skiter sig, utan att det behöver vara så hemskt.

för min del så fortsätter jag gärna att skicka grejer innan jag fått betalning och riskerar att bli snuvad(men ringer gärna och pratar med köpare/säljare för att båda ska känna sig trygga och nöjda, och frågar vad den behöver för att känna sig trygg med mig som säljare/köpare), än att vara med på utvecklingen av att mer och mer misstänkliggöra folk.
jag hoppas inte utsidan tar efter tex happyride och freeride och inför verifiering med bank-id, det utesluter endel folk som inte kan eller vill ha bank-id eller swish och andra grejer. tex så kan jag inte längre köpa och sälja grejer på norska forum sen dom införde liknande system.

vi skulle istället kunna ha en forumtråd där folk som råkat ut för ett lur kan skriva, och så kan vi tillsammans ersätta den personen sin förlust. en tia var skulle nog täcka det mesta som gått snett på köp och sälj.

hoppas vi alla får 95% lyckade köp framöver! (lite skav, tjorv, otur, regn, lågt blodsocker och dåligt humör ingår ju i livet som tur är, det vore omänskligt och jobbigt att gå igenom livet och förvänta sig 100% succé hela tiden. huvvaligen.)
 
Jag har sålt och köpt massor på blocket och aldrig har någonsin blivit lurad. Det flesta är helt ärliga och pålitliga när det gäller friluftsprylar. Det är reko människor helt enkelt som handlar med sånt. Väldigt få som prutar också. Blivit blåst av en oseriös butik i England en gång, men det är allt, och de pengarna fick jag tillbaka från banken utan tjafs iom nån försäkring i mastercard-kortet jag betalade med.

Blocketpaket tycker jag är värdelöst, visst som köpare kanske det känns tryggt, men för säljare är det ju helt värdelöst eftersom det inte nödvändigtvis blir ett köp om köparen ångrar sig av nån anledning.
 
Jag har sålt och köpt massor på blocket och aldrig har någonsin blivit lurad. Det flesta är helt ärliga och pålitliga när det gäller friluftsprylar. Det är reko människor helt enkelt som handlar med sånt. Väldigt få som prutar också. Blivit blåst av en oseriös butik i England en gång, men det är allt, och de pengarna fick jag tillbaka från banken utan tjafs iom nån försäkring i mastercard-kortet jag betalade med.

Blocketpaket tycker jag är värdelöst, visst som köpare kanske det känns tryggt, men för säljare är det ju helt värdelöst eftersom det inte nödvändigtvis blir ett köp om köparen ångrar sig av nån anledning.
Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker prutande är otrevligt, eller att reko människor inte prutar. Varför då (genuin nyfikenhet :))?

Under influens av diverse andra kulturer har jag uppfattat att prutande är något helt normalt och själv prutar jag ofta. Är man inte beredd att gå med på en affär till föreslaget pris är det väl bara att säga det? Dock har jag börjat förstå att vissa i detta land nästan verkar anse att prutande är anstötligt, och det har jag svårt att förstå.
 
Jag har köpt diverse grejer, och även sålt, främst via Facebook men även Blocket.

Det jag alltid gör är:
- Ber om bild på objektet med en lapp med dagens datum
- Ber om bild på legitimation på säljaren

Dom flesta jag sålt till har frågat samma sak.

Oavsett om jag köpt eller sålt så har betalning alltid skett i förväg med swish och det har alltid fungerat bra.
Om swishnumret går till någon annan än säljaren skulle jag dra mig ur direkt, oavsett förklaring.

En del gör så att dom swishar när dom får en bild att säljaren är vid postombudet, men då ska man vara alert så att säljaren inte behöver stå och vänta 15 minuter..
 
Jag har köpt diverse grejer, och även sålt, främst via Facebook men även Blocket.

Det jag alltid gör är:
- Ber om bild på objektet med en lapp med dagens datum
- Ber om bild på legitimation på säljaren

Dom flesta jag sålt till har frågat samma sak.

Oavsett om jag köpt eller sålt så har betalning alltid skett i förväg med swish och det har alltid fungerat bra.
Om swishnumret går till någon annan än säljaren skulle jag dra mig ur direkt, oavsett förklaring.

En del gör så att dom swishar när dom får en bild att säljaren är vid postombudet, men då ska man vara alert så att säljaren inte behöver stå och vänta 15 minuter..

Jag skulle inte posta en bild på min legitimation till någon annan som jag inte känner. Även om man kan ta reda på personnummer på andra sätt så vill jag inte sprida det "vind för våg".

Jag skulle kunna tänka mig att swischa iväg 1 kr som en form av legitimering (då visar jag ju mitt mobilnr) men vill inte exponera mitt personnummer i onödan.

Lyckligtvis är de flesta ärliga männsikor och magkänslan kan inte sällan avslöja de som har smutsigt mjöl i sin påse.

/Patrik
 
Jag har köpt diverse grejer, och även sålt, främst via Facebook men även Blocket.

Det jag alltid gör är:
- Ber om bild på objektet med en lapp med dagens datum
- Ber om bild på legitimation på säljaren

Dom flesta jag sålt till har frågat samma sak.
Jag handlar en hel del på Blocket och jag har vänner som gör samma. Men det du skriver har jag aldrig hört talas om. Jag skulle aldrig i livet skicka en bild på min legitimation, och att be säljaren skicka en bild på objektet och dagens datum. Undrar vad för varor du handlar med :D

Angående swishnummer till annan än säljaren så har det hänt mig några gånger utan problem.

Men som vanligt, jag har väl tur med allt jag säljer eller köper :D
 
Köpte ett HB-tält på blocket. Hade namn och mobilnr på säljaren men vi använde oss inte av blocketpaketet för säljaren tyckte det var ”för krångligt”. På bilderna såg det bra ut. MEN när tältet väl kommer så är det något helt annorlunda! Visar sig att bilderna är typ 10år gamla, säljarens nu uppväxta barn fanns med som små på kortet. Innertältet var uppfransat på ena sidan, som om stark kardborre eller tejp dragits loss. Det var hål i båda myggnäten på dörren. Fick med fjällräven spik och pinnar. Och yttertältet såg ut att ha möglat. Säljaren sa att yttertältet nog behövde en nyimpregnering, det var allt. Kontaktade säljaren flera gånger och han sa bara ”men polisanmäl mig då, b*ch!” Och då har jag namn och nummer och adress. Hade jag fått välja blocketpaketet hade tältet gått i direkt retur och jag haft mina många tusenlappar kvar till ett tält jag kan använda. Grymt lurad!
 
Jag handlar en hel del på Blocket och jag har vänner som gör samma. Men det du skriver har jag aldrig hört talas om. Jag skulle aldrig i livet skicka en bild på min legitimation, och att be säljaren skicka en bild på objektet och dagens datum. Undrar vad för varor du handlar med :D

Angående swishnummer till annan än säljaren så har det hänt mig några gånger utan problem.

Men som vanligt, jag har väl tur med allt jag säljer eller köper :D

Okej, alltid intressant att höra hur andra gör.

Gällande en bild på legitimation, vad tänker ni är risken där? Det är ju inga problem att maskera rad 3-7 på ett körkort, och då syns bild och namn, i princip. Vad kan gå snett då så att säga?
Personnummer med mera går som sagt att hitta ändå på annat håll om man vill.
 
Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker prutande är otrevligt, eller att reko människor inte prutar. Varför då (genuin nyfikenhet :))?

Under influens av diverse andra kulturer har jag uppfattat att prutande är något helt normalt och själv prutar jag ofta. Är man inte beredd att gå med på en affär till föreslaget pris är det väl bara att säga det? Dock har jag börjat förstå att vissa i detta land nästan verkar anse att prutande är anstötligt, och det har jag svårt att förstå.
Jag brukar också pruta och har tyckt det var otrevligt när folk blev sura över det.
När jag diskuterade det med min fru, som besitter lite mer social kompetens än jag själv, förklarade hon att ”så gör man bara inte”...
Tror jag kommer fortsätta försöka :)
/OJ
 
Jag brukar också pruta och har tyckt det var otrevligt när folk blev sura över det.
När jag diskuterade det med min fru, som besitter lite mer social kompetens än jag själv, förklarade hon att ”så gör man bara inte”...
Tror jag kommer fortsätta försöka :)
/OJ

Det är ju inte traditionellt svenskt att pruta men har man besökt en bazaar i mellersta östern får man en ny bild av vad pruta innebär - min erfarenhet är att en rimligt köp-pris är omkring 5-10% av utgångsbudet man får och köpprocesen kan innehålla steg som att resa sig upp, vända sig och vara på väg därifrån samt att dricka sötat the med myntablad och allt däremellan.
Pris uppstår när köpare finner billigt nog och säljare dyrt nog. Det går att pruta/diskutera pris inte bara hos bilhandlare numera, även elektrnikkedjor brukar ju ha "vi matchar lägsta pris hos annan för samma vara".
Kanske svårare att pruta på mjölken på en heldatoriserad stormarknad.

Frågan är fri och ingen tvingar vare sig säljare eller köpare att göra affär.

/Patrik
 
Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker prutande är otrevligt, eller att reko människor inte prutar. Varför då (genuin nyfikenhet :))?

Under influens av diverse andra kulturer har jag uppfattat att prutande är något helt normalt och själv prutar jag ofta. Är man inte beredd att gå med på en affär till föreslaget pris är det väl bara att säga det? Dock har jag börjat förstå att vissa i detta land nästan verkar anse att prutande är anstötligt, och det har jag svårt att förstå.
Ja, det är inget jag gillar eftersom vissa bara prutar för att det SKA prutas och inte har nån koll på värderingarna. jag kan gå med på det ibland, men oftast bara om han köper flera saker eller om det är nåt jag inte blivit av med. Kanske bjuder på frakten eller nåt, men går sällan ner mer än 10%. Säljer man en bil tex kommer Mehmet och prutar 50% på en gång och först därefter frågar om bilen är hel och går bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.