Köpa nytt tält, HJÄLP!!!

Kolla vango och Karrimor på fieldandtrek . Eller Marmot limelight på trekinn om du kan betala lite mer.

Kupol tycker jag är trevligare än tunnel generellt.

Packalätt säljer Lightwave, från Luxeoutdoor i Hong Kong, som verkar väldigt prisvärt i förhållande till prestanda. Kostar och väger ungefär som Camp Minima, men är hela 13 cm högre under bågen. Här finns en lite bättre beskrivning. Jag känner dock ingen som testat tältet.

Camp Minima 2SL köper du annars billigast direkt från Frankrike, där den kostar ca 1550 kr.
Har du inget emot att bära lite tyngre än det allra lättaste, finns en hel del polska (HiMountain, Fjord Nansen, Campus) och tjeckiska (Hannah) tält, som är både välgjorda och mycket prisvärda. De högre vikterna beror helt på rejält högre vattenpelarvärden på vävarna. Jag gillar själv "arkitekturen" hos detta tält, med dess dubbla absider, men både de och 5-6000 mm vattenpelare på vävarna kostar ju vikt.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Golite

Golite har en Kåtaliknande variant, tror den hetar Hex3 eller något liknande. Har ingen egen erfarenhet om hur de är kvalitetsmässigt, men är inna på Kåta själv. Då får du bra höjd och i förhållandevis lätt vikt. Enda egentliga nackdelen som jag ser är att du får en stång i mitten som kan vara ivägen. Är ni bara två är detta inget större problem och packningen får med god marginal plats inne i tältet.
Har sovit i ett Bergans compakt3, och där är sitthöjden i lägsta laget tycker jag,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips