Köpa ny cykel

Jag är helt ny i den här sporten och ska cykla vätternrundan. Vill komma undan så billigt som möjligt men ändå få en helt ok cykel.

Hittade denna på blocket, någon som vet något om denna cykel:
Yoshimite "streamer" 18vxl

Vad jag har lyckats få reda på så är den visst inköpt på biltema där jag fått fram följande info:
"700C Yosemite "Streamer"
- Ram: Aluminium
- Ramstorlek: 58 cm
- Växelsystem: Shimano 105, 18-vxl
- Växelreglage: Shimano Tiagra
- Broms: Shimano Sora
- Vevparti: Truvativ
- Frihjul: Shimano
- Hjul: 700C, Alex RL 2002
- Däck: 700 x 23C
- Nav bak: Shimano Sora
- Nav fram: Shimano Sora
- Vevlager: CH-52
- Pedaler: Ingår ej
- Styre och stam: Kalloy, UN
- Sadelstolpe: Kalloy, UNO
- Vikt: 10 kg"

Den säljs i "nyskick" för 3000 kr.

Har ni några tips på bra cykelaffärer annars i Malmö/Lund området?

Jag var hos en cykelhandlare men han försökte sälja en Nishiki hybrid cykel till mig istället trots att jag sa jag vill ha en racer. För det är väl en racer man borde ha till vätternrundan om man vill vara seriös i alla fall =)
 
Jag var hos en cykelhandlare men han försökte sälja en Nishiki hybrid cykel till mig istället trots att jag sa jag vill ha en racer. För det är väl en racer man borde ha till vätternrundan om man vill vara seriös i alla fall =)

En hybrid funkar, det finns de som kör Vättern med Kronans cykel... Personligen skulle jag föredra racer/cykel med bockstyre, där du har mer greppmöjligheter. Det minskar risken för "somnande" händer och ryggen trivs oxå när den får byta position då och då.
 
Tack, det är därför ajg inte vill ha en Hybridcykel.

Vad tror ni om den cukel jag beskrev innan, Biltema är väl inte kända för sina supercyklar :)
Men den kanske duger som första cyjkel eller borde jag satsa på något gedignare kanske?
 
Mest cykel för pengarna är alltid en begagnd racer av en storlek som passar dig. Börja med en måttagning hos cykelcity och lär dig mer om racercyklar.
//J
 
Biltema cyklen håller inte för vätternrundan, du lär byta vevlager och ekra om bakhjulet om den över huvudtaget ska överleva en sån tur. Det är dom två svagaste punkterna på biltemas cyklar.
 
Kan bara hålla med ska du cykla Vättern runt så inbär det även massa träningsmil innan om rundan ska bli njutbar!
Satsa på nytt fräscht beg tror du kan få en ultegra utrustad cykel för ett hyfsat pris!
Lycka till!

/Janne
 
Jag har inte sett den specifika biltemamodellen du nämner, men för skojs skull kan jag nämna att jag monterade ner min biltema cruiser för att kunna lacka om den. Jag märkte då att gängorna i vevpartiet hade ätits upp, pedalerna glappade lite. Så jag tog med veven till jobbet och testade hårdheten i den, den låg på 10 HRC, blötjärn med andra ord... Veven ska ju vara en av de hårdaste delarna på en cykel (som har denna sorts vevparti iaf), enligt en initierad cykelreparatör som sålde en beggad vev till mig för en struntsumma. Dessutom höll främre kedjehjulet ännu lägre hårdhetsgrad. Kass helt enkelt.
 
Tack, det var värdefulla synpunkter, eftersom jag tänkte cykla 100 mil innan rundan och 30 mil under den så vill jag ju ha en ordentlig cykel, biltema cykeln verkar inte hålla måttet då så jag får leta vidare!
 
Är komponenterna bra (och i bra skick) och cykeln är i rätt storlek är säkert även en biltemacykel okej. Ramen är ju garanterat en katalogram från asien av enklare modell. Den blir säkert inte sämre för att det står Yoshimite på den. Biltema tillverkar inget, Sora och tiagra komponenter har funkat för mycket mer krävande cykling en en liten tur kring vår näst störst pöl.
Då är geometrin viktigare, här kan det ju vara ett problem med begagnat och biltema eftersom det kan vara svårt att få rätt storlek.

Däremot tycker jag att 3000 är dyrt för en begagnad biltemacykel.
 
Fast grejen med biltemacyklarna är väl att det är låg kvalité på andra delar än växel- och navkomponenterna? Det räcker ju att man kollar på svetsningarna på yosemites ramar, de är oftast helt åt helsefyr dåliga, iaf det jag sett (på min skrutthoj och på min kompis hybrid därifrån). Fast det klart, det blir väl inga jättepåfrestningar på vättern, men om man är tung eller har mkt packning (i ett annat sammanhang alltså) så kan det ju bli en faktor.

Sen vet jag inget om modellen i frågas vevparti och styrlager osv. Jag kan inte cyklar alls nästan, men hyser ett allmänt agg mot biltema och liknande butiker då jag insett att nästan allt jag köpt från såna affärer är skrutt rent ut sagt. Speciellt min BT-cykel..
 
Visst men det är ju även "skrutt" på en billig märkes cykel, Nishiki , Crescent osv. Dessutom är det ju inte dyrt att byta ett fyrkantsvevlager som väll ett gammalt tiagraparti borde vara kompitabelt med. Är det ett modernare integrerat lager är det väll antagligen shimanos avsedda lager och inte värre en shimanos övriga integrerade lager (som man ju kan ha olika åsikter om :D).
Styrlagret som sitter på duger säkerligen, till en enklare lvg. Där är det ju mer kinkigt när det gäller mtb.
När det gäller svetsningarna har jag alldrig varit med om att det varit hållfasthetsproblem på billiga budgetramar, såna problem brukar ju komma med ökat pris och sänkt vikt där allt blir mer kritiskt. Pissdyra sladdriga scandium aluminiumramar där vikten börjar närma sig tunga kolfiberramar då är det läge att vara försiktig (om sådana finns längre, de som vill ha lätt väljer väll kolfiber idag).
Men 3000kr är ju cykeln inte värd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Noob Köpa cykel Landsvägscykling 44
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
lilyl Köpa cyklocross Landsvägscykling 8
svenil köpa en cykelkross?? Landsvägscykling 3
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.