Köpa MTB på beslagauktion

Hej!

Det börjar närma sig cykelauktion av polisens beslag, och jag tänkte köpa en mtb för långfärdscykling.

Vilka äldre vanligare modeller skall jag kolla på, och vad skall jag vara uppmärksam på inför köpet?

(går det överhuvudtaget att hitta någon vettig cykel på en dylik auktion?)

/M

Jag har köpt några cyklar på Polisens hittegods / förverkat gods auktion och här är mina erfarenheter.

-Mycket folk som bjuder överpriser på rent skräp
-Ser det fräscht ut, har dämpare etc, kan en ren skitcykel med gripshift, plastlager mm gå för 1000+

Senaste auktionen jag var på gick en damcykel från BT för 1300:-, kostar nog under 2kkr ny.

En Crescent Atla (Deore, helstel) för 900:-

En fräsch Crescent Crescent Oden med skivbroms fram, helstel med Deore LX gick för 1300:-

Det var ca 80 cyklar som auktionerades ut och de var uppradade i högar, dvs det var mycket svårt att komma åt att kolla lager etc vid visningen.

Bästa chansen till fynd är rena sleeper cyklar som inte ser mycket ut för världen. Det finns möjlighet att fynda, men förmodligen inte på populära saker som gemene man är intresserad av.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips