Köpa kajak på Stadium?

Var och tittade på deras kajaker förra året, vet ej om det är samma modeller.
Den jag provade var ganska kantig i formen, där knäna tar stöd. Provpadlade inte men har tre egna kajaker. Skulle inte köpa där personligen
 
Ville du ha en kajak som passar dig?

Köp inte på Stadium. Gå till en affär som är specialist, där (om de är proffs) får du utmärk råd vid inköp av din första kajak. De borde vara ute efter att sälja en kajak som passar just dig!

Om jag skulle köpa kajak utan att vara säker på vad som passar mig då går jag till en specialist, om jag däremot vet precis vad jag ville ha och vet precis allting om kajaken då skulle jag inte tveka att köpa ifrån Stadium.

En kajak från specialisten kanske kostar lite mer men det är det värt om du ville ha expert råd. Prova flera kajaker innan du köper det är mitt råd!!

Hoppas att det här hjälper lite!

ha de
Alistair
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Så du har testat den? På vilket sätt anser du den lämplig som "extra-kajak" och "desperat" spontanköp?

Har inte testat,för den typen av kajak ingår inte i mina planer.Verkar mest vara en renodlad och överarbetad havskajak med klen lastförmåga,priset indikerar även att det kan vara lite si och så med finishen dessutom.
Skall man börja att paddla bör det ske inomskärs,och då känns det som att en begagnad mer lättmanövrerad kajak är ett bättre alternativ,har den förutom roder en skädda klarar den utflykter i lite grövre sjö galant.


peter
 
Senast ändrad:
ganska meningsköst

Har inte testat,för den typen av kajak ingår inte i mina planer.Verkar mest vara en renodlad och överarbetad havskajak med klen lastförmåga,priset indikerar även att det kan vara lite si och så med finishen dessutom.
Skall man börja att paddla bör det ske inomskärs,och då känns det som att en begagnad mer lättmanövrerad kajak är ett bättre alternativ,har den förutom roder en skädda klarar den utflykter i lite grövre sjö galant.


peter

onödigt tvärsäkert utlåtande när du inte ens har provat den... Har du ens sett den?
 
onödigt tvärsäkert utlåtande när du inte ens har provat den... Har du ens sett den?

Inte synat den men sett den,visst.Om man åtminståne har lite hum om hur och varför,så är det otroligt tidsödande att testa allt som ändå är fel från början.De flesta har bara ett liv...

Ett V-skrov gör den kursstabil som en havskajak bör vara
135 kg minus paddlare lämnar inte mycket till övers för att vara en havskajak

Eller är det bara fördomar?


peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har inte

paddlat någon av Stadiums modeller men såg både en modell förra året och två modeller i dag.

Förra årets modell såg inte oäven ut men årets är kortare och bredare polyetylenlådor. Knappast anpassade för svenska skärgårdar är min uppfattning baserad på ca 25 års kajakerfarenhet.

Men de kanske har ännu fler olika modeller?

Enligt kanotförbundets tidnings senaste nummer skall Point 65 på något sätt ligga bakom dessa modeller men jag tror absolut inte att Nigel Foster har ritat de två jag såg idag.

Point 65 lär numera tillverka i Kina enligt tidningsartikeln ovan.

Thure
 
Förra årets modell såg inte oäven ut men årets är kortare och bredare polyetylenlådor. Knappast anpassade för svenska skärgårdar är min uppfattning baserad på ca 25 års kajakerfarenhet.

Tack för svaret. Tycker du att de är för korta och breda, eller på vilket sätt är de inte anpassade för svenska skärgårdar?
 
Ja

totallängden är inte så kort men det är en kort vattenlinje vilket ger låg marsch och toppfart på slätvatten. Paddlar man med kompisar som har längre kajaker lär man bli efter lite väl mycket.

Men priset är onekligen mycket konkurrenskraftigt.

Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.