Köpa grönlandspaddel

Som nybörjare funderar jag på om jag skall använda grönlandspaddel snarare än europapaddel. Det är dock lite svårare att hitta var man köper dessa (jag vet att det skall vara fullt möjligt att tillverka själv, men utan vare sig verktyg eller plats att göra det i en liten lägenhet är det inte så lätt).
Jag har hittat att Greenlandpaddle m Martin Nissen(?) tillverkar och säljer i Köpenhamn, samt Enok paddel utanför Stockholm. Någon som har erfarenhet om dessa är bra paddlar både avseende funktion och hållbarhet. Andra alternativ? Jag funderar i första hand på trä snarare än kolfiber.

Min fru använder en, medan jag kör en kolfiberkonstruktion (blacklight paddle) Petrus formar sina i en CNC-fräs och modellen är lätt och smidig att paddla med. En fördel med en träpaddel är att det inte blir lika kallt om händerna som med en glasfiberpaddel!

Att rekommendera en viss grönlandspaddel i ett internet forum fungerar inte. Det är för många faktorer och personliga preferenser som spelar in för att en paddel skall kännas bra.
Jag rekommenderar att läsa på lite hos Björn Thomasson https://www.thomassondesign.com/valja/valja-paddel.
Efter det köp valfri paddel som passar dina mått. Lär dig paddla med den, grönlandspaddel behöver en hyffsat bra paddelteknik för att funka som de ska.
Efter ett tag så kommer du lära dig vad du gillar och inte gillar med den paddeln, då köper eller bygger du en paddel som passar dig ännu bättre. Första paddeln behåller du som reservpaddel.
För mig tog det fyra (självbyggda) paddlar innan jag hittade min favorit. Sen har jag även en Gearlab Akiak i kevlar för ffa. vinterpaddling, eftersom paddling i is är väldigt stygg till trä paddel.
Några av mina hemmasnickrade paddel. Favoriten för allround paddling i mitten, en surfpaddel till vänster och en smalare långfärdspaddel till höger.
https://www.instagram.com/p/BXvOqkrlB5C/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1xlxcgq3jiiv7

Lite svikt och en lätt paddel med skaft som passar mina händer är väsentligt för känslan IMHO. Men det gäller inte bara grönlandspaddel.

Thure

Har paddlat grönlandspaddel i fem år nu, min första var en delbar i kolfiber från gearlab, den följer numera med som reserv. Både jag och min fru har paddlar från eastpole till vardags. Har haft min i fyra år nu, frun följde efter ett år senare...Väldigt behagliga att använda, lätta( båda under 700g. )och med ett skönt grepp både i vattnet och i händerna. Har även en aleutpaddel från eastpole och en dansktillverkad som jag ft inte kommer ihåg namnet på. Den danska hade för övrigt ett alldeles för brett grepp så jag byggde om den till en delbar och kortade den. Det är inte svårt att paddla grönlandspaddel, rörelsen är mjuk och känns naturlig. Men det kräver lite tid att lära sig, och sedan kan man ju alltid bli lite duktigare....
Paddlar även vingpaddel som omväxling, ca en tredjedel av tiden, och tycker att det har hjälp mig att få bättre teknik även för grönlandspaddling.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips