Köpa frinds i USA

Valutan gör ju att det är dåliga Camalotstider nu. Det har ju även slagit igenom på de svenska priserna tror jag.
 
vad ska man ha då?

Jag kollade på bananafingers nu och de verkar ju ha mycket bra priser jämfört med Addnature där jag har handlat det mesta av min utrustning. Jag tänkte nu köpa in mina första friends men blir ju lite osäker på vad som är bäst. Men jag undrar om det är någon som har en åsikt om black diamonds C3 i de minsta storlekarna jämfört med wild countrys zeros? Jag tänkte köpa C4 för de större storlekarna. Eller är det kanske t o m onödigt att köpa små storlekar. Jag tycker nog att det kan vara bra att ha iaf en som är riktigt liten.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
£1=12.30kr http://www.forex.se/

Bananafingers
Camalot 0.5-3 (5st totalt)
£218,5 om köpt lösa = 2688,80kr men då tillkommer frakt. Lite oklart om man klarar sig på £8 (95kr) eller om det går upp till £22 (271kr).
2785kr eller 2961kr beroende på frakt.

Addnature
Camalot 0.5-3 (5st totalt)
3795kr om köpt i set (4150kr om köpt lösa)

Northstar
Camalot 0.5-3 (5st totalt)
4145kr om köpt lösa
(däremot tar de 2800kr för 1-4 vilket är helt ok)

Jag tycker att det är ett bra pris.
Min fråga kvarstår: någon som har erfarenhet av dem?
 
Jag kollade på bananafingers nu och de verkar ju ha mycket bra priser jämfört med Addnature där jag har handlat det mesta av min utrustning. Jag tänkte nu köpa in mina första friends men blir ju lite osäker på vad som är bäst. Men jag undrar om det är någon som har en åsikt om black diamonds C3 i de minsta storlekarna jämfört med wild countrys zeros? Jag tänkte köpa C4 för de större storlekarna. Eller är det kanske t o m onödigt att köpa små storlekar. Jag tycker nog att det kan vara bra att ha iaf en som är riktigt liten.

Det beror ju på vad och var du ska klättra...

Wild country vs Metolius vs Black diamond vs aliens när det gäller små friends är en ständig källa till diskussion. Jag tror inte du får något entydigt svar.

Den gula C3:an tycker jag annars är väldigt användbar. Likaså den röda. Mindre än så och du börjar närma dig aid-säkringar.

Personligen skulle jag säga: börja med C4 #1 .75 och 2 och komplettera sedan efterhand när du känner att en storlek (eller dubblett) fattas.
 
Bra sammanfattat av Gustav. Jag skulle rekommendera en camalot 0.5 också.

Mina åsikter om små kamsäkringar:
* Alien är jättebra på granit, men CCH har för stora kvalitetsproblem.

* För granit är Metolius sämre än Aliens (mindre kamvinkel= mindre spann), för kalksten och sandsten är Metolius bättre än Aliens (mindre kamvinkel= bättre fäste. Bra finish.

* BD C3 är fina men svårare än 4 kammars att lägga stadigt. Det är ett hål mellan gul c3 och camalot 0.5. Vill du ha ett rent BD-rack så måste du skaffa en camalot 0.4 också. De tål förmodligen inte särskilt många hårda fall i horisontella sprickor innan man måste byta ut dem.
Till skillnad från Gustav så har jag haft stor nytta av den gröna c3an för friklättring.

* Zeros har jag aldrig klättrat med. Ingen åsikt.
 
Bra sammanfattat av Gustav. Jag skulle rekommendera en camalot 0.5 också.
Tack :)
Jo C4 #0.5 var den andra kamsäkringen jag köpte personligen (efter #1), men med facit i hand skulle jag nog köpt en 0.75 om jag var tvungen att välja den ena storleken.
(varför? Jo med bara #1 och #.5 så får du ett litet glapp där den ena är för liten och den andra för stor. Då har du ödslat energi på att testa två kammar på ett ställe där ingen passar. Bättre då att ha en #1 och en #.75 och ibland få ge upp en placering efter att ha testat en kam.)

* BD C3 är fina men svårare än 4 kammars att lägga stadigt. Det är ett hål mellan gul c3 och camalot 0.5. Vill du ha ett rent BD-rack så måste du skaffa en camalot 0.4 också.
Jag har personligen en metolius master cam som utfyllnad där. Den känns bra, men blir av någon anledning ofta kvar på selen.

Till skillnad från Gustav så har jag haft stor nytta av den gröna c3an för friklättring.

Jo men så klättrar du en aning hårdare än jag också...
 
Tillägg:

Vad man skall köpa för första rack beror ju på var man klättrar mest. Det är bäst att specifiera detta noga när man frågar om råd.

Det finns ett överlapp mellan kilar och små friends. Är kravet att man får köpa högst 3 kamkilar så skulle jag välja BD #0.5, 0.75 och 1 eller #,75, #1 och #2 beroende på hemmaklippa. Ett mycket gott alternativ är att köpa WC Friend #1.5, #2 och #2.5 som första rack för att sedan komplementera med #1 och lite mindre friends vad tiden lider.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips