Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält

Jag lyckades slarva bort en peg till tältet under senaste fjällturen. Har sökt och sökt men hittar inget ställe där det går att köpa pegs i annat än 10-pack vilket jag tycker känns lite konstigt. Är den någon som har något tips på var jag kan få tag på en ny peg så uppskattas det mycket.

Modellen är för övrigt Hilleberg Y-peg, 18cm lång.

Tacksam för svar

Markus

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hilleberg säljer y-peg i 10-pack på outleten för 370kr vilket ju är billigare än butikspris. Alltid bra att ha någon extra i reserv och även med sig på vandringen om oturen är framme.

En (1) tältpegg kan väl tv ersättas av nästan ”vad som helst”? Kanske tom en vanlig skogspinne?
För egen del finns ett förråd av pinnar från ett för länge sedan skrotat campingtält. En sådan stål-peg/pinne är lite tyngre än Hillebergs v-pegs i Al, men vad gör det?

Senast ändrad:
Går att köpa ´ pirat´som Nature Hike tex och ha några extra om man glömmer,jag har gamla AL fjällräven med mkt större vingar men obetydligt tyngre se anv jag till att ta upp stenar som man glömt under tältgolvet tex eller spänna ut Abside på tex Unna för att få säklare matlagning eller större utrymme.

Brukar vara svårt att köpa styckvis men ibland finns 4-pack. I ditt läge hade jag passat på att pröva en annan modell av tältpinne. De är ju bra på olika saker och alltid kul att prova nått nytt.

Att förankra tältet på kortsidorna (förutsätter tunneltält) och stormlinorna är Y- peg bäst, men för att förankra tältet vid de markfästen som finns invid änden på varje stångkanal kan man använda nästan vilka markpinnar som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips