Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta?

Hej,

jag går Abisko-Nikkaloukta om ca 2 veckor, men eftersom det är första gången (i fjällen överhuvudtaget) vet jag inte vilken takt jag håller, eller hur länge jag vill finnas bland höjderna. Så min fråga är:

- kan man köpa tågbiljett i Nikkaloukta (till t.ex. Stockholm)?

...det vore väldigt skönt att kunna lägga tiden för hemresan helt öppen för att möjliggöra lite turer med utgångspunkt från t.ex. Keb-stugan

/Robin

Var där i höstas och såvitt jag kan minnas fanns där ingen möjlighet att köpa biljetter i Nikkaloukta.
Det vi gjorde var att boka biljetten via telefon, fick ett bokningsnummer så vi kunde plocka ut dem väl i Kiruna. Som du kanske vet är det buss från Nikk till Kiruna, busschauffören accepterade dock vår förklaring om att vi skulle plocka ut biljetterna i Kiruna.

Ska inte svära på det men när du ringer sj och beställer biljetten, kan du numera få den via sms, bara att visa upp!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Biljett kan du köpa i automat vid järnvägsstationen, köper du ombord på tåget ska dom ha en hundring i straffavgift.

/Ulf

Tyvärr blir det ju ofta svindyrt att köpa biljetter hos SJ om man inte är ute långt i förväg. Stor nackdel - tidigare har jag bokat om biljetter i sista stund flera gånger när fjällvandringen inte tagit sama tid som planerat

avslutad210712

Gäst
Biljett kan du köpa och betala vid telefon om du har kreditkort.

Tidigare hade Veolia en korkad regel om att man måste betala sina biljetter en dag innan om man betalade med kreditkort men om man löste ut biljetterna hos ett ATG-ombud kunde man betala samma dag. Vet inte om Sarri i Nikkaluokta är ATG-ombud men kolla med dem.

När jag sist kollade med SJ var det inga problem att resa och betala samma dag med kreditkort.

Observeraatt både SJ och Veolia kör tåg från Nikkaluokta (*hrm* kanske buss sista biten från Kiruna) men Veolia kör bara vissa veckodagar.

Sitter precis och jämför SJ och Veolia mellan Luleå-Nikkaluokta och det är ungefär halva priset med Veolia men de kör inte de dagar jag skall åka - lite surt.

avslutad210712

Gäst
Dessutom får man 10% rabatt hos Veolia om man är STF-medlem

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips