Knytteverksamhet

Hej, finns det någon här med erfarenhet från knoppisverksamhet i Friluftsfrämjandet. Jag är ny i främjandet och även om jag varit med som liten är jag troligen för gammal för att knytte skall ha funnits.

Jag har en liten kille (snart 1 år) som jag skulle vilja få med i sådan verksamhet men nu sägs det att det inte finns och då tänker jag försöka starta en egen knoppegrupp. Nu behöver jag många goda råd och vad man kan tänka på. Jag förstår att man kan vara ute själv och att det naturligtvis räcker för en sådan liten kille men jag tror att det finns fler föräldrar än jag och sällskap är alltid trevlig (jag tillhör varken solovandrarna eller solopaddlarna i särskild stor utsträckning).

Och ja jag kommer att gå ledarutbildning inom främjandet men innan dess vill jag har fått igång tankeverksamheten.

Tack för alla blivande råd

/Niclas
 
Senast ändrad:
Försök hitta en I Ur och Skur förskola att sätta barnet i. Där har man knoppe för de minsta, knytte för de lite större och mulle för de största!
 
Tack

Jo det är ju en tanke men ni som har era barn där finns inte en risk att när väl pappa har tid på helgen för lek och bus så är lillkillen trött på att vara ute hela tiden. Detta kanske är en helt absurd fråga men som ny förälder känns det som en relevant fråga.

/Niclas
 
Jag tycker att frågan är omtänksam snarare än absurd. Det beror förstås på dels hur långa dagisdagar det blir, samt hur barnet är funtat. Mina två tjejer (4 och 6) har ett stort behov av att få vara hemma och pyssla, leka och mysa när de är hemma från dagis och skola. Där är de oftast ute både för- och eftermiddag, så när de kommer hem vill de inte alls vara ute. Men det är ju mina barn.

Härligt att du startar en egen grupp! Jag är dessvärre inte insatt i vad knoppegrupper innebär riktigt, men efter att ha jobbat på dagis vet jag att det är en dödssynd att inte ha med sig tillräckligt med snorpapper när man är ute med de små...
 
Kul med flera knopp intresserade!

Jag har själv en dotter på 2,5 år och har tillsammans med en komips startat upp en knoppgrupp just med anledningen att vi ville på detta sätt upptäcka naturen med våra barn. Vi gick knoppkursen innan vi startade och det var jättebra. Vi hade ledarvana sedan tidigare men inte med småbarn men efter kursen var det inga problem att starta gruppen. Ett tips kan vara att ta kontakt med den som är kontaktperson för knoppgrupperna i din lokalförening och kolla om hon kan tipsa om flera saker.
Lycka till!
 
Beror på barnen såklart

Hej,
Våra två äldsta har gått Ur och Skur och trivs fortfarande bra i skogen (12 + 9 år). Är både Frilufsare/Strövare och scouter. Det första är väl mitt "fel" eftersom jag är ledare. Så det beror på.

Vad gäller funderingar inför att starta en grupp så kan du ju höra dig för om du får följa med en grupp för att se hur det är.

Lycka till!
Patrik
 
Knytte

Jag startade en knyttegrupp när mina barn var små, i korthet så går du ut med 10 ungar i åldern 3-5 år samt med deras föräldrar. Minst en per unge, vi körde varje lördag kl 10 och var ute 2 timmar. Med så små barn så har man ett ganska fast program och varierar kanske runt 40 minuter av den hela tiden. Sedan så får man hitta på olika saker allt efter väder och årstid. Dom som tyckte att det roligast var nog många gånger föräldrarna som var ute i skogen och hann få lite upplevelser samt socialt fika med andra vuxna.
En tanke så här efteråt är att de barn som verkligen hade behövt verksamheten sällan kom, föräldrarna fick förmodligen inte tummen ur ändan. Vi fick starthjälp av friluftsfrämjandet och gick även på kurs hos dom. På det hela taget så var det en vinna vinna aktivitet, barnen hade kul föräldrarna fick lite nytt umgänge och vi ledare övade oss på gruppdynamik.

Lycka till
Sven
 
Jo det är ju en tanke men ni som har era barn där finns inte en risk att när väl pappa har tid på helgen för lek och bus så är lillkillen trött på att vara ute hela tiden. Detta kanske är en helt absurd fråga men som ny förälder känns det som en relevant fråga.

/Niclas

Jag ser bara fördelar. Jag har haft/har 3 barn i ur och skur. Härom dan suckade jag över det j-a sk-t vädret (jag saknar snön) och möts av en förvånad blick. 4 åringen såg ju fram mot leken i vattenpölarna och gyttjan. Jag har inte varit med om att de inte velat vara ute på helgerna men dottern blev lite mer "innedjur" när hon började skolan. Hon var dock väldigt förvånad över att de andra barnen inte varit ute på dagis. Ur och skur barn klarar att vara ute vilket jag ser som en fördel, det blir mindre gnäll. Dessutom måste jag svära i kyrkan; hinner/vill man inte vara ute en helg behöver man inte få så dåligt samvete, de har ju varit ute i veckan.
 
Lite uppdateringar

Tack för alla som givit råd deltaget i diskussion. Tänkte uppdatera er lite på vad som hänt. Jag tog kontakt med Friluftsfrämjandet och kommer att starta en knopp grupp nu i maj. Till helgen bär det av på grundkurs.

Jag har under våren varit med vid något tillfälle i de grupper som redan är i gång mulle och knytte men tanken är att jag startar en knopp grupp för ett gäng 1,5 åringar. Känns hur bra som helst.

Ha en trevlig helg och se till att komma ut.

Nicke
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...