Knottsäkert myggnät

Var tältet under trädgränsen i fjällbjörkskogen,var det blåst.I år ska det vist vara mkt mygg.
De värsta jag varit med om var Under Aktse då blev hårt bröd med smör så proteinberikat att det mättade bra de var lätt prickiga,man fick springa en runda från tältet och försöka skaka av sig de värsta svärmarna och sedan fort in i tältet och ner i säcken utan byte och mössa på huvudet och dra åt så endast näsa och mun var kvar i öppningen.
Kommer ej ihåg om det var på kvällen eller på natten efter varit uppe på Skjerfe med fin utsikt över nedre Rapa dalen i Södra Sarek.
Resten av turen tältade vi ganska högt upp i dalarna för att underlätta vad och endast ett jordgeting stick på en person före mig och lite kompl.vad vid övre Rapa älven på ca 50 m med kraftig björkstav.
 
Har många tält av div fabrikat, inget har släppt in varken knott eller "sviarn", som dessutom inte biter "inomhus". Gissar på att 99% av alla meshkonstruktioner är för täta för knott, små-sviarn oklart men det har aldrig varit ett problem. Förmodligen har dom kommit in med dig.
 
Var tältet under trädgränsen i fjällbjörkskogen,var det blåst.I år ska det vist vara mkt mygg.
De värsta jag varit med om var Under Aktse då blev hårt bröd med smör så proteinberikat att det mättade bra de var lätt prickiga,man fick springa en runda från tältet och försöka skaka av sig de värsta svärmarna och sedan fort in i tältet och ner i säcken utan byte och mössa på huvudet och dra åt så endast näsa och mun var kvar i öppningen.
Kommer ej ihåg om det var på kvällen eller på natten efter varit uppe på Skjerfe med fin utsikt över nedre Rapa dalen i Södra Sarek.
Resten av turen tältade vi ganska högt upp i dalarna för att underlätta vad och endast ett jordgeting stick på en person före mig och lite kompl.vad vid övre Rapa älven på ca 50 m med kraftig björkstav.

Just Aktse hyser den värsta population jag någonsin stött på, någon form av aggressiv art som aldrig ger sig. Varit förbi 3 gånger och det är alltid värst där, oavsett om jag varit i Jämtlands, Ammarnäs, Arjeplogs, Gällivare eller Kirunafjällen samma år. Av den anledningen undviker jag Aktse som pesten, under insektsperiod, det går fanimej inte att vara där. Senast hoppade jag i en roddbåt och drog så fort som möjligt, andra sidan sjön.. helt annan sak.
Ett år jag passerade hade precis en grupp från en av STFs lokalavdelningar ringt en helikopter och skickat hem halva gruppen som inte längre stod ut.

Just i år är det gott om dom ja, men inte extremt, det är väldigt lokalt, en dalgång är hemsk nästa rätt ok.. osv.
Skulle inte säga att det är så "ovanligt mycket" iaf norra fjällkedjan som jag just trampat igenom.

Dom värsta dalgångarna är dom med mycket broms/blinning, för dom biter hårt. Mygg kan jag ta.

På tal om mygg, körde i år med Bushman myggmedel

i stort sett 100% effektiv, har du sprayat där så biter dom inte, eller ens sätter sig. Till skillnad från Mygga™ som är lika bra i skyddshänseende så luktar inte bushman någonting, man slipper lukta kemiskt citronljus.
Negativt: det påstås att man bara behöver en applicering om dagen, men är det 30+, vilket det var många dagar på min tur så behövs mer efter halva dagen, det går åt, men det är ju samma med mygga.
 
Senast ändrad:
Kan ju uppge att det var på 70-80 talet jag var där,men utsikten en fin kväll från berget Skjerfe var värt några 10 tal myggbett om man ej har allergi är det ju ej något långvarit problem i dag skulle jag nog ha någon svagt bedövande vätska från Apoteket som gör att man ej kliar då går det värsta över på någon timme.
Skulle tro att fiskare har de största obehagen då de ist.står still med händera upptagna.
sen tror jag att halten deet el vad de kallas för verksamt medel var högre då än vad det får vara nu sållt på ´laglig´fsg på web el butik.
Går ju att få tag på det mesta som anv tex i försvar på mer utsatta omr.än i SV då tex malaria och många andra farliga sjukdommar sprids av myggor som för lekman liknar de svenska raserna men bruk av dessa ska ju ej göras reklam för här spec ej för anv av underåriga utan då ist.bra myggnät och att undvika den värsta tiden,en period efter snösmältningen fram till lite eft.midsommar och lite senare i fjällen.
I år ska det vist vara onormalt mkt därav ska jag gå mest på kalfjäll och mer vindutsatta platser och för hoppningsvis slippa det värsta,men man missar ju även midnattssolen om man vill minska mygg plågan.
 
Det är mycket mygg i skärgården också. Brukar inte alls va nåt, men nu hörs de långväga. Bodde i hängmattan en natt men det var bara jobbigt. Man kanske skulle skaffa en thermacell och döda de asen.
 
Kan ju uppge att det var på 70-80 talet jag var där,men utsikten en fin kväll från berget Skjerfe var värt några 10 tal myggbett om man ej har allergi är det ju ej något långvarit problem i dag skulle jag nog ha någon svagt bedövande vätska från Apoteket som gör att man ej kliar då går det värsta över på någon timme.
Skulle tro att fiskare har de största obehagen då de ist.står still med händera upptagna.
sen tror jag att halten deet el vad de kallas för verksamt medel var högre då än vad det får vara nu sållt på ´laglig´fsg på web el butik.
Går ju att få tag på det mesta som anv tex i försvar på mer utsatta omr.än i SV då tex malaria och många andra farliga sjukdommar sprids av myggor som för lekman liknar de svenska raserna men bruk av dessa ska ju ej göras reklam för här spec ej för anv av underåriga utan då ist.bra myggnät och att undvika den värsta tiden,en period efter snösmältningen fram till lite eft.midsommar och lite senare i fjällen.
I år ska det vist vara onormalt mkt därav ska jag gå mest på kalfjäll och mer vindutsatta platser och för hoppningsvis slippa det värsta,men man missar ju även midnattssolen om man vill minska mygg plågan.

Då blir det ju än mer intressant att jag upplevt samma plåga just i Aktse, utspritt på 10 år nu och du ända från 80-talet. Bör cementera att där finns en art som är särskilt aggressiv, finns ett par tusen olika arter i sverige om jag inte minns fel.
Generellt tips om man har problem med kraftiga reaktioner av myggbett, köp receptfria allergitabletter, t,ex dom som är baserade på fexofenadinhydroklorid, finns ett par märken, en tablett om dagen, inte ett myggbett. Primärt användningsområde är pollenallergi men dom fungerar utmärkt mot insektsbett då det är antihistamin.
Jag har ätit allt möjligt genom åren då jag är pollenallergiker men det baserat på fexofenadinhydroklorid ger inga biverkningar, nollar alla myggbett och ger mig inga pollen-reaktioner, win-win.

Fortsätter äta dom efter pollensäsong och över vandringssäsong, inte ett myggbett, inget som kliar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.