Knivtillverkning som hobby!

Tycker faktiskt bättre om din. Fast det givetvis är gott hantverk i artikeln som thureb postar, så tycker jag att den där typen av formgivning och design är rätt tråkig.
 
Tycker faktiskt bättre om din. Fast det givetvis är gott hantverk i artikeln som thureb postar, så tycker jag att den där typen av formgivning och design är rätt tråkig.

Det finns ju varianter av traditionella sliror som är rätt fantastiska (tycker jag), typ den här, fast kanske med mindre "näbb" och ett hänge som det i thurebs artikel. Det skulle jag gärna lära mig
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    86 KB · Visningar: 214
Jo man lär sig massor varje gång. Har inte gjort så många heller. Har nog inte gjort mer än sju åtta stycken men gillar att göra nya varianter varje gång.

Fredrik
 
Jo man lär sig massor varje gång. Har inte gjort så många heller. Har nog inte gjort mer än sju åtta stycken men gillar att göra nya varianter varje gång.

Fredrik

Haha, samma här. Blir aldrig riktigt duktig på någonting för jag ska prova nytt hela tiden. Men det finns en glädje i det också
 
Det är det som är glädjen tycker jag, att utmana sig lite. Min senaste som jag blev riktigt nöjd med.

04301baf0c8f984e32cacab4a925b601.jpg


Fredrik
 
Det är det som är glädjen tycker jag, att utmana sig lite. Min senaste som jag blev riktigt nöjd med.

04301baf0c8f984e32cacab4a925b601.jpg


Fredrik

Såja! Där har du lagt på lite lulllull, ja :) Mycket fina detaljer, skulle vara kul att se baksidan också. Väldigt fin danglerlösning, vad är det för metalldetalj du har mellan hänge och slira? Jag kämpar lite med att hitta rätt där, använder en enkel D-ring men skulle hellre använda något rimligt prisvärt som går att öppna, typ en rätt formad mindre karbinhake
 
Tack!

Kan fixa en bild när jag kommer hem.

D-karbinhaken finns på flera ställen. Helt suverän enligt min åsikt.


https://www.widforss.se/casstrom-ka...MI4Kj2s-ju6AIVFKaaCh2ZFwCMEAQYDyABEgK4N_D_BwE

Fredrik

Jaha, det var den. Jag har faktiskt den, dock i form av hela danglern. Lite mer prisvärt att köpa bara D-haken förstås, även om den ff är rätt kostsam som ”detalj”. Man kan ju byta runt på olika knivar naturligtvis, men det är ju trevligare att ha en per kniv
 
Finns flera aspekter på slidor.

Utseendet, funktionen dvs att den inte på plats i bältet eller var den bärs skall hindra bärarens rörelser, samt att det skall gå lätt att få fram kniven, men att den skall sitta säkert fast i slidan, är alla fyra viktiga.

Rätt slida till rätt kniv för den som använder kniven.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.