• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Knivtillverkning som hobby!

Japaninspirerad allt-i-allokniv. Flamlönn, egna pins och koppar i handtaget (f.n. dränkt i linolja :), som har ”Wirkkala-form”. 80cr2v i bladet. Har testat bladet rätt hårt, väldigt nöjd med härdningen denna gång. Körde i enkel gasässja, jag måste erkänna att kontrollen blir bra mycket bättre än med kolässjan. Läderslira härnäst

Bilagor

Inte knivtillverkning, men ganska nära... Om man ska limma något annat än knivskaft, t ex skaft till skedar eller osthyvlar, kan man slippa epoxy då? Vad finns det för andra lim som är bra?

Tack! Är snart ikapp vettu! :)
Vad har du själv på G?
Nästa för mig är två friluftsknivar till grabbarna.

Tack! Är snart ikapp vettu! :)
Vad har du själv på G?
Nästa för mig är två friluftsknivar till grabbarna.
Underbart projekt med ”riktiga” knivar till barnen, blir ju inte bättre. Jag håller på och nördar ner mig fullständigt i differentialhärdade knivar. Det är något magiskt över den där hamonlinjen. Sen smider jag en liten kökskniv tillsammans med minsta grabben. Och gör en 50-årspresent till en kompis. Så jag har fullt upp 😊

Bilagor

Låter bra det! Har också ett antal kommande projekt, tankefoster ännu så länge. Lång grillkniv bl a. Och fler kockknivar. Sen ännu fler kockknivar. Hoppas du plockar fram den där hamonen med ett fint korn, vad brukar du sluta på?

Låter bra det! Har också ett antal kommande projekt, tankefoster ännu så länge. Lång grillkniv bl a. Och fler kockknivar. Sen ännu fler kockknivar. Hoppas du plockar fram den där hamonen med ett fint korn, vad brukar du sluta på?
Jag satsar på 1200 korn. Håller på och experimenterar med diverse etsmetoder. Har skaffat järnklorid och håller på med snabbkaffe och annat skumt. Finns ju 100 recept på det där,

Jag satsar på 1200 korn. Håller på och experimenterar med diverse etsmetoder. Har skaffat järnklorid och håller på med snabbkaffe och annat skumt. Finns ju 100 recept på det där,
Ett första försök med järnklorid. Potenta grejer. Visade sig att detta stål innehöll ”alloy banding” (vet inte vad det heter på svenska, legeringsansamling?) och då blir etsningen lite speciell. Bladet var praktiskt taget spegelblankt innan etsning. Rätt cool finish ändå, vacker grå färg, kanske behåller det sådär

Bilagor

Testar lite olika köksknivsdesigns, gillar denna, lite kul. Tvekar mellan att behålla den raka eggen, som jag tycker är snyggare, eller ge den en liten buk, vilket bättrar skäregenskaperna... Och never mind oregelbundna hål, det är bara de yttersta som ska användas/synas

Bilagor

Ska du ge den lite buk så hade jag kört en brantare K-tip och kortare blad. Men den ser mer ut som din stil i nuläget!

Här är ett par mindre köksknivar samt bruksknivar till pojkarna. Planerar värmebehandling till helgen.

[QUOTEJag lekte vidare och rundade av den istället. Provar om det går att skaka fram en hamon på 80cr2v, det är inte lätt och det blir aldrig superbra men det ska tydligen gå 😊[/QUOTE]

Jodå, det går! Testetsning vid knappa 120 korn, kan bli intressant!
Ska bli skönt när de där oregelbundna hålen försvinner ur synfält, de är jobbiga att se på 😫

Bilagor