Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
25% större chans än vad? Hur stor är chansen i normala fall? Räkneexempel:
1. Om risken (passar kanske bättre än "chans"...) för att få ledgångsreumatism är 50%, så skulle risken istället bli 1,25x50% = 62,5 %
2. Om risken (passar kanske bättre än "chans"...) för att få ledgångsreumatism är 0,1%, så skulle risken istället bli 1,25x0,1% = 0,125%
Även om risken skulle öka (jag vet inte om de medicinska fakta), så är ju en ökning från 0,1% till 0,125% försumbar. Är risken så stor som 50% och ökningen blir till 62,5%, så borde man kanske ta det försiktigt men då borde man varit försiktigare tidigare oxå!
Slutsats: 25% ökning låter mycket, men är kanske obetydligt!
Nu svarar jag på sådant jag inte har absolut koll på, men eftersom jag har skador på båda knäna har jag fått höra en hel del.
Vad jag har fått höra är att man har en större risk att få artros (ledförslitning) i knäna om man har miniskskador. Artros är inte samma sak som reumatism. Artros består i att ledytorna är skadade medans reumatism kommer utav minskad produktion av ledsmörjnings medel(kan ej korrekt namn).
Dock får man liknande behandlingar vid båda fallen.
Kronisk ledgångsreumatism eller reumatoid artrit är en autoimmun sjukdom, kroppens immunförsvar ger sig alltså på "egna" celler . Det kan säkert finnas många orsaker till autoimmuna sjukdomar, vanligaste orsaken är nog infektioner som kroppen försöker bemöta varvid innmunförsvaret slår fel. Yttre våld (skdaor) kan säkert också ha betydelse vid reumatiska sjukdomar liksom ärftliga faktorer.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...