Klockkompass: vad finns på marknaden?

Hej!

Jag letar efter en bra klockkompass inte ex, silvas sere.
utan en vanlig kompass på armbands ur med klocka ej digital.
finns detta????
 
Ändamålet?

Jag har stor erfarenhet av olika kompasslösningar vid kajakpaddling, långfärdsskridsko, segling i stora och små båtar, fotvandring, orientering, längdskidåkning, Inlinesåkning cykling mm.

Numera har jag ofta något potentiellt magnetskt störande i närheten som t ex radio, mobiltelefon, stålram på cykel eller liknande vilket gör att jag vill kolla om jag kan lita på min kompass genom att placera den på olika ställen.

Detta är överlägset enklare att kolla med en vanlig nålkompass jämfört med en avancerad elektronisk kompass som den jag har i min handledsdator från Suunto. (X6 HR).

Suunton använder jag egentligen väldigt lite som kompass utan mera som höjdmätare och pulsmätare klocka etc.

En bra orienterarkompass dvs med snabb nål är min favorit till de flesta av ovanstående ändamål. Jag har modifierat en sådan för kajakbruk en annan har jag tagit kompasshuset på och monterat på ispiken. När jag cyklar eller åker Inlines så är det enklast att använda min GPS med kartplotter för riktningsinformation i korsningar etc.

Din fråga är lite oklar för mig.

Jag känner inte till mer än 3 lösningar som liknar det du frågar efter.

1 lös kompass att ha på armbandet till ett vanligt icke magnetiskt analogt armbandsur. Se http://www.globetrotter.de

2 Kompass där norr anges med visare på analogt armbandsur Tissot T-Touch Se t ex http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=3697

3 Kompass i digitalt armbandsdator typ den Suunto jag skrev om ovan.

Du kan söka bland recensionerna här på Utsidan och i forum för att ta del av diverse erfarenheter.

Thure
 
Silva gör en kompass som du trär på klockarmbandet. Den funkar bra och kostar ca 70:-

Den var poppis bland alla dörrvakter med dykarur för ca 10 år sen;-)

Bör vara lätt att hitta i sport och friluftsbutiker.
 
Re: Ändamålet?

thureb; sa:
Din fråga är lite oklar för mig.

Thure


Jag ska försöka att förklara mig bättre.
jag är ute efter en kompass som ser ut som en klocka och sitter på ett armband, det är inga andra funktioner.
sen ska det gå att ha en klocka ovan på kompassen
som man kan fälla upp som skärmen på en bärbardator.
hoppas att du förstår eller krånglade jag till det?
 
Jag har en kamrat som har en dylik, Schweizare. Kronomertermärkt och pris därefter. Hög och klumpig, den riktigt äter manchetter. Men en gimick med god samtalspotensial, för fem minuter. Jag kan fråga honom efter märket vid tillfälle.
Själv har jag nöjt mig med armbandsurs stora kompasser, Silva och Finska.
Fungerade bra nog för att kunna orientera kartan i rätt riktning och hitta orienteringskontroller mm.
Behöver du läsa kompass med noggranhet kan den inte vara hopbyggd med ett urverk vare sig mekaniskt eller elektriskt. Men du kanske måste ha en och då hjälper inga skäl alls....
Go tur
 
johankse; sa:
Jag har en kamrat som har en dylik, Schweizare. Kronomertermärkt och pris därefter. Hög och klumpig, den riktigt äter manchetter. Men en gimick med god samtalspotensial, för fem minuter. Jag kan fråga honom efter märket vid tillfälle.
Själv har jag nöjt mig med armbandsurs stora kompasser, Silva och Finska.
Fungerade bra nog för att kunna orientera kartan i rätt riktning och hitta orienteringskontroller mm.
Behöver du läsa kompass med noggranhet kan den inte vara hopbyggd med ett urverk vare sig mekaniskt eller elektriskt. Men du kanske måste ha en och då hjälper inga skäl alls....
Go tur


jag hittade en Schweizare men petig som man är med all utr så ser den ut att vara ganska skör.

(tänkte lägga upp en bild men får det inte att funka)

det ultimata vore en "typ" Sunnto wrist compass med klocka men jag börjar tvivla på att jag kommer att hitta någon.
 
Frettan; sa:
johankse; sa:
Jag har en kamrat som har en dylik, Schweizare. Kronomertermärkt och pris därefter. Hög och klumpig, den riktigt äter manchetter. Men en gimick med god samtalspotensial, för fem minuter. Jag kan fråga honom efter märket vid tillfälle.
Själv har jag nöjt mig med armbandsurs stora kompasser, Silva och Finska.
Fungerade bra nog för att kunna orientera kartan i rätt riktning och hitta orienteringskontroller mm.
Behöver du läsa kompass med noggranhet kan den inte vara hopbyggd med ett urverk vare sig mekaniskt eller elektriskt. Men du kanske måste ha en och då hjälper inga skäl alls....
Go tur


jag hittade en Schweizare men petig som man är med all utr så ser den ut att vara ganska skör.

(tänkte lägga upp en bild men får det inte att funka)

det ultimata vore en "typ" Sunnto wrist compass med klocka men jag börjar tvivla på att jag kommer att hitta någon.

En klocka som har kompass är Wenger Compass Navigator
70374 den finns på http://www.klockor.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.Åsman Klockkompass Utrustning allmänt 5
MonicaKa Deklination klockkompass? Utrustning allmänt 5
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
Erik-H Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse? Utrustning allmänt 24
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.