"Klipper" kanot?

Hej,
Har fått ett erbjudande om att köpa en kanot för 4000:- Ägaren sa att kanoten hette "Klipper". Någon som känner till märket och är det ett rimligt pris? Kanoten var endast använd några gånger.

//Stefan

Canadensaren Clipper???

Canadensaren Clipper, vit med röd sarg???
Flytmaterialet i Clippern låg i botten. Oma man hade kanoten tom vattenfylld i vattnet rättvänd, så vände den sig långsamt upp och ner.

Clippern byggdes på 70-talet. Jag skulle ge ca 1000:- för den. Om den vore perfect nylackad kanske jag skulle ge mera än 2000:-.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Canadensaren Clipper???

kanotisten; sa:
Canadensaren Clipper, vit med röd sarg???
Flytmaterialet i Clippern låg i botten. Oma man hade kanoten tom vattenfylld i vattnet rättvänd, så vände den sig långsamt upp och ner.

Clippern byggdes på 70-talet. Jag skulle ge ca 1000:- för den. Om den vore perfect nylackad kanske jag skulle ge mera än 2000:-.
Jag antar att det är en Clipper. Men denna skulle vara röd. Jag sökte lite på Clipper och den tillverkas i Kanada. http://www.clippercanoes.com. Jag tycker modellen ser helt OK ut faktiskt. Vad tror ni andra (som är mer kanotvana än jag)?

Har själv en sådan Clipper som Roger Svensson pratar om, min är dock mörkblå men ljusblåa kanter. Tycker att den är helt ok. Däremot är den lite känslig för stenar så kör inte i alltför steniga forsar med den:) Men det är ju inte heller det som den är tänkt till. Talar av egen erfarenhet. Dock var det inte några större problem att laga den.

Kan dock inte uttala mig om priset men intresset men intresset för denna typen av paddling har dock minskat till förmån för kajak paddling. Så det finns nog en hel del som kan tänka sig sälja en billigt.
[Ändrat av johanv 2003-06-14 kl 17:34]

ja det lät allt lite dyrt..
beror såklart som alla andra skriver på skick och ålder men jag har ju sett betydligt billigare kanoter till salu i hyfsat skick. om du kan måla och spackla och slipa lite så kostar det ju ingen förmögenhet att göra iordning en kanot heller.

Clipper canadensare

Clipper tillverkad av Lars Glassér
En av de trevligaste canadensare jag har paddlat. Kan kännas lite rank för den ovane, men har man bara fått lite träning känns de flesta andra canadensare som pråmar. På sin tid var det den snabbaste C-2:an i motionsloppen. Den är som nämnts i tidigare inlägg, på grund av flytkroppen i botten, ganska klurig när den har blivit vattenfylld.
Färger
Standardfärger: röd med svart sarg, mörkblå med ljusblå sarg.
Specialfärger : Trygg Hansa: vit med röd sarg.
Svenska Scoutförbundet: vit med mörkblå sarg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips