Klimatkontot

så ser man verkligen vilka åtgärder som minskar nuvararande och framtida koldioxid utsläpp - men det är inte populärt om frågan kommer upp runt fikabordet...

Ingenting om överkonsumtion ?
Dom kanske glömde ?

Sen skulle jag vilja veta varför ett närproducerat och och klimatsmart viltkött från runt stugknuten på något vis skulle vara sämre än en "växtbaserad" diet för klimatet ?
Dom kanske glömde igen ?

Luktar Fake News om den länken säger jag.
 
Senast ändrad:
Sen skulle jag vilja veta varför ett närproducerat och och klimatsmart viltkött från runt stugknuten på något vis skulle vara sämre än en "växtbaserad" diet för klimatet ?

Jag skulle gärna vilja veta hur stor andel av alla oss köttätare som äter ett närproducerat och klimatsmart viltkött från runt stugknuten.

Om alla vi köttätare skulle göra det vore det väl inget problem? Så fortsätt du med att göra det. Det är ju alla vi andra som måste gå över till antingen ett närproducerat och klimatsmart viltkött från runt stugknuten eller till att äta mer växtbaserat.
 
Sen skulle jag vilja veta varför ett närproducerat och och klimatsmart viltkött från runt stugknuten på något vis skulle vara sämre än en "växtbaserad" diet för klimatet ?
Det handlar inte om att skuldbelägga utan om att få människor att reflektera över sin konsumtion och hur hållbar den är. Vilt kan aldrig bli ens en bråkdel av lösningen med en köttkonsumtion på dagens nivåer. Köttkonsumtionen har visserligen minskat de senaste åren, men fortfarande äter vi 82 kg per capita varje år. Om ett genomsnittligt rådjur har en slaktvikt på 15 kg behöver vi skjuta 55 miljoner rådjur varje år för att täcka behovet (den svenska rådjursstammen ligger väl runt en halv miljon djur?). Vi kan såklart jaga annat också, men exemplet visar bara hur långt ifrån verkligheten det ligger att försörja svenskarna med vilt. Och då har vi väl ändå bland de bästa förutsättningarna i Europa. Så om du huvudsakligen äter viltkött är du inte en del av problemet, men tyvärr inte heller en del av lösningen.
 
Sen skulle jag vilja veta varför ett närproducerat och och klimatsmart viltkött från runt stugknuten på något vis skulle vara sämre än en "växtbaserad" diet för klimatet ?
Dom kanske glömde igen ?

Att ifrågasätta och diskutera vetenskapliga resultat sysslar även vetenskapen med. Fast på LTH:s sida ifråga så redovisar de vad de tagit med i sin beräkning angående växtföda vs köttföda: "Inkluderar utsläpp från gödningsmedel, metan från boskap och mattransporter till återförsäljningsställen." Nej, de glömde inte viltet, de tog uppenbarligen inte med.
 
Jag skulle gärna vilja veta hur stor andel av alla oss köttätare som äter ett närproducerat och klimatsmart viltkött från runt stugknuten.

Om alla vi köttätare skulle göra det vore det väl inget problem? Så fortsätt du med att göra det. Det är ju alla vi andra som måste gå över till antingen ett närproducerat och klimatsmart viltkött från runt stugknuten eller till att äta mer växtbaserat.

Sant.
Det jag reagerade över är att man jämställer att äta kött med höga utsläppsvärden, det finns kött och det finns kött.
Viltkött är klimatsmart.
 
Det handlar inte om att skuldbelägga utan om att få människor att reflektera över sin konsumtion och hur hållbar den är. Vilt kan aldrig bli ens en bråkdel av lösningen med en köttkonsumtion på dagens nivåer. Köttkonsumtionen har visserligen minskat de senaste åren, men fortfarande äter vi 82 kg per capita varje år. Om ett genomsnittligt rådjur har en slaktvikt på 15 kg behöver vi skjuta 55 miljoner rådjur varje år för att täcka behovet (den svenska rådjursstammen ligger väl runt en halv miljon djur?). Vi kan såklart jaga annat också, men exemplet visar bara hur långt ifrån verkligheten det ligger att försörja svenskarna med vilt. Och då har vi väl ändå bland de bästa förutsättningarna i Europa. Så om du huvudsakligen äter viltkött är du inte en del av problemet, men tyvärr inte heller en del av lösningen.

Fast liknande retorik kan ju användas när det gäller elbilar, om alla som äger bil byter till elbil så kommer inte vår elproduktion att räcka till.
Det går ju såklart att lösa med fler kärnkraftverk, men där finns det ju visst motstånd vad det verkar.

Lösningen är kanske att ge tusan i att höja bränsleskatten och i stället ha högre vägtullar i städer för förbränningbilar och lägre för eldrivna.

Då kan dom som har någon praktisk nytta (läs i städer) av elbilar få sporre att köpa dom och de på landsbygd och glesbygd fortfarande ha chansen att ta sig till jobbet på ett realistiskt sätt.

Bara en tanke.
 
Då kan dom som har någon praktisk nytta (läs i städer) av elbilar få sporre att köpa dom och de på landsbygd och glesbygd fortfarande ha chansen att ta sig till jobbet på ett realistiskt sätt.
Det förutsätter att man inte pendlar från landet in till någon stad med vägtullar (vilket tyvärr många gör!) Annars blir det som vanligt- dom som har högsta kostnaderna för att ta sig till jobbet får ytterligare pålagor.
 
Jag undrar lite över testet som den här tråden bygger på. När jag har försökt göra det får jag alltid kommentaren att jag inte svarat på alla frågor. Det har jag men i vissa av frågorna ligger min svar kvar på den förinställda nollan. Hur ska man kunna göra testet om de som konstruerat det utgår ifrån att ingen kan ha 0-konsumtion i vissa kategorier?
 
[/QUOTE]
Det förutsätter att man inte pendlar från landet in till någon stad med vägtullar (vilket tyvärr många gör!) Annars blir det som vanligt- dom som har högsta kostnaderna för att ta sig till jobbet får ytterligare pålagor.

Ja, med dagens system där många arbetstillfällen flytt till städerna så är det ett problem som måste lösas.

Kanske får man titta på den Norska modellen där man har lägre avgifter och pålagor till företag som väljer etablera sig i glesbygd jämfört med dom som väljer städer.

Vilket även för med sig fördelar utöver jobb-pendlingsfrågan, alla har glädje och nytta av att hela landet lever.

Kanske hela skattesystemet bord ses över, dom som bor i glesbygd har ju oftast inte på långa vägar samma samhällsservice som stadsbor men skattar som om dom hade det.
 
Jag skulle gärna vilja veta hur stor andel av alla oss köttätare som äter ett närproducerat och klimatsmart viltkött från runt stugknuten.

För din vetskap så kan jag meddela att det slängs stora mängder av Vildsvinskött årligen i Sverige på grund av nuvarande regelverk.

Vildsvinen är på många platser övertaliga och där ett förtret för bönder då dom äter upp och trampar ner spannmål och bökar sönder odlingar.
När jägarna fyllt frysarna och gett bort prima kött till vänner och bekanta så långt det går så går resten till spillo i stället för att ätas upp.

Vilket är synd då Vildsvin är varken besprutade, transporterade på lastbil, behöver mark som måste plöjas och harvas för att växa eller skördade av barnarbetare....minst lika bra eller bättre föda än vilken ekologisk morot som helst alltså.

Nu skulle det ju naturligtvis inte räcka för att täcka vårt lands köttbehov på långa vägar, men ett kilo Vildsvinskött kan ju ersätta ett kilo Dansk fläskkotlett som bott på grisfarm hela sitt liv och åkt lastbil från Gylland så ett jäkla slöseri är det.
 
Fast liknande retorik kan ju användas när det gäller elbilar, om alla som äger bil byter till elbil så kommer inte vår elproduktion att räcka till.
Ja, elbilen är ju ingen slutlig lösning. Lösningen på sikt är minskad konsumtion och förbrukning. Och det enda incitament som hittills har fungerat för att få någon att konsumera mindre är högre priser. Högre priser och mindre utrymme för icke nödvändig konsumtion är inget som går hem i stugorna i en valrörelse och därför finns inga partier som vill driva den linjen. Det är lättare att subventionera miljöförstöring som idag. Miljön har ingen rösträtt.
 
Fast liknande retorik kan ju användas när det gäller elbilar, om alla som äger bil byter till elbil så kommer inte vår elproduktion att räcka till.
Det går ju såklart att lösa med fler kärnkraftverk, men där finns det ju visst motstånd vad det verkar.

Lösningen är kanske att ge tusan i att höja bränsleskatten och i stället ha högre vägtullar i städer för förbränningbilar och lägre för eldrivna.

Då kan dom som har någon praktisk nytta (läs i städer) av elbilar få sporre att köpa dom och de på landsbygd och glesbygd fortfarande ha chansen att ta sig till jobbet på ett realistiskt sätt.

Bara en tanke.
En uträkning jag såg före sommaren, men inte lyckas hitta nu, menade att om alla bilar i Sverige byttes ut över en natt och alla fortsatte med samma körmönster så hade Sveriges elförbrukning ökat med 10% (ej inräknat tillverkningen).

Så ett par extra kärnreaktorer, alternativt hade kanske smart laddinfrastruktur som kunde styra laddningen till när överskott av sol- och vindel finnes kunnat reducera behovet något.

Är det något som vet något ställe där man faktiskt bygger vindssnurror i städer istället för i naturen?



Skickat från min J9110 via Tapatalk
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.