Klimatförändringar - vi lever i det

Förhoppningsvis lite perspektiv på den rådande klimathysterin.
/Niklas
Vilka bevis behöver du se och förstå för att vi är mitt i en klimatförändring orsakad av människan?

Jag tror att du sitter och garvar åt att våra tafatta försök att förklara.

Är det ens lönt att fortsätta diskussionen?

Du kan skriva vad du vill, som en del av oss försöker besvara. Men…svaren rinner av som vatten på en gås.

Det gäller att förstå när det är nog.

Därför att påtvingade klimatskatter och dylikt luktar kommunsism lång väg.
/Niklas
Jag pratar inte om ev påtvingade klimatskatter. Jag menar att alla skall ha möjlighet till ett bra liv.
Vår planet har så mycket åkermark, vatten etc att ingen borde vara undernärd.
Jag deltog i ett projekt ang vår konsumtion, och hur det påverkade på de som levat där under många generationer.
Har med egna ögon sett hur vår konsumtion, vårat sätt att säga "Människan vill vara fri". etc
Som påverkat andras liv... Vad innebär det att vara fri.. ang # 849

Vilka bevis behöver du se och förstå för att vi är mitt i en klimatförändring orsakad av människan?

Jag tror att du sitter och garvar åt att våra tafatta försök att förklara.

Är det ens lönt att fortsätta diskussionen?

Du kan skriva vad du vill, som en del av oss försöker besvara. Men…svaren rinner av som vatten på en gås.

Det gäller att förstå när det är nog.
En klimatförändring som nu tydligen tydligen resulterat i den kallaste januari på åtminstone 123 år i Norrbotten. Alltså t.o.m. kallare än de beryktade krigsvintrarna under andra världskriget. Det borde väl ändå ge lite perspektiv i denna debatt.
/Niklas

Jag pratar inte om ev påtvingade klimatskatter. Jag menar att alla skall ha möjlighet till ett bra liv.
Vår planet har så mycket åkermark, vatten etc att ingen borde vara undernärd.
Jag deltog i ett projekt ang vår konsumtion, och hur det påverkade på de som levat där under många generationer.
Har med egna ögon sett hur vår konsumtion, vårat sätt att säga "Människan vill vara fri". etc
Som påverkat andras liv... Vad innebär det att vara fri.. ang # 849
Angående åkermark, så har ju tyvärr mycket av den bästa åkermarken permanent fördärvats genom bebyggelse, vägar, industrier, shoppingcentra o.dyl., vilket potentiellt är ett jätteproblem för mänskligheten.

Att vara fri är att ha makten att själv forma sitt öde utifrån sina förutsättningar.
/Niklas

Uppvärmningen sker främst i områden närmare nordpolen som Sverige och norrut. (Så var det även vid en kortare värmeperiod för tusen år sedan.) Det har stor betydelse för konsekvenserna. Hade tänkt skriva om detta vid senare tillfälle, men blir tvungen att nämna det nu.

Intressant. :)

Jag har uppfattat det i tråden att alarmisterna tycker att det är vi i Sverige som är ett av dom länder som kommer att påverkas minst och att det är egoistiskt av oss om vi inte med råge blir det I-land som ligger långt föra alla andra när det gäller co2 utsläpp.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
En klimatförändring som nu tydligen tydligen resulterat i den kallaste januari på åtminstone 123 år i Norrbotten. Alltså t.o.m. kallare än de beryktade krigsvintrarna under andra världskriget. Det borde väl ändå ge lite perspektiv i denna debatt.
/Niklas

En blick på termometern ger inget perspektiv alls på klimatets utveckling, inte heller en månad på en mätstation. Det gör däremot bilder som visar hur en glaciär har backat en kilometer på 50 år.

Nyhetshändelser - exempelvis det aktuella vädret - ger sällan användbara perspektiv för att bedöma en utveckling över tid. Media ger oss ögonblicksbilder vilket bjuder in till felaktiga slutsatser. Exempelvis en trafikolycka med många dödsoffer: en sådan händelse kan få dig att tro att det blir allt farligare att färdas i bil, medan enkel statistik bevisar motsatsen. Eller uppmärksammade biverkningar av vaccin som drabbar ett fåtal, samtidigt som det räddar miljoner liv.

Och nej, januari 2026 var det inte kallare i Norrbotten än isvintern 1940
  • Januari 1940 var generellt lika kall eller kallare än januari 2026 sett över hela Norrbotten.
  • Januari 2026sticker dock ut genom att:
    • vara rekordkall i vissa enskilda stationer (t.ex. Pajala),
    • inträffa i ett betydligt varmare klimat, vilket gör avvikelsen från normalvärden särskilt anmärkningsvärd.
  • 1940 års kyla var mer uthållig och geografiskt jämnt fördelad, medan 2026 hade extrem kyla i norr men större variation i tid och rum.

Intressant. :)

Jag har uppfattat det i tråden att alarmisterna tycker att det är vi i Sverige som är ett av dom länder som kommer att påverkas minst och att det är egoistiskt av oss om vi inte med råge blir det I-land som ligger långt föra alla andra när det gäller co2 utsläpp.
Sverige har væl minst CO2 utslæpp på jorden, tackolov.

/Niklas
Winston Churchill skrev en gång att "det bästa argumentet mot allmän rösträtt är ett fem minuter långt samtal med en genomsnittlig väljare". Vi lever i en pågående och allvarlig klimatkatastrof som ska hanteras av våra lagstiftare...och så har vi ett stort antal röstberättigade väljare som inte kan skilja på väder och klimat. Det är bara att dra ner rullgardinen.

Winston Churchill skrev en gång att "det bästa argumentet mot allmän rösträtt är ett fem minuter långt samtal med en genomsnittlig väljare". Vi lever i en pågående och allvarlig klimatkatastrof som ska hanteras av våra lagstiftare...och så har vi ett stort antal röstberättigade väljare som inte kan skilja på väder och klimat. Det är bara att dra ner rullgardinen.
Det är är väl just de som påstår att vi nu lever i en klimatkatastrof, som till skillnad från mig har problem med att skilja på väder och klimat. Å tyvärr verkar det även gälla många tongivande debatörer i denna tråd.
/Niklas

En blick på termometern ger inget perspektiv alls på klimatets utveckling, inte heller en månad på en mätstation. Det gör däremot bilder som visar hur en glaciär har backat en kilometer på 50 år.

Nyhetshändelser - exempelvis det aktuella vädret - ger sällan användbara perspektiv för att bedöma en utveckling över tid. Media ger oss ögonblicksbilder vilket bjuder in till felaktiga slutsatser. Exempelvis en trafikolycka med många dödsoffer: en sådan händelse kan få dig att tro att det blir allt farligare att färdas i bil, medan enkel statistik bevisar motsatsen. Eller uppmärksammade biverkningar av vaccin som drabbar ett fåtal, samtidigt som det räddar miljoner liv.

Och nej, januari 2026 var det inte kallare i Norrbotten än isvintern 1940
  • Januari 1940 var generellt lika kall eller kallare än januari 2026 sett över hela Norrbotten.
  • Januari 2026sticker dock ut genom att:
    • vara rekordkall i vissa enskilda stationer (t.ex. Pajala),
    • inträffa i ett betydligt varmare klimat, vilket gör avvikelsen från normalvärden särskilt anmärkningsvärd.
  • 1940 års kyla var mer uthållig och geografiskt jämnt fördelad, medan 2026 hade extrem kyla i norr men större variation i tid och rum.
Snackar du om norrbottens län eller norrbottens landskap?

Att januari 2026 sricker ut, hållrr jag med om. Å det var ju just därför jag länkade radioinslaget.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips