Klimatförändringar - vi lever i det

En intresant och skrämmande video om vindkraft.
www.youtube.com/watch?v=a9c0Jrc2dgg

Såg filmen. Det jag reagerade starkast på var följande uppgift: Den politiskt utsedda granskningsnämnden har ramar för vad som får rapporteras om vindkraft i ”public service” & TV4. Negativa bilder av vindkraft kan fällas. Inslag har avpublicerats. Exempel är inslag som visat på den stora omfattningen av utbyggnadsplaner, samt lönsamhetsproblem för vindkraft. Det har uppstått en praxis om vad som kan rapporteras. Journalister följer den.

Ni som reagerar med skepsis när medborgare säger att allt kanske inte är som makthavarna säger kan ha nytta av att se filmen. Sverige liknas med det forna Östtyskland med sin politiskt styrda media. Denna del börjar vid tidpunkten 18:14 i filmen.

Karta över föreslagna områden att bli riksintresse för vindkraft:

Ovan diskuterade film berättade att 3-4 % av landet planeras bli riksintressen för vindkraft med ca 1000 områden. Där blir markanvändningen mer eller mindre låst. Tomter lär inte tillåtas.

Kartorna hittade jag här i filformaten shape & geopackage:

https://web.archive.org/web/20251101003904/https://www.energimyndigheten.se/energisystem-och-analys/tillstand-och-provning/riksintressen-for-energi/samrad-om-forslag-till-riksintresseansprak-for-land--och-havsbaserad-vindkraft/karta-over-forslag-till-riksintressen-for-vindkraft-till-havs/

Lade ovanstående områden på en Sverigekarta åt Utsidans läsare. Klicka på länken nedan. Önskar någon en mer detaljerad karta över något område fixar jag det i mån av tid.

Bilagor

• Riksintresse vindkraft förslag.png
    16 MB · Visningar: 12
Karta över föreslagna områden att bli riksintresse för vindkraft:

Ovan diskuterade film berättade att 3-4 % av landet planeras bli riksintressen för vindkraft med ca 1000 områden. Där blir markanvändningen mer eller mindre låst. Tomter lär inte tillåtas.

Kartorna hittade jag här i filformaten shape & geopackage:

https://web.archive.org/web/20251101003904/https://www.energimyndigheten.se/energisystem-och-analys/tillstand-och-provning/riksintressen-for-energi/samrad-om-forslag-till-riksintresseansprak-for-land--och-havsbaserad-vindkraft/karta-over-forslag-till-riksintressen-for-vindkraft-till-havs/

Lade ovanstående områden på en Sverigekarta åt Utsidans läsare. Klicka på länken nedan. Önskar någon en mer detaljerad karta över något område fixar jag det i mån av tid.
Annars finns de ju här: https://www.energimyndigheten.se/en...-energi/riksintressen-for-vindbruk/kartskikt/

Med metadata och nedladdningsbara shapefiler

Larrsky: Många tror nog att det är så enkelt. Men så är inte fallet.

Figur nr 3 i denna länk visar en situation likt den jag pratar om. Förklaringen där är att man dränerar södra Sverige på el till kontinenten. Södra Sverige får då får samma pris som det _dyraste_ området man kan länka med en kabel som inte utnyttjas till 100 %.
Eftersom jag som säkert, av de som ligger bakom bl.a den sidan och en del slutsatser, skulle placeras i de okunnigas fack kommer inte mina inlägg att bita på de "mer insattas" kunskaper och åsikter.
Jag har tyvärr endast bara drygt 40 år inom kraftproduktion och elhandel.

Eftersom jag som säkert, av de som ligger bakom bl.a den sidan och en del slutsatser, skulle placeras i de okunnigas fack kommer inte mina inlägg att bita på de "mer insattas" kunskaper och åsikter.
Till slut ger man upp. Egentligen tycker jag att det säger mer om "de som vet mer", än om mig.
Jag har inte riktigt 40 års erfarenhet från energibranschen, då jag började plugga på gymnasiet 1983, DU-linjen på Åsö Gymnasium, och har fuskat med såväl datahallar och stadsbyggnad sedan dess. 35 års erfarenhet kanske jag har. År 1988 började jag arbeta i energibranschen.

Det räcker inte heller med att backa upp argument med fakta och länkar. Det biter inte riktigt.

Men, "de som vet mer" får hålla på. Det är ändå ett diskussionsforum.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Finns det något fel i det jag skrev i inlägg #761? Vad i så fall? Eller har källan fel, beskriv hur i så fall?

Graylingman: Jag hittade dem inte där. Skriv hur man gör så att andra kan visa dem på en detaljerad karta.
Egentligen är det enklast att gå direkt till webb-giset https://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/vbk/

Då hamnar du här:
2.png

Sen är det bara att zooma in till önskad polygon och klicka på den. Då får du en del metadata. Vill du sen ha shapen klickar du på de tre prickarna och väljer Exportera till shape

3.png

Passar på att slå ett slag för Länsstyrelsernas Geodatakatalog.

Här finns massor av geografisk information att grotta ner sig i.
Myndigheterna har ofta väldigt bra information om olika saker, som är bra att grotta ner sig i. Bara att läsa och ta till sig.

Tror de flesta myndigheterna har svar på det man funderar på.

Graylingman: Tack för länkar och nedladdningstips!

Jag hittar ändå inte kartorna. Misstänker att det föreslagna riksintresset för vindkraft inte finns på sidorna eftersom beslutet inte är taget ännu, men verkar vara nära förestående.

Det här är en stor sak eftersom det handlar om väldigt stora områden. Kika på kartan i inlägg #722.

Jag hade önskat att folket hade blivit uppmärksammat på vad som planeras så att det blivit debatt och medborgarna fått ge uttryck för sin mening.

De kan inte kommunicera de tilltänkta områdena med GIS-filer (vars webbsida nu är nerplockad). Jag hoppas någon kan visa på en länk till riktiga kartor.

Graylingman: Tack för länkar och nedladdningstips!

Jag hittar ändå inte kartorna. Misstänker att det föreslagna riksintresset för vindkraft inte finns på sidorna eftersom beslutet inte är taget ännu, men verkar vara nära förestående.

Det här är en stor sak eftersom det handlar om väldigt stora områden. Kika på kartan i inlägg #722.

Jag hade önskat att folket hade blivit uppmärksammat på vad som planeras så att det blivit debatt och medborgarna fått ge uttryck för sin mening.

De kan inte kommunicera de tilltänkta områdena med GIS-filer (vars webbsida nu är nerplockad). Jag hoppas någon kan visa på en länk till riktiga kartor.
Jag slarvläste helt enkelt. Fattade inte att det var kartor över de föreslagna områdena du var ute efter. Alltså det förslag som energimyndigheten hade ute på samråd mellan 25 sept och 18 dec. Det jag länkade till är mycket riktigt beslutade riksintresseområden.

Å andra sidan innebär inte riksintresseområden en rätt att få tillstånd. Det är den faktiska påverkan på andra intressen som är avgörande. T ex beslutade ju regeringen att stoppa havsbaserade parker i Östersjön eftersom försvarsintresset ansågs väga tyngre. Dessutom gäller det kommunala vetot mot vindkraft fortfarande, medan vetot mot exempelvis uranbrytning är under diskussion. Om jag fattat rätt...

ChatGPT sammanfattar rättsverkan såhär:

”Utpekande som riksintresse för vindbruk innebär att området särskilt ska skyddas för energiproduktion, men ger inte företräde i sig. Avgörande är om den planerade verksamheten, vid en konkret bedömning, kan förenas med andra allmänna intressen utan att dessa påtagligt skadas.”

Det verkar som om försvarsintressen ofta väger tyngre än vindbruk medan exempelvis kulturmiljö, rennäring och friluftsliv ofta väger lättare.

Kartor (shaper?) över de områden som föreslås och varit ute på samråd i höstas tycker jag borde kunna begäras ut från energimyndigheten.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips