Så du litar på SMHI? De uppfattningar du framför på Utsidan stämmer inte överens med det SMHI säger. Eller som vanligt: när SMHI säger något som stämmer överens med världsbilden, då är SMHI trovärdiga - inte annars. Likadant med SR. Men som jag tidigare skrev: jag tror mycket mer på vetenskap än anonyma, självutnämnda experter på Utsidan.Larssky: Jag har aldrig velat ha dagens prissättningsmodell. Dessutom tror jag den missbrukas genom att man importerar en liten del dyr el för att få upp priset enligt marginalprissättningsmodellen.
Celeste_26: Vilka I-länder låter andra länder exploatera sin natur på det sätt som skett i Sverige med den utländska vindkraften?
Still Alive: Inlägget #693 ger bara bilden av att det är klimatförändringarna som ligger bakom. Man ska lita på sig själv vid sådana påståenden om man har några som helst kunskaper. Inte ens IPCC:s siffror ger 15 cm på 30 år. Och jag skulle inte lita på IPCC en sekund efter allt som varit. Här finns en annan siffra på havsnivåhöjningen, 25 cm mellan år 1900-2017: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/vattenstand-och-klimat/landhojning-och-vattenstand
Tango: Ja, men det är inte den havsnivåförändringen man talar om som en följd av klimatförändringar. (Kul annars med resonemanget som lyfter nivån en aning.)
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klimatförändringar - vi lever i det
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Första klimatflytten av ett land inledd - Deep Sea Reporter
Stillahavslandet kan vara helt översvämmat inom 25 år på grund av stigande havsnivåer. För att möta hotet från klimatförändringarna planerar Tuvalu nu världens första organiserade flytt av en hel nation.
Larssky: Tidigare nämnd prispåverkan genom en liten import av dyr el samtidigt med en nettoexport uppmärksammades i den inhemska debatten och gick att se på ”Kontrollrummet”. Ett annat tillvägagångssätt som får liknande resultat är att dränera vårt sydligaste el-område genom kablarna till Tyskland. Då får man starta den dyraste elkraftkällan vi har, vilken sätter priset för konsumenterna.
En intresant och skrämmande video om vindkraft.
www.youtube.com/watch?v=a9c0Jrc2dgg
Svenska Epoch Times.En intresant och skrämmande video om vindkraft.
Gamla_Sverige: en liten import av dyr el innebär att det inte fanns billigare resurs i det importerande området. Utan importen hade priset blivit ännu högre alternativt hade förbrukare behövt minska på förbrukningen så importen inte hade behövts. Den dyra produktionen som eventuellt startas startas inte om den är dyrare än import.Larssky: Tidigare nämnd prispåverkan genom en liten import av dyr el samtidigt med en nettoexport uppmärksammades i den inhemska debatten och gick att se på ”Kontrollrummet”. Ett annat tillvägagångssätt som får liknande resultat är att dränera vårt sydligaste el-område genom kablarna till Tyskland. Då får man starta den dyraste elkraftkällan vi har, vilken sätter priset för konsumenterna.
Men nu är det nog bäst att i stället parafrasera Stenmark...
Aktuellt
<klipp>
Tango: Ja, men det är inte den havsnivåförändringen man talar om som en följd av klimatförändringar. (Kul annars med resonemanget som lyfter nivån en aning.)
Indirekt, med flera stormar och mer extremväder kan vattenivåerna i Östersjön både mer och oftare påverkas, åt båda hållen, men såklart ingen bestående ändring uppåt eller neråt över längre tid. Däremot påverkas vattennivån ju av den pågående landhöjningen, sedan inlandsisen drog sig tillbaka.
/Patrik
Gamla_Sverige: en liten import av dyr el innebär att det inte fanns billigare resurs i det importerande området. Utan importen hade priset blivit ännu högre alternativt hade förbrukare behövt minska på förbrukningen så importen inte hade behövts. Den dyra produktionen som eventuellt startas startas inte om den är dyrare än import.
Men nu är det nog bäst att i stället parafrasera Stenmark...
Larrsky: Många tror nog att det är så enkelt. Men så är inte fallet.
Figur nr 3 i denna länk visar en situation likt den jag pratar om. Förklaringen där är att man dränerar södra Sverige på el till kontinenten. Södra Sverige får då får samma pris som det _dyraste_ området man kan länka med en kabel som inte utnyttjas till 100 %.
Senast ändrad:
Hitta du något fel i sak ,eller är det bara budbäraren som är fel.Svenska Epoch Times.
NäHitta du något fel i sak ,eller är det bara budbäraren som är fel.
En intresant och skrämmande video om vindkraft.
Ojoj, det var svidande kritik emot både vindkraft och Public Service.
Mycket intressant även om man förstått i grova drag innan.
Lyssnat 42 min av 52 min när jg körde bil nyss. Ska lyssna på de sista minutrarna i helgen.Ojoj, det var svidande kritik emot både vindkraft och Public Service.
Mycket intressant även om man förstått i grova drag innan.![]()
Liknande trådar
- Svar
- 54
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 19
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 6
- Visningar