Klimatförändringar - vi lever i det

Larssky: Jag har aldrig velat ha dagens prissättningsmodell. Dessutom tror jag den missbrukas genom att man importerar en liten del dyr el för att få upp priset enligt marginalprissättningsmodellen.

Celeste_26: Vilka I-länder låter andra länder exploatera sin natur på det sätt som skett i Sverige med den utländska vindkraften?

Still Alive: Inlägget #693 ger bara bilden av att det är klimatförändringarna som ligger bakom. Man ska lita på sig själv vid sådana påståenden om man har några som helst kunskaper. Inte ens IPCC:s siffror ger 15 cm på 30 år. Och jag skulle inte lita på IPCC en sekund efter allt som varit. Här finns en annan siffra på havsnivåhöjningen, 25 cm mellan år 1900-2017: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/vattenstand-och-klimat/landhojning-och-vattenstand

Tango: Ja, men det är inte den havsnivåförändringen man talar om som en följd av klimatförändringar. (Kul annars med resonemanget som lyfter nivån en aning.)
Så du litar på SMHI? De uppfattningar du framför på Utsidan stämmer inte överens med det SMHI säger. Eller som vanligt: när SMHI säger något som stämmer överens med världsbilden, då är SMHI trovärdiga - inte annars. Likadant med SR. Men som jag tidigare skrev: jag tror mycket mer på vetenskap än anonyma, självutnämnda experter på Utsidan.

Larssky: Tidigare nämnd prispåverkan genom en liten import av dyr el samtidigt med en nettoexport uppmärksammades i den inhemska debatten och gick att se på ”Kontrollrummet”. Ett annat tillvägagångssätt som får liknande resultat är att dränera vårt sydligaste el-område genom kablarna till Tyskland. Då får man starta den dyraste elkraftkällan vi har, vilken sätter priset för konsumenterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips