Klimatförändringar - vi lever i det

Det är just det som jag ser som problemet.
Å andra sidan så har det ju ingen större betydelse om vi behöver slutförvara allt kärnavfall vi har idag, eller dagens avfall plus lika mycket till (eller fem gånger så mycket).

Jag är inte direkt lycklig över slutförvaringsproblematiken (mild underdrift) men nedlagd kärnkraft löser inte det problemet. (och fortsatt kärnkraft gör det inte signifikant värre)

Å andra sidan så har det ju ingen större betydelse om vi behöver slutförvara allt kärnavfall vi har idag, eller dagens avfall plus lika mycket till (eller fem gånger så mycket).

Jag är inte direkt lycklig över slutförvaringsproblematiken (mild underdrift) men nedlagd kärnkraft löser inte det problemet. (och fortsatt kärnkraft gör det inte signifikant värre)
Det där första håller jag inte alls med om. Det finns redan en del kärnavfall att ta hand om och det är ett problem, men det problemet blir större ju mer avfall som produceras. Jag förstår faktiskt inte ditt sätt att tänka där.

Det där första håller jag inte alls med om. Det finns redan en del kärnavfall att ta hand om och det är ett problem, men det problemet blir större ju mer avfall som produceras. Jag förstår faktiskt inte ditt sätt att tänka där.
Det jag menar är att en process som kan hantera 10 000 ton högaktivt kärnavfall på ett säkert sätt också rimligen klarar av 100 000 ton. Men en process som inte är pålitlig för 100 000 ton är inte heller pålitlig för 10 000 ton. (eller ens ett enda ton)

Vi måste helt enkelt lösa avfallshanteringen på ett sätt som är säkert även för en fortsatt drift, oavsett om vi avvecklar, fortsätter eller bygger ut dagens kärnkraft.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips