Klimatförändringar - vi lever i det

Det låter helt vansinnigt att det är alltså Tyskar som bestämmer när verket ska startas???
Vad är Svenskt numera som vi Svenskar äger, förutom att hoppa runt stången som idioter för barnens skull?
Så är det. Karlshamnsverket har tidigare varit svensk effektreserv, men man lyckades ju alltså inte skriva avtal om det häromsistens.

"Under de senaste åren har Karlshamnsverket, som ägs av Uniper, använts för detta syfte. I praktiken har reserven aktiverats väldigt få timmar under de senaste tio åren – senast 2021-22 för att stötta Polens elsystem – men anläggningen har dock tidvis satts i beredskap."

Så är det. Karlshamnsverket har tidigare varit svensk effektreserv, men man lyckades ju alltså inte skriva avtal om det häromsistens.

"Under de senaste åren har Karlshamnsverket, som ägs av Uniper, använts för detta syfte. I praktiken har reserven aktiverats väldigt få timmar under de senaste tio åren – senast 2021-22 för att stötta Polens elsystem – men anläggningen har dock tidvis satts i beredskap."

otroligt sorglig läsning...

Det är inte att ömka sig för att man inte vill bo nära vindkraftverk, för ingen vill bo nära ett vindkraftverk!
Husets värde sjunker direkt när det byggs vindkraftverk i närheten och står vindkraftverken väldigt nära så kanske huset blir omöjligt att sälja.
Det är ju en väldigt stor sak som påverkar dom som drabbas.
OK, men om jag skall göra en lista över vilka jag tycker mest synd om så hamnar inte folk som bor vid vindkraftverk högt på listan. En annan fråga. Finns det en risk för påverkan på fastighetspriset om det ligger ett slutförvar för kärnavfall i närheten?

Det är väl perfekt att ha ett vindkraftverk på tomten om det är ens eget och enda energikälla. Det skulle jag inte säga nej till att kunna koppla ur mig statsnät och leva off grid.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Ja självklart, och man brukar nog ha flera stora batterier till sina turbiner, plus solpaneler som "off gridare".

Kärnreaktorer tror jag inte man får ha som privatperson så det blir andra alternativ.
Annars hade ju egen kärnkraft varit en strålande ide. Så strålande att det rent av kan mätas i becquerel. 🤣
/Niklas

Haha, ingen som ville svara på min fråga. 😂

Det är nog en svår fråga att besvara på om man inte har data tillgänglig. Däremot kan man ju försöka spekulera i olika faktorer som kan påverka priserna. Det kan finnas negativa faktorer vid etablering av industrianläggningar som exempelvis buller, estetisk påverkan eller i det här fallet en oro för anläggningens påverkan på närmiljön. Priserna kan dock även påverkas av sysselsättningseffekter. Det är ju något som ofta lyfts av både kommuner och näringsliv när man vill etablera anläggningar av olika slag. Nu är jag inte direkt insatt i hur mycket arbete som en sådan anläggning kommer generera i ett längre perspektiv. Förmodligen ganska begränsat (likt "serversatsningar" som inte visat sig genererar så mycket långsiktiga arbeten, eller vindkraftsparker), men förmodligen kommer ett antal arbeten skapas både i direkt anslutning till anläggningen och för underleverantörer vilket kan ge lokala positiva effekter och driva upp bostadspriser.

Nu är det ju så - och det tycker jag också i hög grad talar för kärnkraftens effektivitet - att ett land som Sverige inte kommer behöva så många slutförvaringsanläggningar att den frågan i så hög grad kommer vara relevant. Eller tror du själv det!? 😂

Jag skulle personligen hellre bo vid en slutförvaringsanläggning än en stor vindkraftspark. Jag har personligen svårt att förstå oron för kärnkraft. Det påminner lite om flygrädsla. Kärnkraft är ingen ny energiform och de incidenter som varit har inte gett upphov till så stor skada relativt den skada som andra energislag gett upphov till - inte minst då eldning med kol som varje år orsakar tusentals dödsoffer: Avvecklingen av den tyska kärnkraften estimerar leda till över 19 000 prematura dödsfall, 177 000 fall av svår sjukdom och en ökning av CO2-utsläpp med 730 miljoner ton.
källa

Men det här skiter ju en del av miljörörelsen av, för dom är den irrationella rädslan för kärnkraft den väderkvarn man ständigt fäktas mot. Ingenting är för heligt för den kampen.

Stora vindkraftsetableringar tycker jag är vansinnigt. Jag gråter inombords av tanken på att man vill skapa en enorm vindkraftspark i områdena söder om Muddus med 200 meter höga torn i känsliga naturreservat som Pellukielas och Päivävuoma. Unika urskogs och fantastiska fågelområden. Men som sagt för kärnkraftsmotståndarna och vindkraftsförespråkarna är inget heligt. Att ödelägga jättestora arealer i känslig natur för att etablera kraftverk med begränsad livslängd, stor ekologisk påverkan, stor påverkan på boende i området, rennäring, som bidrar till destabilisering av elnätet, som medför kraftbalansspill från ex vattenkraft när det blåser, som har tvivelaktiga ägarkonstellationer med ibland tentakler in i Kinesiska staten alternativt i snåriga bolagskonstruktioner som leder in till lågskatteländer som Luxemburg. Och som kraftslag sammantaget går med stora förluster. Vem ska bekosta uppstädningen i de här vindkraftsparkerna när verken tjänat sitt syfte? Och vad har den fördärvade naturen för pris?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips