Klimatförändringar - vi lever i det

Läs studien! Ett barn släpper naturligtvis inte ut 58,6 ton co2 årligen, hur skulle det kunna gå till..? Den grundar sig i ett antagande om att räkna in de utsläpp som orsakas inte bara av barnet utan av alla framtida generationer som barnet kan ge upphov till. Om man räknar på det sättet skulle Gustav Vasa antagligen vara en av våra största klimatbovar någonsin..
För att inte tala om Adam och Eva...
/Niklas
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Så man kan säga om att flyga också - man flyger för att man vill.
Du är något på spåret, om jag nu ska säga någonting som ändå har med klimat att göra. Flyg genererar utsläpp.
Men det var inte det jag egentligen skulle kommentera, utan det om att det föds färre barn nu än tidigare och det finns anledningar till det såklart. Jag läste en artikel i någon tidning för knappt en vecka sedan där skribenten skrev att dagens unga hellre vill resa, ha kul, uppleva, göra karriär mm, än att skaffa barn. Det är inte jag som säger så, utan skribenten.
Jag har egentligen inte mer att säga om den artikeln, och länk har jag inte tyvärr. Orkar inte leta rätt på vilken tidning det stod i.

Jag påstår att man skaffar barn för att man älskar sin partner och vill ha ett barn tillsammans.

Usch vad detta om barn blev OT, så som jag ser på anledningen till att man skaffar barn. Märk väl att jag personligen inte skriver någonting om anledning till att inte skaffa barn. Det sköter andra på ett intressant sätt i tråden.
 
Fast så kan man ju inte heller resonera, då blir det ju lite tokigt.

-"Min nya bensinbil uppvägs ju av dom som skrotar sina gamla"

Nej det går inte alls att jämföra, precis som jag skrev..

Om man ersätter sin gamla bil med en ny får du möjligtvis något mindre utsläpp pga effektivare motor, men du får också räkna in tillverkningen. Vinsten blir marginell och kommer först av att inte köra bil.

Barn har mycket begränsade utsläpp vid tillverkningen och som vuxna ungefär som sin föräldrar. Räknar man då in de som avlider så blir ju totalsumman ungefär detsamma. Men i originalexemplet hade man dessutom räknat in alla kommande generationers utsläpp. Förutsatt att de fortsatte och skaffade barn i ungefär samma takt alltså. Vilket blir rejält missvisande.
 
Så man kan säga om att flyga också - man flyger för att man vill.
Ähm... skaffa barn och flyga ligger rätt långt ifrån varandra på Maslows behovstrappa...

Kör man den "logiken" så vore att genast lägga sig ner och dö ännu effektivare ur klimatsynvinkeln. Fast nu ligger ju överlevnadsinstinkten ännu lägre ner på Maslows trappa än driften att skaffa barn.

Och vem ska vi då rädda klimatet för?

Det här är ungefär samma logik som at hävda att bästa sättet att utrota en sjukdom vore att ta kål på de sjuka. Onekligen 100% effektivt, eller hur?
 
Nej det går inte alls att jämföra, precis som jag skrev..

Om man ersätter sin gamla bil med en ny får du möjligtvis något mindre utsläpp pga effektivare motor, men du får också räkna in tillverkningen. Vinsten blir marginell och kommer först av att inte köra bil.

Nja, det är nog lite mera som måste begrundas.

Bilar som skotas återvinns och blir till nytta i stället för att behöva bryta nya råvaror så den mellanskillnaden får du dra ifrån belastningen tillhörande tillverkningen av den nya.
Dessutom är nya bilar som du säger betydlig mindre klimatbelastande i snitt än gamla.
Sannolikt att det går att räkna hem som "vinst" under bilens livstid.

Dessutom talar du ju lite emot dig själv, samma resonemang som du tar upp gällande klimatvinst med att inte skaffa nya bilar gäller väl rent krasst även människor som parkerat tofflorna med i så fall om man ska hårddra det ?
 
Och vem ska vi då rädda klimatet för?

Just.

Lika idiotiskt att tänka barnbegränsning i Sverige som redan har låga födelsetal som klimaträddande är det att tro att vi kan rädda världen genom att sänka våra redan föredömligt låga CO2 utsläpp när både orsak till jordens överbefolkning och tokhöga utsläpp ligger i länder utanför vår möjlighet att bestämma över och inte sällan har rätt lågt intresse i frågan.

Vi i Sverige är kort sagt inte problemet.
Det vi kan göra lite bättre är att komma till rätta med vår överkonsumtionen genom att försöka handla för livet i stället för slit och släng samt köpa begagnat där det går samt att hålla igen på flyresor.
Att tro att vi ska rädda världen genom att piskas byta förbränningsbilar mot elbilar är ju befängt.
 
Senast ändrad:
Ähm... skaffa barn och flyga ligger rätt långt ifrån varandra på Maslows behovstrappa...

Kör man den "logiken" så vore att genast lägga sig ner och dö ännu effektivare ur klimatsynvinkeln. Fast nu ligger ju överlevnadsinstinkten ännu lägre ner på Maslows trappa än driften att skaffa barn.

Och vem ska vi då rädda klimatet för?

Det här är ungefär samma logik som at hävda att bästa sättet att utrota en sjukdom vore att ta kål på de sjuka. Onekligen 100% effektivt, eller hur?
Ingen av aktiviteterna är nåt nödvändigt behov som måste tillgodoses, så dålig jämförelse
 
Just.

Lika idiotiskt att tänka barnbegränsning i Sverige som redan har låga födelsetal som klimaträddande är det att tro att vi kan rädda världen genom att sänka våra redan föredömligt låga CO2 utsläpp när både orsak till jordens överbefolkning och tokhöga utsläpp ligger i länder utanför vår möjlighet att bestämma över.

Vi i Sverige är kort sagt inte problemet.
Det vi kan göra lite bättre är att komma till rätta med vår överkonsumtionen genom att försöka handla för livet i stället för slit och släng samt köpa begagnat där det går samt att hålla igen på flyresor.
Att tro att vi ska rädda världen genom att piskas köpa elbilar är ju befängt.
Sverige är ett föregångsland inom klimat och miljö, där drivkraften är en kombination av både lönsamhet och lagkrav, samt teknikutveckling.

Kolla på den här, angående koldioxidutsläpp, några år på nacken har diagrammet:
1753042684397.png

Källa. Det är den första bilden på webbsidan.
 
Ingen av aktiviteterna är nåt nödvändigt behov som måste tillgodoses, så dålig jämförelse
Vad menar du nu?

Är det en aktivitet att skaffa barn? Ja, jo...i sänghalmen hettar det till.

Åter till det tråden handlar om och inte barn.

Jag kommer kanske åka bil till fjällen i år...litar inte på tågen.
 
Vad menar du nu?

Är det en aktivitet att skaffa barn? Ja, jo...i sänghalmen hettar det till.

Åter till det tråden handlar om och inte barn.

Jag kommer kanske åka bil till fjällen i år...litar inte på tågen.
Först ställer du en fråga, men du tycker ändå att det är O.T. och vill byta riktning? Hur ska du ha det?
 
Man kan inte jämföra utsläpp från bilar och barn av flera anledningar men främst: Bilar har egentligen inget egenvärde förutom det arbetet de utför för oss. Vi har klarat oss många 100 000-tals år utan bilar mer eller mindre bekvämt. Men vi lär dock inte överleva länge utan barn. Sen hur många är en annan sak. Fast om vi fortsätter på västvärldens nuvarande spår med 1,5 barn/kvinna lär vi få se betydligt sänkta pensioner och/eller jobba väldigt mycket längre..

Ja Sverige har lyckat bra med att sänka sina utsläpp inom landet (om man bortser från vår nuvarande regerings klimatpolitik, som nu ökar utsläppen igen..).

De territoriella utsläppen är enkla att räkna ut och får de flesta västländer att framstå i bra dager. Problemet är att de bara är en del av allt vi orsakar. Man måste dessutom lägga till de konsumtionsbaserade utsläppen, dvs allt vi importerar och använder här, plus flyg och sjöfart. Räknar man ihop allt det hamnar vi genom vår livsstil på mer än det dubbla, alltså drygt 8 i stället för 4 ton co2/person och år. Inte direkt föredömligt och betydligt mer än vad denna jorden tål..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips