Klimatförändringar - vi lever i det

Tja, koldioxidhalten har ju varit mycket mycket högre i förhistoriska tider än vad den är nu. Ett otvetydigt bevis är ju fotorespirationen, som gör att ca 15-20% av all infångad koldioxid aldrig fastnar i de gröna C3-växternas fotosyntes. Hade koldioxidhalten varit så låg när fotosyntesen utvecklades, så hade vi aldrig haft så mycket växter som idag. Nä, koldioxid = livets gas!
/Niklas
Du får bestämma dig. Påverkar halten av koldioxid i atmosfären jordens klimat eller inte?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi vet ju om minst 5 istider om ca 100 000år var och mellanglaciala perioder om ca 10 000 år, uppenbart att vi närmar oss slutet av denna. Så frågan blir inte hur varmt blir det utan hur fort blir det kallt? Vi som bor nere i Sydost vet att en Ostlig vind i början av november kan sänka temperaturen 15 grader och blockera landskapet med 1/2 m snö på olämpliga platser i 2 m drivor. Men det är bara väder om än värt ett o före.
Så hade det blivit sannolikt ja, om vi nu avstått från att gräva upp kolväten ur jorden. Effekten av dessa sker långt snabbare än den naturliga variationen.

Du får bestämma dig. Påverkar halten av koldioxid i atmosfären jordens klimat eller inte?
Med tanke på att koldioxidhalten i atmosfären har varit bortåt 15-20% för mycket länge sedan, men nu bara är ca 0,004%, så känns koldioxidens eventuella växthusgas-egenskaper tämligen överdrivet. Istället finns det andra orsaker som jag tror mer på, som t.ex vattenånga, metan etc.
/Niklas

Tja, koldioxidhalten har ju varit mycket mycket högre i förhistoriska tider än vad den är nu. Ett otvetydigt bevis är ju fotorespirationen, som gör att ca 15-20% av all infångad koldioxid aldrig fastnar i de gröna C3-växternas fotosyntes. Hade koldioxidhalten varit så låg när fotosyntesen utvecklades, så hade vi aldrig haft så mycket växter som idag. Nä, koldioxid = livets gas!
/Niklas
Med 3 m tusenfotingar och trollsländor över metern i spännvidd! Hoppspindlar i meterklassen. Nej jag vill inte ha en tidsmaskin.

Med 3 m tusenfotingar och trollsländor över metern i spännvidd! Hoppspindlar i meterklassen. Nej jag vill inte ha en tidsmaskin.
Fast det var inte då vi hade 15-20% koldioxidhalt i atmosfären. Däremot hade vi 35-40% syrgashalt i atmosfären. Det var den höga syrgashalten som möjliggjorde den tidens jätteinsekter.
/Niklas

Förändringshastigheten är det viktigaste nu. Det går fort.

Det har varit istider mm och andra halter på koldioxid och syrgas. >Det är ju självklart. Ingen ifrågasätter det.

Det jag tycker är intressant är att det är svårt för en del att acceptera att de senaste åren (kort tid i mänsklighetens historia( så har koldioxidhalten i atmosfären stigit så fort. Det är inte normalt.

Därför kan jag med vetenskapens hjälp säga att människan är orsaken till att det blivit varmare nu och att vi ha de klimatproblem vi har.

Det räcker alltså att backa bara till mitten av 1700-talet för att se att koldioxidhalten då var på en betydligt lägre nivå. 250 år. Det är en väldigt kort tid.

För grafer och länkar: Se det första inlägget igen, samt andra inlägg med länkar jag skrivit.

Tidsperpektiviet...det är det intressanta nu och inte att vi haft istider tidigare...det har vi haft.

Det går fort nu.

Kan någon säga, visa, länka till en forskning som visar på alternativet till det IPCC kommit fram till så läser jag det gärna. Vore kul med en motpol, och jag kan låna en sådan bok på bibblan om det finns.

Jag önskar er en fin söndag.

Med tidsproportionerna 10:1 är isklots perioderna ingenting man skakar av sig. 1700- talet är en intressant startpunkt då gruvdrift och indstralisering börjar i stor skala.
Men att TS är klimattroende frälst framstår helt klart och då gäller det att kvasta ner alla andras argument och grafer. Enögdheten är det allvarliga då man vägrar se helheten då inläggen inte passar i den egna trosbilden.

Med tanke på att koldioxidhalten i atmosfären har varit bortåt 15-20% för mycket länge sedan, men nu bara är ca 0,004%, så känns koldioxidens eventuella växthusgas-egenskaper tämligen överdrivet. Istället finns det andra orsaker som jag tror mer på, som t.ex vattenånga, metan etc.
/Niklas
Själv känner jag att jorden är platt. Jag har aldrig sett dess krökning. Likväl förlitar jag mig till geografisk expertis som hävdar att jorden är rund.

Raljans åsido, ingen ifrågasätter att det finns fler växthusgaser än co2. Ingen ifrågasätter heller att det finns en "naturlig" växthuseffekt som är mycket starkare än vad vi människor kan åstadkomma. Problemet är att även den del av växthuseffekten som orsakas av uppgrävt co2 är såpass stor, och går såpass snabbt, att den sannolikt kommer orsaka allvarlig skada på vår civilisation.

Med tidsproportionerna 10:1 är isklots perioderna ingenting man skakar av sig. 1700- talet är en intressant startpunkt då gruvdrift och indstralisering börjar i stor skala.
Men att TS är klimattroende frälst framstår helt klart och då gäller det att kvasta ner alla andras argument och grafer. Enögdheten är det allvarliga då man vägrar se helheten då inläggen inte passar i den egna trosbilden.
Stopp. Världens samlade expertis på området menar att vi går mot en hastig uppvärmning med allvarliga och potentiellt katastrofala effekter. Det är alltså ingenting som det är öppet att argumentera om.

Menar du att IPCC har fel? Det är min första fråga.

Ge mig lite alternativ fakta om du vet bättre än världens samlade forskning.

Fråga två i detta inlägg nu handlar om förändringshastigheten. Vad säger du om den?

Beskriv även gärna ”helheten”…jag kanske har fått det om bakfoten och kan lära mig något nytt. Gärna det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips