Klarar man av detta?
- Trådstartare Matthias87
- Start datum
Är du säker på det där med att man får lära sig leda? Själv fick jag inte lära mig det när jag gick en grundkurs genom Naturfirman förra sommaren.
Vafan, klippan kommer att vara kvar ett tag till, varför så bråttom? Ta lite mindre saker först och skaffa lite mer erfarenhet, du njuter förmodligen mer av turen då...Alla dessa uttryck i klättringen...
Fan att man ska vara så sugen på den väggen i Italien. Funderar på om man ska försöka sig på den eller inte. Den ser ju väldigt lätt ut, så det känns som det ska mycket till för att man ska falla. Sen borde det väl finnas guider där som kan hjälpa till?
Det är inte tanken att skå ihjäl några drömmar, men jag har uppfattningen om att Dolomiterna är inte det mest nybörjarvänligaste ställerna att ge sig ut på multipitch leder på egen hand. Jag har inte varit där själv ännu men jag har förstått att under vissa tider kan man nästan ställa klockan efter oväder... och det kan bli lite problematiskt att hitta en säker väg ner om det hinner bli mörkt om ni inte varit snabba nog. Route finding är inte altid uppenbar och säkringarna är inte altid pålitliga.Jag och sambon reser ju med hund i sommar, och det är en Finsk Lapphund, som hatar värme. Så jag får försöka hitta något bra berg man kan klättra i sommar, där det inte är lika varmt.