klättring i sthlm skärgård

Vi skall ut och kajaka och tänkte klämma in en liten prova-på-klättring. Är det någon som vet om det finns någon klippa med ett par lämpliga nybörjarturer (4-5) i Stockholms mellan-skärgård ( Nämdö-Rumarö-området) Gärna med möjlighet att topprepa. Nära tältplats ett stort plus!

Fin klättring i skärgårn

Visst finns det klättring runt omkring Runmarö.
Själv har jag klättrat på Storöns västra sida precis mot Nämndöfjärden, där det finns ett gammalt vattenfyllt gruvhål.
Även mitt i mellan Runmarö och Stavsnäs finns en ö som heter (södra Berghamn) där det finns bra klättring på östra sidan av ön, med längsta lederna på c:a 20m.
En del leder startar i vattnet och går utmärkt att soloklättra för den vågade. Vem skadas av ett högt fall i vattnet??? Går utmärkt att tälta på båda öarna oxå.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Re: Fin klättring i skärgårn

drBlom; sa:
Visst finns det klättring runt omkring Runmarö.
Själv har jag klättrat på Storöns västra sida precis mot Nämndöfjärden, där det finns ett gammalt vattenfyllt gruvhål.
Även mitt i mellan Runmarö och Stavsnäs finns en ö som heter (södra Berghamn) där det finns bra klättring på östra sidan av ön, med längsta lederna på c:a 20m.
En del leder startar i vattnet och går utmärkt att soloklättra för den vågade. Vem skadas av ett högt fall i vattnet??? Går utmärkt att tälta på båda öarna oxå.

Glömde bort att säga att jag är ofta på Runmarö på sommrarna eftersom jag har stuga där. Så om du är intresserad att jag ska visa var klättringen finns så kan du höra av dig. Har 1-mans och 2-manskajak oxå. Kul med nya klätterkompisar.

Paddeltur med klättring i Augusti?

Förra sommaren var jag och fyra till ute och paddlade en vecka. Vi paddlade från Svima som ligger i Solna ända ut till Vindö där vi blev hämtade med bil.

Nu i sommar ska jag och en till fortsätta där vi slutade. Och jag tror att Rumarö (?) ligger rätt nära Vindö (eller iaf. inte jättelångt borta : )

Det är än så länge inget bestämt, men vi ska nog paddla en vecka (3e veckan i Augusti) och jag skulle jättegärna klättra lite oxå!

Man kanske skulle kunna arra nånting, om inte annat kan man ju klättra och sen grilla lite på kvällen eller dyl.

/Lellky

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips