klättring i sthlm skärgård

Vi skall ut och kajaka och tänkte klämma in en liten prova-på-klättring. Är det någon som vet om det finns någon klippa med ett par lämpliga nybörjarturer (4-5) i Stockholms mellan-skärgård ( Nämdö-Rumarö-området) Gärna med möjlighet att topprepa. Nära tältplats ett stort plus!

Fin klättring i skärgårn

Visst finns det klättring runt omkring Runmarö.
Själv har jag klättrat på Storöns västra sida precis mot Nämndöfjärden, där det finns ett gammalt vattenfyllt gruvhål.
Även mitt i mellan Runmarö och Stavsnäs finns en ö som heter (södra Berghamn) där det finns bra klättring på östra sidan av ön, med längsta lederna på c:a 20m.
En del leder startar i vattnet och går utmärkt att soloklättra för den vågade. Vem skadas av ett högt fall i vattnet??? Går utmärkt att tälta på båda öarna oxå.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Fin klättring i skärgårn

drBlom; sa:
Visst finns det klättring runt omkring Runmarö.
Själv har jag klättrat på Storöns västra sida precis mot Nämndöfjärden, där det finns ett gammalt vattenfyllt gruvhål.
Även mitt i mellan Runmarö och Stavsnäs finns en ö som heter (södra Berghamn) där det finns bra klättring på östra sidan av ön, med längsta lederna på c:a 20m.
En del leder startar i vattnet och går utmärkt att soloklättra för den vågade. Vem skadas av ett högt fall i vattnet??? Går utmärkt att tälta på båda öarna oxå.

Glömde bort att säga att jag är ofta på Runmarö på sommrarna eftersom jag har stuga där. Så om du är intresserad att jag ska visa var klättringen finns så kan du höra av dig. Har 1-mans och 2-manskajak oxå. Kul med nya klätterkompisar.

Paddeltur med klättring i Augusti?

Förra sommaren var jag och fyra till ute och paddlade en vecka. Vi paddlade från Svima som ligger i Solna ända ut till Vindö där vi blev hämtade med bil.

Nu i sommar ska jag och en till fortsätta där vi slutade. Och jag tror att Rumarö (?) ligger rätt nära Vindö (eller iaf. inte jättelångt borta : )

Det är än så länge inget bestämt, men vi ska nog paddla en vecka (3e veckan i Augusti) och jag skulle jättegärna klättra lite oxå!

Man kanske skulle kunna arra nånting, om inte annat kan man ju klättra och sen grilla lite på kvällen eller dyl.

/Lellky

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips