Klättring i Sälen???

Hej alla,

Finns det någon som vet nå´t om klättringen kring Sälen och om det isf finns någon förare? Vi åker till Sälen v 44 och bor då ca 2 km fr Högfjällshotellet.

Vore väldigt tacksam för svar.

Mvh Thomas

Is vecka 44?

Jag kan inte hjälpa dig tyvärr men däremot undrar jag om vecka 44 inte är tidigt? Är det inte väl optimistiskt att tro att det finns is nu?

Laila.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
inga storväggar

tyvärr är det fel på lutningen på bergen där. Inte har jag sett några klättringsbara väggar i dessa trakter.Möjligtvis kan man bouldra lite.Ingen åker väl till Sälen för att klippklättra ?
Mer känt är väl isklättringen i området vilket Laila syftar på.

MVH Mats

Finns det bra isklättring i Sälen?

Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få mer information om detta?
Jag känner bara till ett isfall och det syns från vägen om man åker genom byn. All typ av isklättring är intressant och det gör inget om det är några mil att åka.

Hälsningar Johan

Vad har du sett för is i byn? Hur som helst så finns det en is ca en mil norr om Sälens by. Åk norrut från Sälen, efter ca 6-7 km finns en liten bro som leder över till Västerdalälvens V sida. Fortsätt norrut på älvens V sida 2-3 km till du kommer fram till en liten gård. Anmarsch 45 sekunder. WI II-V, ca 15 m hög, 30 m bred. Isen syns bra från stora vägen på älvens Ö sida, men om du kör från Sälen och ser isen har du kört för långt.

Lycka till!

/war

Sälencrags...

Innom en timme har du Hykkjeberg och Wäsabergen!

Kolla in Dalarnas kk hemsida för vidare info...

Hykkje är med i föraren "Klättring i Sverige", som finns på Biblioteket. Ev råder klättringsförbud på vissa delar av Hykkje.

Inom några mil från Sälen finns ju Trängslet med ett flertal isar i olika storlek och svårighetsgrad. Njupeskär måste ju också nämnas, vårt högsta vattenfall. Vad gäller den senaste tidens turbulens angående access i njupe är det senaste jag hört att det är ok att klättra is där 1 dec-31 mar. För att vara säker bör man kanske kontakta länsstyrelsen i Dalarna.

/war

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips