Klättring i Jutunheimen

Hejsan!

Vi tänkte åka till Jotunheimen och göra några turer på både glaciär och klippa. Jag har sökt i forumet men inte lyckats hitta den information jag söker.

Vart hittar man bra förare? Är det någon som har rekomendationer på glaciärturer, toppturer och kamvandringar. Vi är inte ute efter tung klättring (max 5+).

Tacksam för råd!

/Jonas
 
jp; sa:
Hejsan!

Vi tänkte åka till Jotunheimen och göra några turer på både glaciär och klippa. Jag har sökt i forumet men inte lyckats hitta den information jag söker.

Vart hittar man bra förare? Är det någon som har rekomendationer på glaciärturer, toppturer och kamvandringar. Vi är inte ute efter tung klättring (max 5+).

Tacksam för råd!

/Jonas

Norsk tindeklubb har givit ut en förare för
Jotunheimen. Den borde gå att få tag i på plats.
Såg den på Fjellmuseet i Lom i veckan t.ex. (inte
värt ett besök). För lite R&R på vilodagen finns
det en klippa på Tronoberget i Lom. I Lom kör bron
över Otta. Klippan är på berget direkt efter bron och
det går en tydlig stig från en parkeringsficka på vä
sida några hundratals meter efter bron.

Några lätta kamvandringar som jag själv gjort är
Kalven-Skeia-Veslebjörn-Storebjörn med utgångspunkt
från Krossbu och Tverråtindryggen utgående från
Spiterstulen.

God tur,
Mattan
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tindeklubbens förare

Hej!

Joutenheimsföraren går att beställa på Norsk Tindeklubbs hemsida. Kan ju vara trevligt att titta i den innan man reser dit.

Mvh, Fredrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Klippa utanför Lom (till Per Gunnarsson)

Hej Per!
Är ni tillbaka från Lofoten eller var du inte där?
Beträffande klippan i Lom så finns det en förare (liten broshur) på klätterbutiken i Lom. Några leder är bultade, men de flesta säkrar man själv. I föraren så står det allt om säkring. Toprepsankare/standplatser finns övanför nästan alla leder. Fin och fast granit, från grad 4 till 8, om jag minns rätt, ca 15 m hög klippa.
Enligt min bedömning, så är klippan inte värd separat besök, men kan vara bra att tillbringa en dag på när man är i trakterna, vilket vi gjorde '01.
MVH
Alexey
 
tackar för svaret
har varit där några gånger, och ska nog dit i september igen, och tänkte att det kunde vara bra att ha lite alternativ för en vilodag.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.