Klättring/bouldering kring Avesta?

Hej jag ska flytta Till Avesta till hösten för att plugga under ett år och är lite orolig att jag ska tappa all klättring! Någon som vet om det finns någon klättring eller bouldering i dom trakterna????

Hej, jag känner inte till någon klättring i Avesta (det är inte direkt mina trakter, om man säger så) men jag vet att det finns väldigt mycket bouldering runt närliggande orter: Hedemora, Fagersta och framförallt Falun. Med en stålborste och lite upptäckaranda så är jag säker på att du får mycket gjort

Här kan du få en idé av närliggande områden:

http://27crags.com/areas/375

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tja, Jag spenderade en sommar i avesta och hade lite samma problem. Trollbo mot falun är ett helt ok område men en bit bort. Utanför hedemora finns det också lite sten. Ett gäng grabbar från fagersta tog med öppna armar emot mig och bjöd in mig till klättring (sök på fagersta klätterklubb eller liknande) Riktigt trevliga och öppna mot alla som vill klättra (all cred till dom) Vet inte hur många som är kvar där ännu dock. Jag borstade lite på några stenar som syns från vägen mot motorstadion nån mil utanför avesta. Minns ej exakt var. Har nån bild på stenarna men är borta över sommaren så jag kan tyvär inte skicka dom. Kör (från avesta) mot salahållet och passera speedwaystadion och då kan du i skogen på höger sida se nått block en bit in i skogen. Är du på rätt ställe finns det ett par 3 block i närheten. På vänster sida lite tidigare tror jag kan du se en sten över ett hygge där det kan gå att göra ett par problem också. gjorde några turer upp till 6A+ kanske på dom men det finns potential för hårdare om man är stark. Dokumentera gjärna om du hittar dom. Har inga anspråk på namn eller FA eller liknande. Var förmodligen inte först heller.
/Emil Wikström

Klättra i Avesta

Klippan klintboklack användes för några år sedan av ett gäng klättrare från Avesta, däribland jag. Jag har för avsikt att åka dit och träna lite repilering mm.
Vet inte om den är borstad på länge? Men det är annars en trevlig bit klippa!
Med vänlig hälsning, Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips