Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej jag ska flytta Till Avesta till hösten för att plugga under ett år och är lite orolig att jag ska tappa all klättring! Någon som vet om det finns någon klättring eller bouldering i dom trakterna????
Hej, jag känner inte till någon klättring i Avesta (det är inte direkt mina trakter, om man säger så) men jag vet att det finns väldigt mycket bouldering runt närliggande orter: Hedemora, Fagersta och framförallt Falun. Med en stålborste och lite upptäckaranda så är jag säker på att du får mycket gjort
Tja, Jag spenderade en sommar i avesta och hade lite samma problem. Trollbo mot falun är ett helt ok område men en bit bort. Utanför hedemora finns det också lite sten. Ett gäng grabbar från fagersta tog med öppna armar emot mig och bjöd in mig till klättring (sök på fagersta klätterklubb eller liknande) Riktigt trevliga och öppna mot alla som vill klättra (all cred till dom) Vet inte hur många som är kvar där ännu dock. Jag borstade lite på några stenar som syns från vägen mot motorstadion nån mil utanför avesta. Minns ej exakt var. Har nån bild på stenarna men är borta över sommaren så jag kan tyvär inte skicka dom. Kör (från avesta) mot salahållet och passera speedwaystadion och då kan du i skogen på höger sida se nått block en bit in i skogen. Är du på rätt ställe finns det ett par 3 block i närheten. På vänster sida lite tidigare tror jag kan du se en sten över ett hygge där det kan gå att göra ett par problem också. gjorde några turer upp till 6A+ kanske på dom men det finns potential för hårdare om man är stark. Dokumentera gjärna om du hittar dom. Har inga anspråk på namn eller FA eller liknande. Var förmodligen inte först heller.
/Emil Wikström
Klippan klintboklack användes för några år sedan av ett gäng klättrare från Avesta, däribland jag. Jag har för avsikt att åka dit och träna lite repilering mm.
Vet inte om den är borstad på länge? Men det är annars en trevlig bit klippa!
Med vänlig hälsning, Anders
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...