Klättra toprep själv

Hej undrar om de går att klättra toprep ensam.
Menar att jag säkrar själv.
Skulle va skönt att få komma ut ensam.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej. Kolla gärna tråden om rep-soloklättring lite längre ner i detta forum. Där nämns bl a http://www.petzl.com/en/outdoor/product-experience/self-belay-solo-climbing/introduction

och...
se till att repet sitter fast
kolla att det inte kan dra ner sten uppifrån
klättra aldrig i sidled så man får pendel eller repskav
ha alltid redskap för att komma uppför repet om det blir för svårt eller börjar hällregna
ha alltid mobilen med och meddela vart du ska

Ha med lite fika är heller inte fel :)

Inte för att vara elak men om du uppfattade den Petzl-länken på det viset kanske det är lämpligt att gå till en kurs för att en aukoriserad instruktör kan rätta till missuppfattningen. Det är mycket lätt att läsa något, tro att man har förstått och tro att man gör allting rätt, tills man blir tillrättavisad.

Förstår nog inte vad "missuppfattningen" är. Jag tipsade bl a om en läsvärd text från en respekterad leverantör (Petzl). Det är väl ingen av oss som tror att man kan allt för att man läser en artikel??

Däremot tyckte jag den var intressant eftersom det ligger mycket erfarenhet bakom Petzls text. Tycker själv jag fått många bra lästips under åren på detta forum och hoppas det fortsätter så.

Förstår inte heller vad som missuppfattades. Den artikeln var ju jättebra och helt på ämnet. Tack, surbjörn. Hade inte sett den förut!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips