Klättra på Teneriffa

Jag funderar på att åka till teneriffa och klättra och vandra. Är det någon som varigt där? Jag sysslar med sportklättring men vandrar gärna i fin natur.
/petter

Hej,

Jag var där för ett par veckor sedan. Fick inte tillfälle att klättra men jag har lite förare som beskriver mycket fin klättring. Främst på bult, men lite äventyrsklättring fanns också.

Vandrade lite också, från en by som heter Masca ned till havet, rätt trevlig dagsutflykt. Tog båt från stranden tillbaka till Los Gigantes där vi bodde.
Om du inte vill ha guide så är det bara att följa gula prickarna och stenhögarna. Ta med lite kattmat (torrfoder) till kattfamiljerna som bor där så gör du en god gärning.

Annars tycker jag inte att Teneriffa är så fint. Jag var inte uppe på Teide, men de som var där, sa att det var ett väldigt kargt landskap.
Annars verkar den spanska konsensusen vara "Där tomten slutar börjar tippen".

Jag åkte med fritidsresor, och deras utbud (förutom Masca vandringen) gick ut på att titta på saker. Lite pensionärsanpassat.
Åkte ut på en båt för att titta på valar och delfiner, men marknadsföringen var lite skev så vi hamna på en partybåt med dunka-dunka. :)

Hursomhelst, finns lite förar-info under replagskamprat-forumet.

//L

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Klättring på Teneriffa

Hej
Vi var ett gäng som var å klättrade på teneriffa för ett år sedan, var där omkring skiftet nov-dec. Det finns ett antal områden kring teneriffa med klättring men det klart bästa är Arico, där finns ca 200 leder av olika karaktär, Jag kan skicka lite länkar m.m. om just tenriffa om du skickar mig din epost
natnik73@hotmail.com

Arico

Kan också rekommendera Arico, trivdes bra där! Några kompisar klättrade också på las canadas, lite närmare teide, skulle vara ännu bättre än Arico. Sök på nätet och du skall finna! (info alltså, inte gud)

Vi var ett gäng som var där för nästan precis ett år sedan. Kan varmt rekommendera Canada del Capricho (las Canadas) uppe vid foten av Teide! Arico är också fint (men inte lika enligt mig) och något varmare om man gillar det. (I solen blir det varmt även på hög höjd.) las Canadas är ett stort område med minst 7 olika klippor, kvaliten varierar men det finns mycket fin klättring här! En liten varning för kassa bultar dock!

Vi tog en sista minutenresa och hade inte tid att beställa någon guide, vi fick däremot ta kopior på en mängd skisser och topos i en sportbutik i los Christianos :) JAg skulle trots detta rekommendera att skaffa en guidebok om möjligt, dels för att få mer vägledning om de finaste ställena (det finns förutom redan nämnda, ett par andra områden på andra delar av ön) och dels för att det eventuellt kan finnas mer information om dåliga bultar etc (?)

Hoppas ni får kul!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips